Zoeken Vraag het forum

Hypochonder, wat te doen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Huppel

Jeetje wat een openbaring om hier te zijn.  Ik ben niet de enige hypochonder!! Want men wat kan dat je in de macht hebben, contstant denken dat je ziek bent,  ieder pijntje, ieder krampje voelen. Ik heb er tijden geen last van gehad, maar het steekt de kop op als ik wat minder lekker in mijn vel zit.  Ik lig nu in scheiding en bam daar is het weer, het gevoel dat ik een ernstige spierziekte heb. .. want regelmatig kramp in mijn handen, kuiten en soms spiertrillingen bij mijn oog, lip, pink, wang…. ik weet het, ik stel me aan, maar ik voel alles! Me onder de mensen begeven en werken helpt mij het meest (afleiding) wat helpt jullie het best in zo’n situatie? want het kan zo verschrikkelijk beanstigend zijn…

7 reacties
    Reageren
    Natascha

Hoi,

Onder de mensen zijn en afleiding zoeken is inderdaad het allerbeste.

Ik begrijp je volkomen als mede hypochonder.

Nu gaat t wel weer even maar ik weet wat je voelt.

En soms maakt juist wat je voelt je helemaal gek.

Ik ben nu in therapie en probeer er weer uit te komen.

Kop op…het gaat ons lukken.

Natascha

Reageren
    Huppel

Fijn dat het nu wel even gaat.  Misschien is dat ook een idee,  in therapie,  maar ik heb ook hele periodes dat ik er geen last van heb….

En inderdaad op de momenten dat ik er last van heb dan voel ik alles ook echt.  Veel te gefocust natuurlijk, maar toch…

Reageren
    Anoniem

Hey allemaal

ik las deze post en dacht hier moet ik even op antwoorden. Ik was namelijk ook een lange tijd een ultieme hypochonder. Altijd bang om jets ergs te hebben, van kanker tot spierziektes tot Hiv noem het maar op. Ik kon dan ook nergens meer van genieten, zat altijd in mijn hoofd.

Ik ben nu een paar jaar verder en kan zeggen dat ik er bijna helemaal vanaf ben. Ik zal in t kort vertellen hoe dit is gelukt, misschien hebben jullie er wat aan.

1. allereerst, ik schaamde me nogal dat ik hier last van had, dan kwam ik weer voor de zoveelste keer bij de dokter…. maar uiteindelijk toch te stap gezet om Nasr een psycholoog te gaan. Want eigenlijk met alle problemen: praten helpt!

2. Stoppen met googlen. Klinkt vast als een bekende tip,  maar het is wel heel moeilijk om het niet te doen. Maar onthoud dat dokters er niet goor niks zijn, op internet staat zo veel onzin, als je echt advies bij je klachten wil ga dan altijd naar een dokter, ookal is Google altijd dichterbij 😉

3. Ik heb vaak tegen mezelf gezegd als ik weer iets voelde waar ik angstig van werd: hoevaak heb ik al paniek gezaaid en bleek ik uiteindelijk iets te hebben? (Wel 50 keer) en hoevaak had ik ook exht iets ergs (0 keer dus)

4. Geleide meditatie. Als ik voelde dat ik paniek kreeg ging ik lekker liggen , zette ik een meditatie op van YouTube zodat je focus even op een andere manier op je lichaam komt.

5. Niet te veel om advies vragen. Kijk het is natuurlijk altijd goed om je zorgen te delen en erover te praten, maar je kunt het beste je klachten bespreken met 1 of maximaal 2 personen in je familie/vrienden kring. Ik heb in het begin zo veel mensen gevraagd over mijn klachten en uiteindelijk kwamen er zoveel verschillende adviezen/theorieën uit dat ik alleen nog maar angstiger werd. Bijv. Toen ik dacht dat ik een ernstige huidaandoening zoals huidkanker had, wilde ik geruststelling vinden bij een vriend die vervolgens zei ‘ja al die plekken en uitslag kunnen ook een teken van Hiv zijn een vriend van mij had dat ook..’  Nouja dat werkte dus averechts natuurlijk want toen werd ik bang voor Hiv.

6. Vooral veel afleiding zoeken! Leuke dingen doen!

Reageren
    Anoniem

Sorry aanvulling op hierboven: ik zei hoevaak bleek ik ook iets te hebben (50 keer) dit moest natuurlijk zijn: hoevaak bleek ik NIETS te hebben

Reageren
    Huppel

Dankjewel voor je adviezen.

Ik ga eigenlijk nooit naar de dokter omdat ik eigenlijk wel weet dat het niks is,  of ben ik bang dat hij mijn vermoedens bevestigd?

Googlen dat deed ik nooit meer en dat hielp inderdaad, tot een bekende van mij gediagnostiseerd werd met ALS. Daardoor verdiepte ik me in de ziekte en bam!

Ineens viel het me op dat ik ‘fasciculaties’ in beide pinkmuizen heb, en mijn oogleden trillen ook regelmatig. En word ik weer gek van de angst…

Het word tijd dat ik toch maar ff bij de dokter langs ga, niet voor mijn ‘spierziekte’ maar om hulp te zoeken.

Dank voor je tips, wat fijn dat je er vanaf bent.

Reageren
    Anoniem 2

hallo . Ik heb al 7x kanker gehad de laatste keer was 2 jaar geleden . Dus 2 jaar vrij .

Het probleem is nu als ik een afspraak heb , ben ik  een week van te voor helemaal de weg kwijt . Gewoon ziek koorts,griep verschijnselen ,heel veel spanning ,noem maar op.              Als de uitslag goed is kan ik niet eens meer blij zijn.

als ik weer een onderzoek gehad hebt , reageert mijn lichaam heel heftig , in alle vormen van ziektes , vooral heel veel spanning en stress . Het gaat geheel onbewust want ik denk niet altijd aan de uitkomst . Of wat als. Nee ik voel me gewoon ziek. Valt dit ook onder hypochondrie ? En wat is hier aan te doen , ik wordt er gek van.                                                      Groet

Reageren
    John (moderator)

Dat is geen hypochondrie

Reageren
Reageer op: Hypochonder, wat te doen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.