- R.14 april 2017 om 22:28
Ik ben een jongen van 16 en ik heb al een tijdje een relatie met een hele aardige meid maar ik maak me heel erg veel zorgen om haar; ze zit in een depressie, ze snijdt zichzelf, is suïcidaal en ze heeft boulimia. Ze is dus zeer ongelukkig, ze is wel gelukkig met mij, maar ze heeft het gewoon heel erg moeilijk met haar eetstoornis en depressie. Ze heeft al eens zelfmoord proberen te plegen maar gelukkig heb ik haar nog kunnen tegenhouden. Ze krijgt antidepressiva(sinds begin februari) en ze gaat 1x per week naar de psycholoog. Mijn vriendin en ik hebben het idee dat de antidepressiva en de gesprekken met de psycholoog niet helpen. Hoe kan ik mijn vriendin helpen? Ik voel me gewoon heel erg machteloos en het doet gewoon pijn als ik iemand zie die heel veel pijn of verdriet heeft. Maar steeds als ik vraag wat ik kan doen om haar weer gelukkig te maken blijft ze keer op keer zeggen dat ik al genoeg voor haar doe en dat ze het fijn vind dat ik er begrip voor heb. Ik weet echt niet wat ik nou kan doen om haar weer gelukkig te maken en door haar depressie slaapt ze ’s nachts erg slecht en dan is ze overdag heel erg moe en heeft ze (bijna) nergens meer zin in, het enige wat ze wilt is met mij knuffelen, tv kijken of lekker even slapen. Wie kan mij helpen?
1 reactieReagerenJohn (moderator)
14 april 2017 om 22:40Ik denk niet dat jij hier veel aan kunt doen. Het zal toch van de medicijnen en de psychotherapie moeten komen.
Je mag haar niet steunen in het idee, dat therapie en medicijnen niet helpen. Mensen met multiple psychische stoornissen, proberen zich zo nog wel eens aan behandeling te onttrekken omdat ze het te zwaar vinden. Let heel goed op jezelf, zodat er je er zelf aan onderdoor gaat.
Reageren