- Lorenzo1 oktober 2026 om 00:50
Waarom functioneer in beter op 4,5 uur slaap ipv 8+ en en hoe krijg in mijn lichaam uit de overlevings stand waar ik al 4+ jaar in zit
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
1 oktober 2026 om 17:13Ik kan me voorstellen dat slaapdeprivatie als een anti-depressieve methode ingezet kan worden. Als therapie. En daar zijn ook wel wetenschappelijke bewijzen voor. Maar het structureel minder dan 5 uur slapen kan schadelijke fysieke en cognitieve gevolgen hebben.
Reageren
Dat zij je ook al lang in een “overlevingsstand” voelt zitten kan ook met je (te) lange periode van slaaptekort te maken hebben. Je kunt bij slaaptekort in een “hyperarousal” state komen: Overprikkeld, moeite met ontspannen, gevoel voortdurend alert te moeten zijn, het gevoel dat je op wilskracht en adrenaline functioneert.
Het lijkt mij belangrijk om toch eens , eventueel in overleg met een slaapcentrum/ neuroloog, te kijken naar de oorzaak (en ev. behandeling). En om zo behalve psychiatrische toestandsbeelden (chronische stress, depressie, hypomanie) ook te kijken naar eventueel slaapapnoe.