- Lianne11 oktober 2026 om 10:53
Hallo allemaal,
Wat ik hier lees is zo herkenbaar. Inmiddels heb ik dit probleem al ongeveer 4 jaar. Ik ga liggen in bed, niks aan de hand. Ik lig ontspannen en goed en dan rond een uur of 4/5 is het “feest”. Ik word dan wakker met pijn aan weerszijden van mijn onder en/of middenrug. Regelmatig ook spanning bij de longen. Het voelt pijnlijk, stijf en soms voelt het ook alsof mijn spieren steken of snijden van de spanning.
Ik heb net als de anderen meerdere matrassen, kussens en andere toebehoren geprobeerd, maar dat hielp kort of helemaal niet.
De huisarts lijkt mij niet serieus te nemen en wimpelt mij makkelijk af om naar de fysiotherapeut te gaan. Dit leek mij niet voldoende en was ik bij een chiropractor terecht gekomen. Dit maakt alles wel lekker los, maar helaas heeft het geen invloed op de nacht.
Ondertussen ben ik verder op zoek gegaan en kwam ik op internet iets interessants tegen. Namelijk dat een (chronisch) gespannen middenrif (diafragma) grote invloed kan hebben op de rest van de spieren en dus ook deze pijn die wij ervaren zou kunnen veroorzaken. Ik wil graag even een gekopieerd stuk toevoegen dat het uitlegt:Waarom reageert het middenrif ’s nachts?
Er zijn een paar specifieke redenen waarom een gespannen middenrif juist tijdens het slapen voor problemen zorgt:
• Verstoord ademhalingspatroon: Overdag compenseer je een gespannen middenrif vaak onbewust door oppervlakkiger of via de borst te ademen. Zodra je slaapt, schakelt je lichaam over naar de automatische piloot. Als het middenrif dan niet soepel mee kan bewegen, ontstaat er fysieke spanning en weerstand die direct naar de wervelkolom doorslaat.
• Stress en het zenuwstelsel: Het middenrif reageert direct op stress (het ‘vecht-of-vlucht’-systeem). Hoewel je mentaal slaapt, kan de fysieke spierspanning in het middenrif hoog blijven en ’s nachts voor verkramping zorgen.Wat er ’s nachts gebeurt:
Wanneer het middenrif niet volledig kan zakken en ontspannen, gebeurt er anatomisch het volgende:
• Hoge borstademhaling als noodoplossing: Je lichaam wil ’s nachts logischerwijs wel genoeg zuurstof binnenkrijgen. Als het middenrif diep in de buik blokkeert, neemt je borstkas de taak over. Je gaat onbewust “hoog” ademen via de tussenribspieren en hulp ademhalingsspieren bij je borst en nek.Constante mechanische trekkracht (De diepe rugspieren)
Het middenrif zit met twee sterke, pezige “poten” (de crura) rechtstreeks vast aan de voorkant van de bovenste lendenwervels (L1 tot L3) in je onderrug.
• Wat er gebeurt: Als het middenrif permanent gespannen is, trekt hij als een strakgespannen elastiek non-stop aan deze wervels.
• Het effect op de rug: De diepe rugspieren (zoals de m. quadratus lumborum en de m. psoas) moeten keihard tegenwerken om te voorkomen dat je wervelkolom naar voren wordt getrokken. Deze spieren raken daardoor chronisch overbelast en gaan verkrampen.Als advies werd er de osteopaat benoemd. Maar wel dat diegene zich voornamelijk richt op het middenrif. Online zijn er ook goede oefeningen te vinden. O.a. handmatige diafragma lift. Ik heb nog maar 2 behandelingen gehad en moet nog wat consequenter worden met de oefeningen. Ik had ook een ademhalings trainer gekocht. Een kunststof hulpmiddel waar een mondstuk op zit die je dus in je mond doet, door je neus inademt en daardoorheen weer uitademt via de mond. Bij het uitademen voel je duidelijk dat de ademhaling zich meer richting de buik verplaatst. De intensiteit is in te stellen via een draai wieltje aan de voorzijde. Ik heb gemerkt dat dit voor het slapen gaan i.c.m. luister meditatie mij wel al een paar keer geholpen heeft om wakker te worden met bijna geen of minder pijn. Dit ligt er toch wel aan hoelang ik in bed lig. Soms ben ik gewoon te moe om hier een dagelijkse gewoonte van te maken dus moet ik hierin eigenlijk ook strenger zijn voor mezelf.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand hier iets aan heeft en het voor een aanknopingspunt voor een oplossing kan bieden. Ik weet hoeveel invloed dit heeft op het dagelijkse leven.
Heel veel sterkte en succes.Groetjes, Lianne