All,
Nooit gedacht dat ik ooit op dit forum terecht zou komen, maar toch heb ik al een langere tijd last van een aantal vage klachten waar ik nog geen antwoord op heb hoe deze zijn ontstaan.
Ik ben een man van 26 jaar en voel me verder met sporten, conditioneel zeer gezond!
Het begon twee jaar geleden met het gevoel dat ik een hartaanval kreeg. Gezien mijn licht afwijkende pulmonalisklep dacht ik dat het daarmee te maken had. Echter na controle bij de cardioloog was er niks aan de hand. Ook uit bloedtesten konden er geen conclusies getrokken worden dat dit te maken had met mijn hartafwijking. Tussen 2020 en 2022 heb ik meerdere van dit soort aanvallen gehad en vaak een opgejaagd gevoel ervaren, vertrouwen in mijn lichaam kwijt geweest en vaak een hele droge mond en kortademig.
Sinds de zomer van 2021 kwamen hier nog rare klachten bij: ineens begonnen beide handen te tintelen indien ik aan het slapen was of als ik mān arm bekneld zat. Het gevoel trok weg als ik mijn armen in een normale houding hield. De fysiotherapeut gaf aan dat dit mogelijk een ulnaris neuropathie is.
Afgelopen december namen de klachten weer toe. Vaak had ik last van hartkloppingen, kortademig, zeer opgejaagd en een droge mond.
Begin januari kreeg ik naast tintelende handen ook nog een waslijst aan andere symptomen, waaronder:
- tintelende handen en voeten
- veel last van mijn rug (tussen schouders)
- Soms moeite met spraak, stotteren of de verkeerde woorden uitspreken
- Gevoel dat beestjes onder je vingers/voeten lopen
- Jeukend gevoel op benen, armen en gezicht
- Fasciculaties door heel mijn lichaam, die wegtrekken bij beweging/sporten
- Globus gevoel in de keel en soms moeite met slikken
- Headzaps met name als ik in bed lig
- Zeer oppervlakkig slapen
- Voeten en vingers die blauwrood kleuren (heb nog lopen googlen op het syndroom van Raynaud)
- Piepend gevoel in mijn oren
- Mouches volantes en soms heel kort wazig zien
Ik merk wel op dat na het drinken van alcohol alle symptomen min of meer verdwijnen, maar de volgende dag is het dan wel weer erger.
Nadien is de angst er aardig ingeslopen en ben ik naar de huisarts gegaan. Na bloedtesten (waar alles er goed uit zag) ben ik doorverwezen naar de neuroloog om neurologische testen te doen, maar hier kwam niks uit. De neuroloog zei dat ik me niet druk hoefde te maken om MS/ALS of andere enge ziektes. Wel is er na het maken van een foto van mijn rug lichte scoliose van 12% vastgesteld, wat de rugklachten zou kunnen veroorzaken. Eveneens moet ik een zenuwecho laten maken omdat de neuroloog vermoedt dat ik een beklemde elleboogzenuw heb.
Zonder mezelf een diagnose te geven, ben ik aardig in dubio hoe dit alles veroorzaakt kan worden. Tuurlijk word je niet vrolijk als je gaat googlen, maar toch maak je jezelf zorgen.
Herkent iemand deze klachten en zo ja, een idee waardoor dit veroorzaakt kunnen worden? Ikzelf neig meer naar de angst/hyperventilatie kant, maar ik kan niet geloven dat dit zoveel enge klachten kan veroorzaken.
Groeten,
Pieter
Hey,
Klinkt toch als (al dan niet bewuste) hyperventilatie hoor! Afgezien dan de dingen die al door de artsen benoemd zijn natuurlijk.
Lees maar eens alle andere topics over angst,stress en hyperventilatie hier op het forum door,dan zul je veel mensen tegenkomen met dezelfde klachten. En ook meermaals de enorme lijst met klachten die allemaal ook nog door hyperventilatie veroorzaakt kunnen worden.
