Zoeken Vraag het forum

Angsklachten of iets anders?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

beste mensen,

ik ben een jonge vent van 30 jaar en heb nu al een tijd bijna 4 maanden last van diverse klachten. Het houdt maar niet op. Ik heb in deze 4 maanden diverse klachten gehad en ik heb het gevoel er helemaal klaar mee te zijn, het vreet aan me. Ik heb sinds een gebeurtenis in juli last van hypochondrie.
    Ik ben al meerder malen naar de dokter geweest en telkens met niks teruggekomen.

Nu heb ik sinds 2 weken last van borstklachten en denk ik dat ik het aan me hart heb. Ook vaak last van wat spierpijn, rug en linkerarm. Het is een heel onrustig gevoel, de enige keer beklemmend dan weer drukken dan wel stekend.
    Ik ben naar de dokter geweest ( voor de 5e a 6e keer in 4 maanden tijd ) en die gaf aan dat alles goed klonk, me bloeddruk goed was en geen afwijking aan me hart (doormiddel van luisteren), en longen klonken goed.
    Toch houdt dit nare gevoel niet op. Ik probeer er niet aan te denken maar dat lukt me niet.

Klachten op me borst heb ik wel eerder gehad maar dit ging weer weg.
    Ik heb deze klachten sinds ik ineens op het slikken van eten en drinken ging letten. Ik dacht dat ik wat aan me slokdarm had omdat ik een raar gevoel in me keel had ( onterecht, na doktersbezoek).

Kan iemand mij vertellen of ik me zorgen moet maken?? Het houdt maar niet op de klachten, dan is het me maag weer dan me hart dan me longen.

Ik heb geen last van hyperventilatie, althans niet dat ik weet. Wel heb ik 4 maanden geleden een keer een paniekaanval gehad.

Met vriendelijke groeten Arnold..

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je juist last hebt van hyperventilatie klachten.
    Door de hyperventilatie ontstaat angst en eventueel hypochondrisch gedrag. De angst houd weer de hyperventilatie in stand.

In de columns over angst die ik heb geschreven staan ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen die je zou kunnen gebruiken.
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst

lees ook:
    http://www.hyperventilatie.org/site/lijst-van-klachtensymptomen/21

Reageren
    Anoniem

He Tandor,

Allereerst bedankt je bericht.
    Hoe kom ik te weten dat dit het gevolg is van eventuele hyperventilatie?
    Ik heb niet het gevoel namelijk dat ik hyperventileer, ik adem ook “gewoon” door me buik voor mijn gevoel en niet door me borst.

Ik heb veel gelezen over hyperventilatie en ik herken een hoop klachten, maar ik vraag me af of deze klachten ook eventuele angstklachten kunnen zijn? In hoeverre hangen angstklachten daarmee samen? Ik merk dat ik er heel lastig vanaf komt en weinig rust in mijn lichaam heb.
    Ik hoeverre moet ik mijn zorgen maken als ik weer last heb van mijn linkerarm, kaken, spierpijnen, pijn op me borst en af en toe benauwdheid..

Ik hoor graag van je!

Reageren
    John (moderator)

Hallo Arnold.
    Het probleem is soms helemaal niets opvalt aan de ademhaling en er dan toch gehyperventileerd wordt. Het sluipt er gewoon in. De klachten die je beschrijft passen er in ieder geval wel bij.
    Wat je vaak ziet bij angstklachten is juist dat er iets mis gaat met de ademhaling net zoals bij stress en spanningen.

Wat vaak voor komt bij hyperventilatie is een toename van de klachten juist als je in rust bent en je ontspant. Als je intensief met iets bezig en je aandacht wordt opgeëist, zijn de klachten vaak minder aanwezig. Het benauwdheidsgevoel kan soms het idee geven dat er niet voldoende lucht in je longen komt waardoor je nagenoeg gedwongen wordt om diep in te ademen, of te gaan zuchten. Klassieke verschijnselen van hyperventilatie.

Reageren
    Anoniem

Is er een manier om er achter te komen dat dit hyperventilatie is Tandor? Ik heb nu ook overal last van spierpijn, rug , schouder, arm en voel me gewoon niet fit, moe en lamlendig.

Het is allemaal begonnen sinds die ene x in juli dat ik ( naar waarschijnlijk weken angst voor ziektes) een paniekaanval gehad heb. Sinds dien echt tal van verschillende klachten gehad….

Denk je dat dit allemaal een op 1 stapeling van is?

Ik begin me echt zorgen te maken, en wil niet weer naar de dokter..

Ik zit wel sinds kort bij een psycholoog, maar ik wil me gewoon weer goed voelen!

Groetjes,

Reageren
    John (moderator)

Hyperventilatie kan worden aangetoond met bloedonderzoek of een capnografisch onderzoek. De klachten die je hebt passen er in ieder geval bij.

Ga aan de slag met de ademhalingsoefeningen en de spierontspanningsoefeningen.

Reageren
    Anoniem

Ik zal inderdaad aan de slag gaan met de aanbevolen oefeningen! dankjewel.
    Nog een paar vraagjes (hoop niet dat ik vervelend wordt ).

-Is het aan te raden zo’n test te doen bij de huisarts? Ze hebben mij namelijk hier nooit om gevraagd en ben al meerdere malen voor mijn klachten langs geweest.
    -Is het logisch dat ik mijn klachten in verband brengt met allerlei (ernstige) klachten/aandoeningen?

Moet ik mij zorgen maken, of is dit allemaal te danken aan de angst van afgelopen maanden???

Ik had voorheen nooit klachten, maar sinds juli is het telkens bal.

Ik stel me af en toe wel gerust, maar telkens komt er weer wat anders bij.
    De volgende klachten heb ik laatste 4 maanden gehad:
    Maagklachten
    Schouder nek rug klachten (speelt nu weer erg op)
    vage hoofdpijn, moeheid
    last van me borst, vage klachten.
    Benauwdheid (speelt soms weer op), nu ook weer last van.

Reageren
    John (moderator)

Je kunt de huisarts om zo’n test vragen.

Het is inderdaad logisch dat je klachten met ernstigere zaken in verband brengt. De meeste mensen denken dan ook dat bijvoorbeeld hartklachten hebben.

[quote]Maagklachten
    Schouder nek rug klachten (speelt nu weer erg op)
    vage hoofdpijn, moeheid
    last van me borst, vage klachten.
    Benauwdheid (speelt soms weer op), nu ook weer last van.[/quote] dit zijn toch allemaal specifieke klachten.
    Als je zo’n benauwdheidsaanval krijgt kun je het volgende doen:
    5 tellen door de neus inademen en 10 tellen door de neus uitademen.
    De eerste keren zal dat vervelend aanvoelen. He hebt het idee dat je geen lucht meer hebt/krijgt. Maar toch gewoon door gaan, totdat je de benauwdheid voelt afnemen.

Reageren
    Anoniem

Ik zal het eens proberen Tandor.

Specifieke klachten, wat bedoel je daar precies mee? Tot wat?

Ik hoop eigenlijk stilletjes dat het chv is, dan weet ik in iedergeval de oorzaak en stelt mij dit meer gerust. Zit al maandem in onzekerheid en ben alleen maar met mezelf bezig.

Reageren
    John (moderator)

Met specifieke klachten bedoel ik klachten die echt bij hyperventilatie passen.

Reageren
Reageer op: Angsklachten of iets anders?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.