- Bert22 mei 2025 om 11:39
Hallo allemaal
Ik ben een man tussen de 35 en 40 jaar en zit al langere tijd in een stabiele relatie. De laatste tijd merk ik echter iets opvallends op dat ik graag eens wil voorleggen.
Wanneer ik samen ben met mijn partner en er sprake is van visuele prikkels – bijvoorbeeld wanneer ze in ondergoed rondloopt of bepaalde lichaamsvormen zichtbaar zijn – ervaar ik plots een sterke fysieke reactie. Het hoeft daarbij helemaal niet te gaan om seksuele handelingen; soms volstaat het haar gewoon te zien in een bh of onderbroek om mijn hartslag stevig de hoogte in te jagen.
Die versnelde hartslag is ook voor mijn partner merkbaar, bijvoorbeeld wanneer we dicht bij elkaar liggen. Daarnaast merk ik dat deze reactie steeds vaker gepaard gaat met een vroegtijdig orgasme. Tot nu toe lukt het nog steeds om penetratie te hebben, maar de vraag begint wel te spelen of dat in de toekomst moeilijker wordt als het orgasme steeds vroeger komt.
Ik vraag me af of anderen dit herkennen, zeker op mijn leeftijd. Kan dit hormonaal of psychologisch zijn? Of wijst het mogelijk op een medische oorzaak? En vooral: zijn er manieren om hier beter controle over te krijgen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 mei 2025 om 12:26Wellicht een hormonale kwestie. Je testosteron of adrenaline.. Je zou het eens met je huisarts kunnen bespreken. Die kan een bloedonderzoek doen naar je hormonen
ReagerenBert22 mei 2025 om 12:35Naar wat moet ik dan specifiek laten kijken in de bloedwaarden?
Reageren
Wat zijn dan mogelijke oplossingen of bestaat er een kans dat het erger zou worden?Evi22 mei 2025 om 13:09Hoi Bert
Wat jij beschrijft klinkt heel herkenbaar voor mij, bij mijn partner speelt iets gelijkaardigs. Hij kan al heel sterk reageren op relatief lichte prikkels – gewoon als ik me aan het omkleden ben of in ondergoed door de kamer loop. Het hoeft echt niet erotisch bedoeld te zijn, maar ik merk dan dat zijn lichaam meteen reageert: versnelde ademhaling, gespannen houding, en soms voel ik letterlijk hoe zijn hartslag omhoogschiet als ik dichterbij kom.
Wat me vooral opviel, is dat het orgasme soms echt verrassend snel komt. Er is dan nog geen sprake van aanraking of seksuele handeling van mijn kant, en toch gebeurt het. Dat heeft zich een paar keer voorgedaan, gewoon terwijl ik iets stond te doen en hij me bekeek. We hebben er toen wel om gelachen, maar het roept natuurlijk ook vragen op.
Voor mij persoonlijk is het vooral belangrijk hoe je er als koppel mee omgaat. Ondanks dat mijn libido een stuk lager ligt dan dat van mijn partner, blijf ik uiteraard wel een vrouw met af en toe mijn eigen behoefte. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw partner daarmee omgaat, maar in ons geval – en dat had ik vroeger echt nooit gedacht – gebruiken we tegenwoordig af en toe een speeltje. Dat is op een speelse en ontspannen manier ons antwoord geworden op de verschillen in tempo en behoefte. En eerlijk: soms is het gewoon ook fijn om dat gevoel van “gevuld zijn” te ervaren, zelfs als penetratie niet meteen mogelijk of haalbaar is op dat moment.
Het heeft ergens ook iets intiems om te merken dat je als vrouw, zelfs zonder veel moeite, zo’n effect kan hebben op je partner. Maar elk koppel is anders, dus ik denk dat open communicatie echt de sleutel is.
Ik volg dit topic zeker verder, en bedankt dat je het durfde delen
ReagerenJohn (moderator)
22 mei 2025 om 13:56Welk bloedonderzoek weet je huisarts. Maar eerst een onderzoek en dan kijken of er en wat er dan aan gedaan zou kunnen worden.
Reageren