Je bent dus echt niet de enige š
Groetjes Suzan
P.S. Naast de hyperventilatie test hier op het forum,zou je ook een fysiotherapeut kunnen vragen om naar je ademhaling te kijken. Die kan je ook helpen het te leren herkennen en doorbreken als je gaat hyperventileren. Dan voorkom je dat je er in hangen blijft
Kijk eens in onderstaande lijst welke klachten er allemaal kunnen ontstaan bij chronische hyperventilatie en stres
Symptomen met betrekking tot het lichaam in het algemeen
Allergie problemen, toename van allergieƫn.
Stijfheid, spanning, druk, pijn, krampen, immobiliteit in de rug of rugspieren.
Bleek zien of verandering van je huidskleur.
Blozen, rood gezicht, rode huid, blozen, rood gezicht of de huid.
Lichamelijke schokken, body zaps, elektrische schok gevoel in lichaam, intens beven of "body shake"
Verschil in lichaamstemperatuur.
Brandende huid, jeukende huid of gevoelloze huid.
Brandend gevoel op de huid, op het gezicht, hals, oren, hoofdhuid of schouders.
Pijn op de borst, beklemming op de borst.
Gevoel van verstikking.
Chronische vermoeidheid, uitputting en super moe,
Onhandigheid, gevoel onhandig te zijn, coƶrdinatie problemen met de ledematen of lichaam.
Koude rillingen.
Meer eetlust naar suiker en snoep.
Moeilijkheid spreken, bewegende mond, praten, coƶrdinatie problemen met de mond of tong.
Duizeligheid, gevoel van licht zijn in het hoofd.
Duizelig gevoel.
Overtollige energie (gevoel dat je je niet kan ontspannen).
Het gevoel dat je gaat vallen (ook al gebeurd het niet).
Gevoel dat je gaat flauwvallen.
Continue koud gevoel ook al is het warm.
Vreemd gevoel , alsof alles vreemd voelt.
Griepachtige symptomen, algehele malaise, ziek gevoel, alsof je met een griep zit.
Head Zaps.
Hartkloppingen.
Hyperactiviteit, overtollige energie, nervositeit.
Verhoogd of verlaagd libido.
Meer infecties.
Mond of keel klikken of raspend geluid / lawaai wanneer je mond of kaak beweegt, zoals bij praten.
Spieren die overtollig beven of schokjes
Spiertrekkingen
Misselijkheid
Misselijk tot braken aan toe.
Nek, rug, schouder pijn, benauwdheid / stijfheid.
Nachtelijk zweten, wakker worden in een zweet, overmatig zweten 's nachts.
Geen energie, gevoel van lusteloosheid, moe.
Gevoelloosheid.
Gevoelloosheid en tintelingen.
Andere gewaarwordingen op de huid op de handen, voeten, gezicht, hoofd, of enige andere plaatsen op het lichaam.
Aanhoudende spierspanning, stijfheid
Bonzend hart, het hart voelt alsof het te snel gaat.
Pulsende of kloppende spieren. Pulsen of kloppende sensatie.
Rib of ribbenkast beklemming, druk, of een gevoel als een strakke band rond de ribbenkast
Desinteresse in seks.
Schietende pijn, stekende pijn, en oneven druk in de nek, hoofd, of gezicht
Schietende pijnen in het gezicht
Schietende pijn in de hoofdhuid of het hoofd
Overslaand hart.
Snel schrikken.
Zweten, oncontroleerbaar overvloedig zweten
De vloer voelt alsof die in beweging is ofwel omhoog of omlaag zonder reden
Beklemming op de ribben of de ribbenkast gebied, kan ook voelen als een strakke band rond de ribben of de ribbenkast gebied.
Tintelingen, overal op het lichaam, met inbegrip van de handen, voeten, benen, armen, hoofd, mond, borst, schaamstreek.
Trillen of beven
Spiertrekkingen
Wankel, duizeligheid, gevoel van duizeligheid of licht zijn in het hoofd
Urgentie om te urineren, vaak moeten plassen, plotselinge drang om naar het toilet te gaan (vergelijkbaar met de urinewegen of prostaat infectie symptomen)
zwak voelen, zwakte, lage energie, licht, zacht, zoals je misschien flauw valt.
