Home / Angststoornis / Angststoornissen / Verkoudheid alweer
Hallo Peter,
Ik heb sinds de coronatijd al dat ik bang ben voor o.a. reukverlies bij verkoudheid. Ik heb ook een gegeneraliseerde angststoornis waar hypochondrie onderdeel van is. Nu moet ik zeggen, ik krijg dit elke keer als ik verkouden ben. Volgens de huisarts is dat omdat heel hoog in de neus de slijmvliezen ook opzwellen, dit merk je verder niet en dat hoeft niet eens gepaard te gaan met continu een loopneus. Nu merk ik dat ik dat nu weer verkouden ben en de laatste keer dat ik verkouden was is 3 weken geleden ongeveer. Is dat normaal om het nu dan weer te hebben?
Ook had ik hiervoor eerst sinds vorige week woensdag keelpijn die eindelijk dit weekend begon af te nemen. Maar normaliter ben ik gewend dat ik eerst 1-2 daagjes keelpijn heb en dat gaat over in verkoudheid, niet eerst 5-6 dagen keelpijn. Is dat ook normaal?
Lijkt mij inderdaad allemaal binnen "het normale" vallen.. keelpijn kan een eerste fase zijn van een infectie, maar als het virus eerst zich nestelt in de neus, kunnen de keel, de luchtwegen daarna volgen..
Iedereen ervaart wel reukverlies (minder smaak, geur) bij een (neus-) verkoudheid, maar dat komt door de slijmvlieszwelling, verstoppingsklachten. Dat is niet een zenuw effect (zoals bij Coraona). By the way: de huidig circulerende Corona virussen geven al lang niet meer zo'n forse reukverlies-kans al in de eerste Corona -golf tijd!
Dus bij de ene persoon is dat reukverlies wat heftiger dan de ander, omdat ieders neus simpelweg anders is? Maar heel veel mensen hebben net als mij gewoon dat ze (bijna) niks ruiken?
Trouwens, klopt het ook dat het slijmvlies pas ontzwelt als de verkoudheid echt weg is en dat dit los staat van het snotteren?
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!