- Janny8 september 2016 om 22:32
10 jaar geleden zijn binnen 4 weken mijn eierstokken verwijderd en beide borsten preventief geamputeerd en gereconstrueerd, ik was toen 30 jaar.
We zijn nu 10 jaar verder en ik merk dat mijn libido echt gedaald is naar het nul punt. Dit was voor alle operaties heel anders, 2 à 3 keer per week was heel gewoon voor ons. Tijdens de hele heftige periode van acute overgang merkte ik wel steeds minder behoefte aan intimiteit te hebben maar verwachtte eigenlijk dat dit wel weer zou veranderen. Maar de laatste jaren wordt het steeds minder.
Ik vind mijn partner nog steeds aantrekkelijk, hou nog even veel (misschien nog wel meer) van hem. Ook ben ik volledig vertrouwd met mijn nieuwe lichaam, ik schaam me niet voor mijn littekens of iets dergelijks. Gelukkig is mijn partner heel begripvol maar ik ben er zelf wel helemaal klaar mee. Ook het aanpassen van mijn levensstijl en voeding heeft niets veranderd. Een vriendin van mij gaf aan dat sommige vrouwen in soortgelijke situatie mannelijk hormoon gebruiken. Hier sta ik niet negatief tegenover maar vraag me af of dit een oplossing zou zijn en wat de voor- en nadelen zijn van het gebruiken van mannelijk hormoon. Ik zit er uiteraard niet op te wachten dat ik baardgroei krijg of ineens een bredere kaaklijn . Kunt u misschien hierover iets meer vertellen? Of zijn er misschien andere oplossingen waar ik geen weet van heb.
Ik hoop dat u me kunt adviseren, zodat ik goed beslagen ten ijs kom bij mijn huisarts, want tot nu toe heeft deze mijn klachten een beetje van tafelgeveegd en is deze niet heel erg bereidwillig te helpen.1 reactieReagerenJohn (moderator)
8 september 2016 om 22:52Bij een laag libido bij vrouwen, kan testosteron soms wel helpen. De vraaag is alleen ofmhet in jouw geval voldoende zal zijn. Je hebt een verschil in meerdere hormonen. Maar het is uit te proberen met testosteron in een lage dosis. Helaas zijn er bijwerkingen. De meest voorkomende is dan wel ongewenste haargroei. Maar dat is niet altijd het geval. Ik zou je willen aanraden om een verwijzing te vragen naar een endocrinoloog. Bloedonderzoek kan opheldering geven of er grotere tekorten zijn en hoe die eventueel zouden kunnen worden aangevuld
Reageren