Zwakke benen, armen, of spieren
Gewichtsverlies, gewichtstoename
Symptomen met betrekking tot de borst of borstkas
Pijn op de borst of ongemak in dat gebied
Bezorgdheid over het hart
Gevoel je als of je jezelf moet dwingen om te ademen
Het moeilijk vinden om te ademen, voelen gesmoord, kortademigheid
Frequente geeuwen om op adem te komen.
Hartkloppingen - te hard of te snel, snelle hartslag
Onregelmatige hart ritmes, fladdert of 'overgeslagen' beats, kietelen in de borst dat je overtollig moet hoesten.
Bonzend hart, het hart voelt alsof het te hard klopt
Rib of ribbenkast beklemming, druk, of een gevoel alsof er een strakke band rond de ribbenkast zit
Symptomen met betrekking tot specifieke angsten
Een verhoogde angst van wat mensen van je denken
Bang om opgesloten te zijn in een plaats met geen uitgangen
Constant een overweldigd gevoeld
Angst om in het openbaar te zijn
Angst om te sterven
Bang om controle te verliezen
Angst voor naderend onheil of doemscenarioās
Bang om fouten te maken tegenover anderen.
Angst voor flauwvallen
Angst dat je gek wordt
Angsten over irrationele dingen, voorwerpen, omstandigheden of situaties
De vrees voor gek worden, van sterven, van het naderend onheil, van de normale dingen, ongewone gevoelens en emoties, ongewoon beangstigende gedachten of gevoelens
Verhoogd zelfbewustzijn, of erg zelfbewust zijn
Zich dichtbij toiletten moeten bevinden voordat u zich gerust voelt
Graag bij een uitgang zitten zodat je je veilig voelt
Symptomen met betrekking tot het hoofd
Brandende, jeukende, strakke hoofdhuid
Duizelig
Licht gevoel in het hoofd
Frequente hoofdpijn, migraine
Gevoel alsof er een strakke band om je hoofd zit of een beklemming.
Hoofd, nek of schouder pijn, benauwdheid / stijfheid
Hoofd zaps, hoofd tremoren
Draaierigheid
Gevoelloosheid
Schietende pijn, stekende pijn, en oneven druk in de nek, hoofd, of gezicht
Pijnen in het gezicht
Pijnen in de hoofdhuid of het hoofd
Wanneer je ogen dicht doet het gevoel hebben dat je zweeft.
Je kaak kan lam voelen of het gevoel hebt dat je kiespijn hebt.
Symptomen met betrekking tot het oor of gehoor.
Gevoel alsof er iets vast zit in je oor, dat uw gehoorgang is aangesloten of geblokkeerd, dat er een steentje in je oor dat je niet kunt krijgen uit
Laag rommelend geluid in je oor
Verminderd gehoor, frequente of verminderd gehoor of doofheid in een of beide oren
Oorsuizen, geluiden in de oren, geluiden in het hoofd
Pulsing in de oren, kloppend geluid in het oor
Symptomen met betrekking tot je geest/geheugen.
Bang voor alles
Veranderde staat van de realiteit, bewustzijn, of universum gevoel
dejavu gevoel da je het eerder hebt gedaan
Depersonalisatie (gevoel jezelf niet meer te zijn)
De-realisatie (gevoel dat alles onwerkelijk is)
Desensibilisatie
Moeite met concentreren, korte-termijn geheugen verlies
Moeite met denken, spreken, het vormen van gedachten na gesprekken
Desoriƫntatie ( gevoel de weg niet meer te kunnen vinden)
Gevoel dat je gek wordt
Angst de controle te verliezen
Angst voor naderend onheil
Gevoelens van onwerkelijkheid
Frequent gevoel overweldigd te zijn, of dat er gewoon te veel te verwerken valt.
Moeite om te concentreren
Nachtmerries, slechte dromen
Obsessie om beter te worden
Repetitieve denken of onophoudelijke 'geest chatter'
Korte termijn leren stoornis, hebben een harde tijd het leren van nieuwe informatie
Korte termijn geheugenstoornis, kan me niet herinneren wat ik deed een paar dagen, uren of ogenblikken geleden
Spaced out gevoelens,
Rare beelden in je hoofd
Gevangen in je geest gevoel
De onderliggende angst, bezorgdheid of angst
Je voelt je vaak alsof de wereld op je schouders rust.
