- SlechteSlaper3 juni 2018 om 12:41
Hallo, ik zal mijn situatie zo goed mogelijk omschrijven om zo duidelijkheid te creëren.
Ik heb een behoorlijke tijd geleden de diagnose Depressie gekregen bij mijn huisarts, met angst/paniek klachten.
Hiervoor heb ik Oxazepam gebruikt voor een behoorlijk lange tijd, 3x 10mg per dag, heel soms zelfs 4x 10mg per dag.
Nu ben ik netjes gaan afbouwen en eigenlijk vrijwel geen problemen ondervonden… mijn afbouwschema zag er ongeveer zo uit
Week 1 2x 10mg per dagweek 2 3x 5mg per dag
week 3 2x 5mg per dag
week 4 1x 5mg per dag
week 5 gestopt.
zit nu in week 6 en ik slaap heel erg slecht! het inslapen is soms moeilijk en het doorslapen ook, ik word heel vaak wakker en word erg moe wakker, ook als ik me s’ochtends nog eens om wil draaien is het onmogelijk om weer in slaap te vallen.
Ook krijg ik last van hartoverslagen doordat ik niet goed uitgerust ben, ook 1 van de klachten die ik had voordat ik de Oxazepam nam..
Ik gebruik nu Escitalopram tegen mijn depressie 10mg per dag, gebruik ik nu voor 8 weken ongeveer (niet het gevoel dat het veel doet) misschien ook daar het afkicken van de Oxazepam..
Weet me echt geen raad meer, ik wil weer eens goed door kunnen slapen en eens uitgerust wakker worden… ik heb hier Melatonine staan, kan ik hier wat van nemen voor het slapen gaan? of kan dat niet in combinatie met Escitalopram? of zal het ook niets uithalen??Zoals ik zei….. ben ten einde raad…
Iemand tips?? adviezen?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
3 juni 2018 om 12:47je kunt de melatonine proberen…
ReagerenCatootje4 juni 2018 om 18:05SSRI’s en benzodiazepinen remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen. Dit kan het afbouwen/stoppen bemoeilijken. Als je twee van dat soort middelen gebruikt/hebt gebruikt geeft dat extra ontregelingen.
Voor de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en melatonine is allereerst een evenwichtig voedingspatroon belangrijk. daarnaast kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren die aanmaak helpen bevorderen. Beter ook als je je lichaam helpt om zelf die stofjes aan te maken dan om melatonine te slikken.
Reageren