Als je slaapapneu hebt en je ondergaat een operatie, hoe voorkomt het ziekenhuis dan dat je stikt als je (nog) onder narcose bent?
Ziekenhuizen nemen extra voorzorgsmaatregelen bij patiënten met slaapapneu die onder narcose gaan. Hier zijn een paar manieren waarop ze ervoor zorgen dat je veilig blijft:
- CPAP-apparaat: Als je al een CPAP gebruikt, kan het ziekenhuis je vragen deze mee te nemen. Soms wordt het apparaat tijdens de tijdens de operatie en de herstelperiode gebruikt om je ademhaling te ondersteunen.
- Speciale anesthesie-aanpak: De anesthesist houdt rekening met je slaapapneu en kiest zorgvuldig de juiste medicatie en dosering om ademhalingsproblemen te minimaliseren.
- Monitoring van zuurstofgehalte: Tijdens en na de operatie word je nauwlettend in de gaten gehouden met een saturatiemeter, die het zuurstofgehalte in je bloed meet. Dit helpt artsen snel in te grijpen als er ademhalingsproblemen optreden.
- Halfzittende houding: Na de operatie kan het ziekenhuis je in een halfzittende positie verplegen om de ademhaling te vergemakkelijken en obstructies te voorkomen.
Geef in ieder geval vooraf aan dat je aan slaapapneu lijdt bij de chirurg en de anesthesist
Nog een optie vergeten: Indien nodig kan een beademingsbuis (intubatie) worden ingebracht om ervoor te zorgen dat je voldoende zuurstof krijgt.
Bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord!
Als de patiënt niet weet dat hij slaapapneu heeft, merkt de anesthesist dat dan?
Dat lijkt me misschien vooral een probleem na de operatie. Als je op je rug in bed ligt, zonder dat iemand het in de gaten houdt ...
De beademing/ademhaling wordt sowieso voortdurend in de gaten gehouden tijdens en na een operatie.
Beetje late reactie, maar is het goed gegaan? Ik heb nl ook slaapapneu en adtma en wel bang voor volledige narcose ivm een hernia. Want door dat reageren je hersenen niet en geven niet de juiste signalen dat je ademhaling weer opstart. Hoe kunnen zij dit dan opwekken denk ik dan? Heb je het al achter de rug? Vr groet, jacqueline
Beetje late reactie, maar is het goed gegaan? Ik heb nl ook slaapapneu en adtma en wel bang voor volledige narcose ivm een hernia. Want door dat reageren je hersenen niet en geven niet de juiste signalen dat je ademhaling weer opstart. Hoe kunnen zij dit dan opwekken denk ik dan? Heb je het al achter de rug? Vr groet, jacqueline
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!