Symptomen met betrekking tot emoties
Altijd gevoel boos te zijn en gebrek aan geduld hebben
Depersonalisatie
Depressie
Dramatische stemmingswisselingen (emotionele flipping)
Emotioneel afgestompt, vlak, of gevoelloos
Je emoties voelen verkeerd/raar aan
Alles is eng, angstaanjagend
Gevoel dat dingen onwerkelijk of droomachtige zijn.
Vaak chagrijnig of onredelijk.
Zin in huilen zonder duidelijke reden
Gevoelloos
Gevoel jezelf niet meer zijn.
Onderliggende angst, bezorgdheid of angst
Je hebt het gevoel alsof je onder druk staat de hele tijd
Symptomen met betrekking tot de mond en maag.
Metaalsmaak in je mond en overgevoelig voor geurtjes.
Aerofagie (slikken te veel lucht, maag distentie, boeren)
Branderige mond, gevoel alsof de binnenkant van je mond brandt, of tintelend gevoel, of zoals pinnen en naalden, of al deze samen of op verschillende tijdstippen
Brandende tong, gevoel als je tong brandt, of tintelend gevoel, of zoals pinnen en naalden, of al deze, of al deze samen of op verschillende tijdstippen
Verstikking
Constante drang naar suiker of snoepjes
Obstipatie
Diarree
Slikklachten
Moeite met praten, het uitspreken van bepaalde letters of geluiden, mond voelt alsof het niet beweegt rechts, onduidelijke spraak
Droge mond
Gevoel alsof je niet kan slikken of dat er iets vast zal raken in je keel
Gevoel alsof je tong gezwollen is
Gebrek aan eetlust en/of smaak
Brok in de keel, strakke keel, iets vastzitten in je keel
Spiertrekkingen in je mond / springen
Drang om met je mond of keel te klikken of een raspend geluid te maken
Buikpijn
Gevoelloosheid en tintelingen
Maagklachten, gas, boeren, een opgeblazen gevoel
Tandenknarsen
De gedachte van het eten maakt je misselijk
Dichte keel, brok in de keel
Tong tintelingen of dat die in brand staat
Urgentie om te urineren, vaak moeten plassen, plotselinge drang om naar het toilet te moeten
Veelvuldig braken.
Symptomen met betrekking tot de huid
Branderig gevoel van de huid
Gevoelloosheid
Gevoelloosheid en tintelingen
Huidproblemen, infecties, huiduitslag
Symptomen met betrekking tot slapen
Moeite met inslapen of doorslapen.
Frequente slechte, bizarre of gekke dromen.
Hoorzitting van geluiden in je hoofd die je wakker schudden.
Slapeloosheid, of ziek wakker worden in het midden van de nacht.
Door een schok wakker worden.
Wakker worden in een paniekaanval
Je voelt je slechter in de ochtenden
Symptomen met betrekking tot zicht
Vervormd, mistig, of wazig zien
Droge, tranende of jeukende ogen
Dingen zien die er niet zijn
Ogen gevoelig voor licht
Spots/vlekjes in je zicht
Knipperende lampjes als je je ogen sluit
Je diepte perceptie voelt verkeerd
Symptomen met betrekking tot voelen
Branderige gewaarwordingen op de huid, gevoeligheid van de huid
Koud of gekoeld
Gevoelloosheid en/of tintelingen
Pijn
Tintelingen, gevoel alsof je met spelden/naaldjes geprikt wordt
Suzan/John,
Bedankt voor jullie reactie.
@Suzan ik heb reeds op andere forums gekeken rondom hyperventilatie/stress/angst en zie inderdaad veel vergelijkingen met de klachten die ik zelf ervaar. Vreemd dat je het alleen niet duidelijk merkt, omdat ik voor mijn gevoel compleet normaal adem. Juist omdat het in combinatie is met hartkloppingen, droge mond en kortademigheid die versterkt worden in situaties waarin ik angstig ben (bijv. een winkelcentrum) denk/hoop ik dat het niks neurologisch is en het echt door deze factoren komt.
