- Anoniem14 augustus 2016 om 09:36
Beste
ben al heel wat hierover tegengekomen, maar niet exact mijn geval, dus zou graag weten of andere mensen dit ook hebben.Ben 18 (bijna 19) en mijn eerste jaar universiteit zit er op.
Na de examens ging ik op vakantie met mijn vriend, wat prima ging, en daarna kreeg ik mijn resultaten waaruit bleek dat ik voor alles geslaagd ben. Top dus.Een paar dagen nadien begon het, een strak gevoel in mijn keel. De dag erna naar de huisarts gegaan, die zei dat het waarschijnlijk mijn schildklier was. Bloedtesten gedaan, en deze waren oké.
Op een dag begon ik me zorgen te maken of ik toch geen kanker had, want één bepaalde klier was wel al heel lang gezwollen.Toen is het allemaal begonnen, ben helemaal beginnen panikeren, zelfs met hartkloppingen. Heb een echo gedaan, en deze was oké. Uit mijn bloedtest daarna, bleek wel dat mijn bicarbonaat te laag was, wat zou wijzen op hyperventilatie.
Hiervoor heb ik een afspraak gepakt bij de fysiotherapeut, ben al 4x gegaan, maar tot nu toe met weinig succes. Heb ook al een intakegesprek gehad bij een psycholoog, en daar kan ik vrijdag beginnen.
Omdat ik panikeerde was ik heel erg bang voor een naderende vakantie met mijn vriend naar Spanje. Maar daar ging alles echt verrassend goed, had bijna nergens last van! De 2 dagen daarna dat ik thuis was gingen ook goed.
Maar toen begon het weer, voelde iets in mijn oog, kon mezelf geruststellen, maar het zenuwachtig gevoel bleef.
Als ik ga wandelen of lopen is het even over, maar vanaf dat ik thuis ben is het terug.
Ik merk dat ik nu vooral bang ben, om zo zenuwachtig te worden, en ben daardoor zo bang dat ik gek word en er nooit meer vanaf kom 🙁
Wil zo graag alles onder controle hebben, en word hier gek van mensen..
Iemand advies?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 augustus 2016 om 10:07Angst kan voor heel veel vervelende problemen zorgen. Ontspannen en afleiding zijn een sleutel tot succes. Dat heb je zelf gemerkt toen je op vakantie was.
Reageren
Lees eens e columns over angst die ik heb geschreven. Daar kun je ook oefeningen vinden die je kunt gebruiken.
http://www.dokter.nl/dossiers/angstenAnoniem14 augustus 2016 om 10:30Afleiding helpt inderdaad, maar is dit wel de goede manier? Zou toch ook tot rust moeten leren komen?
ReagerenJohn (moderator)
14 augustus 2016 om 10:48Uiteraard.maar daar ga je aan werken met de psycholoog
Reageren