Zoeken Vraag het forum

Overspannen of angststoornis?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nanouck

14 dagen geleden ben ik op vakantie geweest en heb ik een voedselvergiftiging gehad. Ik raakte zo erg in paniek dat ik nu 14 dagen later nog klachten heb.

Ik heb een zwaar jaar gehad met een zieke moeder en schoonmoeder. Nieuwe baan en veel stress…

Al dagen lang heb ik soort hyperventilatie aanvallen (meerdere per dag) waardoor ik enorm pijn op de borst en middenrif heb. Al 4 artsen hebben naar mij gekeken en zeggen dat mijn hart helemaal oké is. En dat het komt door verkeerd ademhalen.

Ook heb ik het zo’n gestrest gevoel alsof ik opgejaagd wordt…

Ik ga deze week naar de fysio en psycholoog hiervoor om mijn klachten te verhelpen.
    Maar ik vraag mij af of deze klachten komen door het overspannen zijn of heb ik toch een angststoornis? Ik heb altijd al angst gehad om dood te gaan…

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Om van een angststoornis te kunnen spreken zou je dan toch minstens bepaalde angsten moeten hebben, maar daar lees ik hier niets van. Een paniekaanval heb je wel gehad blijkbaar. Naar de fysiotherapeut gaan is in ieder geval goed. Je hyperventileert en daar kan de fysio mee helpen

Reageren
    Anoniem

Wat je allemaal beschrijft is best veel om te verwerken in een enkel jaar… misschien lijkt het wel mee te vallen, maar langzaam beginnen dat soort dingen aan je te vreten, en eist het zijn tol. Overspannen is een groot woord, maar er is ook niet zoiets als “wel of niet overspannen”, je kan ook op weg zijn naar een overspannen situatie.

Pak dit samen met de psycholoog en de fysiotherapeut op. De psycholoog kan helpen structureren en verwerken, de fysiotherapeut kan helpen hoe je je moet ontspannen en hoe je je ademhaling weer onder controle kan krijgen.

Reageren
Reageer op: Overspannen of angststoornis?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.