Ik denk dat het inderdaad een goed plan is om met de fysiotherapeut i.c.m. de psycholoog aan mijn klachten te gaan werken, gezien ze nu al (helaas) zeker al twee jaar spelen in mijn leven.
@John bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik zeker wel 40 klachten herken in het lijstje die je hebt gestuurd. Toch bizar dat dit dan hoogstwaarschijnlijk met hyperventilatie/angst te maken heeft.
In ieder geval belangrijk dat ik bij mezelf de knop ga omzetten en positief begin te denken zonder aan ernstige ziektes zoals MS te denken š
Bij een "aanval" van hyperventilatie merk je dat idd aan je ademhaling, maar bij chronische hyperventilatie merk je daar helaas helemaal niets van
Dank John! Ik kan me ook niet heugen dat ik ooit excessief heb adem gehaald, maar toch alle andere symptomen ervaren.
Je merkt het ook vaak niet, het gaat onbewust.
Pas als je de "bijwerkingen" ervaart,weet je dat het weer mis is.
Ik heb dit ook een periode gahad.
Na intensief met mijn fysio er mee bezig geweest te zijn,werd het minder.
Nu hyperventileer ik alleen in stressvolle situaties of als ik pijn heb. Maar dat kan ik nu herkennen en doorbreken met de oefeningen van de fysio.
De ene keer sneller dan de andere,maar ik blijf er niet meer in hangen in elk geval.
Je kunt van chronisch dus terug naar af en toe een aanval,maar als je de aanvallen niet kunt tackelen, kun je even makkelijk weer terug naar chronisch.....
Dank Suzan, fijn om te horen dat jij in ieder geval (deels) van de klachten bent verlost. Waar had jij met name last van als ik het vragen mag?
Groeten,
Pieter
Hey,
Ik heb van kinds af aan al gehad dat ik bij heftige emoties ging hyperventileren, dat waren echt aanvallen. Daar kon ik altijd nog vrij makkelijk uit komen,door bewust goed te gaan ademen.
Waarbij het voor mij een voordeel was dat ik fanatiek turnde en mijn trainer mij toen al ademhalings oefeningen had geleerd,niet speciaal omdat ik hyperventileerde,maar als onderdeel van de focus training voor wedstrijden.
Die oefeningen gebruikte ik als ik een aanval had of voelde aankomen.
Zo heb ik het eigenlijk altijd onder controle kunnen houden.
Nu bijna 7 jaar geleden (ben nu 39) kreeg ik ernstige rugklachten. Daarvan had ik constant veel pijn en het zorgde voor enorme stress in mijn relatie en op mijn werk.
In die periode kreeg ik allerlei andere klachten erbij: trillende handen,spiertrekkingen,tintelingen,hoofdpiin, benauwdheid, slecht zien,suizende en piepende oren,concentratie en geheugen problemen,enorm moe,slecht slapen,niet kunnen eten, misselijk,overemotioneel zijn, overgeven,ik zou zeggen streep maar een heel groot deel van de lijst af......
Mijn bedrijfsarts gooide het op stress en zei dat ik mijn rug gebruikte om niet te hoeven werken en dreigde dat ik ontslagen zou worden als ik me zo bleef aanstellen.
Zij heeft me naar een psychiater gestuurd die me vol anti depressiva stopte. Toen werden de klachten nog veel erger,omdat ik veel te veel pillen kreeg die in combinatie met elkaar helemaal veel te hard insloegen.
Maar ik stelde me aan en moest niet zeuren en met een oefentraject bij een fysiotherapeut voor mijn rug beginnen.
En bij de allereerste afspraak met die fysio,was zijn eerste opmerking: voor we verder met je aan de slag gaan,moeten we eerst die hyperventilatie onder controle krijgen!!
Ik had dus niet in de gaten dat ik al een hele tijd chronisch hyperventileerde,maar hij had het gelijk in de gaten.....
Terwijl ik de aanvallen altijd goed kon tackelen. Zo stom dat je de chronische vorm dan niet in de gaten kunt hebben!
Met die fysiotherapeut ben ik dus weer heel intensief met ademhalings en ontspannings oefeningen begonnen.
