- Anoniem13 juli 2016 om 12:04
Hallo,
Ik hoop dat hier mensen zitten die dit een beetje herkennen. Ik ben altijd al hypochonder geweest, maar had er nooit zo heel veel last van. Na een keer logisch nadenken was het meestal weer over. Alleen sinds kort lijk ik het niet meer los te kunnen laten en is er ook een soort van OCD bijgekomen die daar mee gepaard gaat.
Ik doe bijvoorbeeld 1 keer per maand mijn ballen checken, alleen daar blijft het meestal niet bij. Als ik die check die ben ik soms wel een half uur tot een uur bezig. Omdat ik telkens toch weer iets denk te voelen. En als ik hem dan voor mijn gevoel eindelijk goed gecheckt heb komt het soms een paar dagen later weer terug. Dan denk ik bij mezelf ‘Zou ik alles wel goed gecheckt hebben’ of ‘Is dat wat ik voelde wel echt de bijbal en geen kanker’. En dan begint heel het verhaal weer van voren af aan. Ditzelfde met bultjes, die check ik niet 1 keer, maar loop soms wel 10 keer terug naar de spiegel.
Elk nieuwe verandering die ik ontdek op mijn lichaam word 100 keer opnieuw gecheckt, terwijl als ik logisch nadenk ik weet dat het al gecheckt is, maar dan doe ik het toch weer. Omdat ik dan telkens denk dat ik het niet goed heb gedaan en dat er iets met me aan de hand is. Heb ook echt al 30 topics hier geopend op dit forum. (Waarvoor dank Tandor).
Heb dit een paar jaar geleden ook een paar maanden gehad, toen heb ik gewoon tegen mezelf gezegd en nu ophouden met die onzin. En toen was het klaar voor een paar jaar. Alleen nu lijkt het moeilijker.
Ik heb nog niet echt zin om naar een psycholoog te gaan, dus ik hoop dat hier mensen zijn met dezelfde ervaring waardoor ik het misschien van me af kan zetten door er over te praten. Want er zullen nog heel veel puisten komen en die bijbal blijft er ook heel mijn leven zitten, dus ik wil niet elke keer opnieuw gedoe erover. Kost me soms wel 1 uur per dag!
Alvast bedankt iig!
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 juli 2016 om 14:44Je kunt natuurlijk wachten totdat het misschien een keer ooit vanzelf over gaat..maar erger worden kan het ook.
Ik zou je toch willen aanraden om naar de huisarts te gaan en het met hem/haar te bespreken.
ReagerenAnoniem14 juli 2016 om 10:38De laatste keer dat ik bij de huisarts was voor een bultje op mijn hoofd (ben ik 3 keer voor terug geweest) heb ik hem verteld dat ik moeite had met dat los te laten. Dan kijkt ie het bultje na en zegt ie niks aan de hand gewoon een ingegroeid haarzakje, moet vanzelf weggaan. Dus ik blij dat dat uit de wereld is. Geef de huisarts een hand en dan zegt hij net voordat ik de kamer uitloop: Als het niet weggaat of groter word moet je terugkomen. Dan ga ik dus meteen weer met een kutgevoel naar huis, omdat het daardoor dus blijkt dat hij niks uit wil sluiten. En ik ben weer elke dag dat bultje aan het controleren tot vervelends toe. Ik ben half ondernemer en kom zo soms gewoon niet aan mijn werk toe en zelf als ik op mijn andere werk ben heb ik er vaak last van (wel minder)
Ballen ben ik al jaren aan het controleren. En elke maand zijn ze hetzelfde, maar toch denk ik steeds, zat dat er eerst ook? Of wat als er toch iets zit? Terwijl er niks veranderd is. Maar die OCD wint het toch van mijn logisch nadenken, en ik ben echt geen stommeling zeg maar.
Ik hoop echt dat hier mensen zitten met dezelfde ervaring, maar heb het idee dat jij deze site in je eentje runt?
In ieder geval bedankt voor je hulp. Zijn er misschien tips om het makkelijker uit te laten faseren?
ReagerenAnoniem14 juli 2016 om 10:41Kortom, iedere keer als ik bij de huisarts ben, dekt ie zichzelf net voordat ik vertrek in van: ‘Maar niks is zeker’ of ‘houd het in de gaten’. Dus dan ben ik nog steeds niet gerust!
Bultje op mijn hoofd zit er al een jaar en is helemaal niet gegroeid, toch heb ik er geen rust bij. En als ik dat een maandje wel heb, komt het de maand erna weer terug.
ReagerenJohn (moderator)
14 juli 2016 om 10:55Ik denk dat je er toch goed aan zou doen om hier met een psycholoog over te praten. Dit gaat niet zomaar vanzelf over…
ReagerenAnoniem15 juli 2016 om 17:52Is er geen plek waar ik met mensen kan praten die hetzelfde hebben? Had wel verwacht dat dat hier was, misschien dat dat iets helpt
Reageren