Zoeken Vraag het forum

Hoe kom ik hier overheen?? Angst, velen symptomen.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste forumlezers,

Ik ben Pim en wordt volgende maand 29 jaar.
    Ik heb nu gedurende 7 maanden last van de angstoornis Hypochondrie.
    De afgelopen maanden heb ik last gehad van de volgende klachten:

Pijn op de borst (gevoel alsof alles straks gespannen staat). Dit keert geregeld terug.
    Maag en Darmklachten
    Benauwd gevoel
    Last van me rug, nek, schouders
    Spierklachten over heel me lichaam, vermoeide spieren, prikkelingen.
    Tintelingen op me tong, rond de lippen.

Ik ben diverse malen naar de dokter geweest maar iedere keer kwam er niets uit.
    Ik ben 4 weken geleden denk ik voor de 8e keer denk naar de dokter geweest omdat ik er helemaal klaar mee was.

Ik heb er 20 minuten gezeten en hij zei direct weer dat de klachten door hypochondrie komen.
    Wederom naar hart longen en zuurstofgehalte gemeten maar alles was inorde.
    Ook bloed laten prikken en alles was inorde.

Ik ben het sporten weer op gaan pakken, en dat gaat beetje bij beetje beter. Ik let nog wel teveel op me lichaam en te bewust op het niet benauwd worden, maargoed.. ik sport weer meer!

Ik ben momenteel vooral bang voor de spierklachten in me lichaam.
    Alles is snel gespannen en heb soms het gevoel dat ik overal last heb van me spieren in heel me lichaam, waarna ik toch weer denk dat ik een of andere spierziekte heb terwijl de dokter aangeeft dat het hypochondrie is. Ik kan het op het moment dat de dokter het aangeeft het er wel bij neerleggen, maar het houdt aan en dan maak ik me toch weer zorgen, hoe me best ik ook doe!
    Vooral me armen zijn af en toe heel moe en me handen. Je voelt gewoon de spieren gespannen zijn en vermoeid.

Doordat al me spieren snel en vaak gespannen zijn in me lichaam en ik sowieso al 7 maanden last heb van een angstoornis ben ik bang dat dit ten koste gaat van me lichaam en of ik hier andere ziektes door kan krijgen als dit niet snel gewoon stopt. De dokter geeft aan van niet, maar ik betwijfel het.

Kan iemand mij hier advies geven en of deze zorgen terecht zijn?

Groetjes

8 reacties
    Reageren
    Anoniem

Oja, heb sinds kort ook vaak last van een gespannen gevoel bij me slaap en rond me voorhoofd en heb het vaak koud en klamme handen.

Groetjes

Reageren
    John (moderator)

Hallo Pim,

Door je hypochondrie en de angstklachten, ga je hyperventileren.
    De klachten die je beschrijft passen daar perfect bij.
    Angst veroorzaakt hyperventilatie. Hyperventilatie veroorzaakt lichamelijke klachten die op hun beurt weer de angst aanwakkeren. Zo raak je in een vicieuze cirkel.
    Ik zou je aanraden om ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen te gaan doen.
    Lees ook de columns over angst. Hierin staan ook de oefeningen.
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst

Reageren
    Anoniem

Bedankt tandor voor jou reactie. Ik ga zeker met de oefeningen aan de slag.

Nog een paar vragen waar ik mee zit:

In hoeverre kan ik ervanuit gaan dat dit hyperventilatie is enn niet “gewoon” spannings/angstklachten? Ik heb namelijk.niet het idee dat ik hyperventileer.

En zijn spanningsklachten angstklachten schadelijk voor je lichaam? Ik loop er nu al 7 maanden mee (bijna dagelijks) en ben bang dat het een keer teveel wordt. Ik heb weleens dagen dat het beter gaat, maar de klachten komen vaak terug.

Vooral de spierklachten maakt me diepe zorgen. Lijkt wel of alles gespannen is en vermoeid. Ik voel spieren in me lichaam waarvan ik het bestaan niet af wist:).