Uiteindelijk ben ik geopereerd aan 2 hernia's en afgekickt van al die medicatie.
Toen werd het chronisch hyperventileren langzaam minder,omdat ik minder pijn kreeg en ook omdat ik steeds bewust de oefeningen deed.
Voor mijn revalidatie na de operatie ben ik naar een andere fysio dichter bij huis gegaan en met hem ben ik doorgegaan met letten op mijn ademhaling,omdat ik bij pijn (of stress) wel weer verkeerd ga ademen.
Dat zijn dan weer over het algemeen kleine aanvalletjes.
En soms heb ik een periode dat ik naar chronisch ga neigen,maar ook dat herken ik na een aantal dagen: trillende handen, hoofdpijn, stijve nek en schouders,kort lontje,dan weet ik dat ik mijn oefeningen weer op moet pakken.....
Sorry voor het hele verhaal,maar als je het hele plaatje bij elkaar bekijkt,kun je misschien zien hoe onbewust hyperventilatie gaan kan.
En hoe je bepaalde sympthomen voor iets anders kunt aanzien of niet kunt herkennen.
Ik kan je twee dingen aanraden, probeer het cirkeltje te doorbreken wat de hyperventilatie veroorzaakt, zonodig met hulp. En ga bewust met je lichaam aan de gang,daar kan een fysiotherapeut je bij helpen. Dan ga je ook herkennen wanneer je ademhaling toch weer fout gaat.
Zodat je rust in je hoofd en je lijf gaat krijgen.
Groetjes Suzan
Suzan uiteraard weer bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!
Het verhaal wat je schrijft over het beginnen van de hyperventilatie kan ik wel herkennen. Toen ik begon met studeren vond ik dit spannend, en had ik in het openbaar vervoer vaak last van zweten, kortademigheid en benauwdheid. Eigenlijk idem dito als ik bijvoorbeeld ik een grote stad zoals Rotterdam ging winkelen. We praten hier ongeveer over 8 jaar geleden.
Natuurlijk is het nooit echt weg geweest, maar voor mijn gevoel was de echte trigger dat ik een avondje heel erg veel had gedronken. De volgende dag super beroerd en sinds dien een aantal keer, inclusief de dag na de kater, het gevoel gehad alsof ik een hartaanval kreeg.
Toch heb ik nooit echt klachten gehad dat ik heel raar ging ademen, maar het feit dat telkens uit bloedtesten en cardiologisch onderzoek niks geks naar voren kwam, snapte ik niet waardoor dit veroorzaakt werd.
Ik weet niet hoe jij het persoonlijk ervaart, maar ik heb maanden dat het goed gaat (bijv. rustiger met werk, in de zomer, veel sporten) en het minder gaat.
De symptomen maken het dagelijkse leven een stuk lastiger moet ik bekennen. Lekker achter de computer werken met spiertrillingen, koude handen/voeten en nog een handje vol aan vreemde symptomen is natuurlijk geen pretje. Toch blijf je je zorgen maken en hoop je dat het geen enge ziekte is.
Als je realistisch nadenkt en de feiten op een rijtje zet, dan acht ik de kans ook groot dat het echt door hyperventilatie/angst komt maar toch, dat zoiete dit teweeg kan brengen is bizar.
In ieder geval fijn dat mijn verhaal strookt met hetgeen wat jij allemaal benoemt, en dat er ook echt licht is aan het eind van de tunnel. Al een lange tijd niet meer jezelf voelen is zeker geen pretje kan ik je vertellen.
De afspraak bij de fysio staat, bedankt voor deze tip!
All,
Reeds de resultaten ontvangen vanuit het zenuwecho onderzoek en uitslag is als volgt:
1. Geen verdikking van de n. ulnaris bdz, maar wel bij buigen vd arm LINKS > rechts,
2. Met dit onderzoek wordt een verdikking gevonden van de n. medianus thv de carpale tunnel rechts
Ik meen dat deze uitslag dan ook de tintelingen in mijn handen verklaart? Of hoe moet ik dit interpreteren?
Dank!
Pieter
Dat zou idd kunnen