- Anoniem13 januari 2016 om 13:09
Al een hele lange tijd heb ik last van slecht slapen. Eerst had ik er niet zoveel last van, maar nu merk ik dat ik me hierdoor steeds slechter begin te voelen. Ik ga op tijd slapen, maar word alsnog elke ochtend vermoeid wakker waardoor ik op school heel veel moeite heb om mijn hoofd erbij te houden. Ik begin steeds sneller geïrriteerd te raken, vergeet dingen en kan me gewoon niet concentreren. Als ik thuis kom is het enigste wat ik wil doen op bed liggen en het liefst al gelijk slapen. Ik heb voorafgaande jaren veel last gehad van depressie, maar had eindelijk vorig jaar dat hele traject afgesloten. Ik begin me wel weer wat slechter te voelen, maar herken dit niet als een depressie zoals ik eerst had. Ook als ik in gesprek ben met iemand, of uitleg krijg moet ik me heel goed focussen om te kunnen volgen wat ze zeggen. Soms wordt dan mijn zicht dat wazig. Ik ben heel erg uitgeput en merk dat dit mijn studie, en privé leven heel erg beïnvloed. Ook ben ik ontzettend erg gestresst.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 januari 2016 om 14:49Ik kan zo natuurlijk n iet beoordelen of de depressie weer de kop op steekt. Ik zou wel met de klachten naar de huisarts gaan. Er bloedonderzoek worden gedaan om te kijken of er andere oorzaken voor de vermoeidheid zijn en het slechte slapen
ReagerenAnoniem13 januari 2016 om 14:50Allereerst: ik ga ervan uit dat je geen drugs bijv. wiet gebruikt, daarvan kun je soortgelijke klachten krijgen. Verder hoort het bij je leeftijd dat je echt wel 10 uur slaap per dag nodig hebt, je bent waarschijnlijk volop in de groei en misschien puberteit, dit vergt energie.
Wat ook kan is onregelmatigheid, stel je zit in het weekend te gamen tot 3 uur ’s nachts en slaapt dan tot 2 uur ’s middags. Maar maandag moet je er weer om 7 uur uit. Als je dat herkent, probeer dan een meer regelmatig ritme aan te houden.
Als je ’s avonds gaat slapen, zet je TV, computer en telefoon uit (telefoon ook niet meenemen naar bed!), en probeer eerst zelf zeg maar te resetten. Bijvoorbeeld door een warme douche, stukje buiten wandelen, waarbij je je probeert te concentreren op je ademhaling (hierdoor maak je je hoofd leeg zeg maar). Probeer dit ook overdag tussendoor af en toe te doen.
Probeer ook eens je lichaam moe maken, sporten, stukje rennen. Je spieren gebruiken dan energie en je hersenen maken een bepaald stofje aan waarvan je wat helderder en fitter wordt.
Als je ’s morgens dan evengoed moe wakker wordt dan kan het best nog wel zijn dat je nog last hebt van die depressie en zou ik nog een keertje met je huisarts gaan praten.
Succes!
ReagerenWebmeisje13 januari 2016 om 17:04Kan weleens verband houden, de depressie van toen het minder slapen nu. Wel kan je het probleem het beste om meerdere manieren aanpakken. Voldoende beweging en daglicht overdag en ’s nacht in het donker slapen. Ook zijn er wel bepaalde voedingsstoffen die kunnen helpen om serotonine en melatonine aan te maken. Onder andere vitamine d, vitamine b, magnesium, tryptofaan in je voeding. Ook 5htp, een vorm van tryptofaan in een pilletje kan helpen en de juiste vetzuren, vooral omega 3. Verder kan je denken aan bepaalde kruiden en ontspanningsoefeningen. En als je zorgen hebt is het nuttig daar wat aan te doen. Gebruik zelf soms rescue remedie ‘nacht’. Die werkt extra ontspannend.
Reageren
Je zou ook eens kunnen laten uitzoeken wat je nodig hebt. Niet alles kan je in je bloed meten.Anoniem16 augustus 2016 om 16:22Hallo,
Reageren
Het is echt vreselijk als je slecht kunt slapen en door slapen, na een stress volle periode heb ik lange tijd veel moeite gehad met inslapen en doorslapen. Ik had van alles geprobeerd, s’avonds sporten en voor het slapen gaan geen tv en telefoon en hoppoeder. Dit heeft mij enige tijd geholpen, maar na een tijdje lag ik weer urenlang naar het plafond te staren.
Ik hoorde toen van iemand die pure sleep van sanasti.com gebruikte een natuurlijk kruid en ben dat direct uit gaan proberen. Dit hielp echt geweldig!
Dus hopelijk kan ik iemand helpen met deze tip die worstelt met slaapproblemen.
Ik wens iedereen succes hiermee…
Groetjes StefanieAnoniem16 augustus 2016 om 16:39Ik zal wel weer helemaal tegen de stroom in gaan, maar volgens mij bestaat een slaapprobleem niet echt. Probeer maar eens 100 uur wakker te blijven, dat gaat je niet lukken, al staat er een bulldozer naast je bed te beuken.
Reageren
Het probleem is meer maatschappelijk, dat je dingen moet doen op bepaalde tijden dat je te weinig hebt geslapen. Je moet naar je werk, je moet naar college, je moet naar school en die beginnen allemaal op een bepaalde tijd die jouw lichaam niet zo goed uitkomt.
Een slaapprobleem is wat mij aangaat een ritme-probleem, maar de maatschappij past zich daarop niet aan. Mijn huisdieren hebben nooit een slaapprobleem, die gaan gewoon pitten als ze moe zijn.