Groetjes

Reageren
    John (moderator)

De klachten die je beschrijft zijn voor een groot deel klassieke symptomen van hyperventilatie.
    De spierklachten kunnen ook voor een deel door hyperventileren worden veroorzaakt. Daarnaast kan stress ervoor zorgen dat je onbewust spieren of spiergroepen aanspant, waardoor klachten ontstaan. Het vervelende van hyperventilatie is dat je het dus niet hoeft te merken.
    [quote]Pijn op de borst (gevoel alsof alles straks gespannen staat). Dit keert geregeld terug.
    Maag en Darmklachten
    Benauwd gevoel[/quote]
    Dit zijn doorgaans klachten die ervoor zorgen dat je de behoefte hebt om dieper te gaan inademen. Het voelt dan net of er niet genoeg zuurstof in je longen komt. Op dat moment ben je dus aan het hyperventileren. Ook vaker achter elkaar zuchten is daar een teken van.

Kijk hier eens naar de symptomen van hyperventilatie:
    http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.html

Reageren
    Anoniem

Ik denk ook dat het gewoon de angst en hyperventilatie is. Ik heb hetzelfde en nog meer klachten, ook ik ben vele malen naar de dokter geweest en die zei ook altijd dat het niets was etc. Maar in mijn hoofd dacht ik dan ook zoals u, ‘ohnee het duurt nu al zo veel maanden, mss kan mijn lichaam het nu wel plots niet meer aan’ ik had deze gedachte vooral omdat ik constant een hele hoge hartslag had en dacht dat mijn hart het zou begeven. Ondertussen lopen ik en jij hier nog steeds rond 😉 ik ga nu ook naar de fysio voor mijn ademhaling en de osteopaat, deze duwt of maakt ook zo wat mijn borst los, helpt echt wel! Groetjes

Reageren
    Anoniem

Dat je er zovee klachten door kan krijgen bizar! Wat voor klachten heb jij? Is het bij jou de angst in combi met hyperventilatie of wat anders? Het frustreert me behoorlijk, zeker als het een paar dagen voor mijn gevoel goed gaat, val ik weer in een dalletje en wordt ik weer angstig uit het niks. Vaak als ik even niks te doen heb ga ik weer er bewust opletten dat het eigenlijk wel goed gaat, en dan gaat het weer fout.

Ik vraag me dan inderdaad zoals jij zegt af hoelang je dat vol kan houden en of het schadelijk is voor je lichaam, buiten het feit dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt..

“gelukkig”heb ik hierin toch een lotgenoot ;).

Gr,

Reageren
    Anoniem

Oei mijn antwoord staat er niet bij, ik dacht nochtans dat ik het al toegevoegd had.. Nou ja

Bij mij komt het doordat mijn chronische stress lange tijd te hoog was en ik alles op krop om geen mensen te kwetsen en niet genoeg ontspanning nam. En een verkeerde ademhaling speelt natuurlijk ook een grote rol maar die stress is toch de grootste boosdoener.

Je lichaam kan dit aan, een lichaam is sterk. En het wordt een vicieuze cirkel als je de hele tijd ermee bezig bent en bang bent om weer van alle klachten te krijgen. Ik had dat bv. In de aula soms (ik studeer nog) omdat ik daar ook niet meteen weg kan en even gaan ‘ontspannen’ als er klachen opduiken.. Terwijl als ik thuis ben dan ga ik even in de zetel of op bed gaan liggen en doe wat ontspanningsoefeningen die ik heb geleerd van de fysiotherapeut. Het is ook belangrijk om te praten met mensen over wat je voelt en waar je mee zit. En je moet echt proberen ontspannen en je minder zorgen maken (ik weet, het is makkelijk gezegd). Ik neem nu Bachbloesems en dat doet iets psychisch en daar voel je je echt veel beter door!

Een tip is: neem op tijd en voldoende tijd voor jezelf, tegenwoordig voelen mensen zich schuldig als ze tijd voor zichzelf nemen..

Mijn klachten zijn/waren:
    – hoge hartslag
    – hartbonzen
    – maagpijn, lucht in de maag
    -pijn/druk op de borst en hartstreek en steken
    – klamme en kouden handen/voeten
    – zenuwachtig gevoel
    – ijl in hoofd
    – onwerkelijkheidsgevoel
    – strakke gespannen band rond hoofd
    – hoofdpijn
    – pijn in nek, rug, ts schouderbladen
    – tintelingen in gezicht
    – misselijk

Een hele hoop dus 😉
    Het komt goed!

Reageren
    Anoniem

ik herken me hier zo goed ik ik maak momenteel hetzelfde door al die spierpijnen en die tintelingen en dat rare gevoel wat door je lichaam gaat en de artsen zeggen alles is oke

Reageren
Reageer op: Hoe kom ik hier overheen?? Angst, velen symptomen.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.