Heb ik een burnout? Moet "/> Heb ik een burnout? Moet ik (lang) thuisblijven? - Medische Forum - Dokter.nl

Heb ik een burnout? Moet ik (lang) thuisblijven?

Ik werk nu een halfjaartje bij mijn huidige werkgever, een vrouw die geen flauw idee heeft over het leiden van een bedrijf. Werknemers worden op alle vlakken gecontroleerd, bekritiseerd en beperkt. Ze sjoemelt met het geld van de firma, waardoor goedbedoelende werknemers (inclusief ikzelf) eigen geld bijleggen om het bedrijf draaiende te houden, terwijl mevrouw met het geld van het bedrijf privé-aankopen doet. Het is gewoon te gek voor woorden.
    Ik merk de laatste maanden dat ik minder en minder energie heb om naar het werk te gaan. 's Avonds ben ik om 18u al doodmoe, en toch lig ik 's nachts wakker, vaak met hartkloppingen of zelfs waanbeelden. Ik heb onverklaarbare spierpijn en maagkrampen. Tijdens de werkuren, of in mijn vrije tijd, zijn er momenten dat ik gewoon "freeze", een tijdlang als versteend in een bepaalde houding blijf zitten of staan... Ik begin aan verschillende taken, maar krijg niets afgewerkt. Plotse, heftige huilbuien zijn mij ook niet vreemd. Op de moeilijkste momenten heb ik al héél duistere gedachten gehad...
    De constante controles van de bazin, die zelf niets gerechtvaardigds uitvreet, maken het er niet beter op.
    Mijn huisarts gaat hier zeer licht over. Ze aanhoort mijn klachten en geeft mij dan al snel een afwezigheidsattest voor 2 of 3 dagen "om wat bij te slapen". Daarna moet ik het werk hervatten. Dat bijslapen gaat helaas niet vanzelf, met mijn aanhoudende slapeloosheid (waar zelfs geen slaappillen bij helpen). Mis ik nou iets, of gaat mijn huisarts hier te licht over en zit ik tegen een burnout aan? Hoor ik dan niet wat langer thuis te blijven, om zowel mentaal als fysiek aan te sterken? Ik zou niet weten waar te beginnen, maar toch...

Reageer

Uit je verhaal begrijp ik dat je waarschijnlijk in België woont, want in Nederland mag alleen een arbo arts een afwezigheids attest uit geven en een huisarts niet.
    (Even voor de duidelijkheid, op dit forum krijg je GEEN advies van artsen,dus de adviezen die je hier krijgt,hebben naar je werkgever toe geen enkele rechtsgeldigheid. Dit even om te voorkomen dat je straks problemen krijgt).

Kun je je niet voorlopig ziek melden en dan je klachten met een arbo arts bespreken?
    Dat is in Nederland de normale gang van zaken.
    Dan bespreek je je klachten met een arbo arts en samen bepaal je wat nodig is om weer gezond te worden en weer te kunnen werken.
    En als ik eerlijk ben, lijkt dat in jou geval een andere baan zoeken, zoals je je werkgever beschrijft.

Reageer

Burn-out klachten kunnen een grote negatieve impact hebben op het dagelijks leven. Ben je voor jezelf of voor iemand anders op zoek naar een oplossing en heb je niet genoeg aan de antwoorden die je kunt vinden in ons forum? Ook dan helpen wij je graag verder.

Partner content

"Ze sjoemelt met het geld van de firma, waardoor goedbedoelende werknemers (inclusief ikzelf) eigen geld bijleggen om het bedrijf draaiende te houden" Volgens mij kun je beter stoppen om daar te werken.

Reageer
Reageer op: Heb ik een burnout? Moet ik (lang) thuisblijven?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif