Zoeken Vraag het forum

Vermoeden paniekstoornis

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik ben een 21 jarige man en al langere tijd zit ik met verschillende lichamelijke klachten die mijn leven momenteel helaas negatief beïnvloeden.

3 maanden terug ben ik langs de huisarts geweest vanwege oa pijn op m’n borst. Ik vertelde hierbij dat ik vaak de angst had dat het aan mijn hart zou liggen en ik een hartaanval zou krijgen, ook al is dat zeer onwaarschijnlijk vanwege mijn leeftijf en goede gezondheid, toch had ik deze angst.

Hij kwam tot de conclusie dat dit niet het geval was, achteraf bleek ik onbewust aan het hyperventileren te zijn. Dit veroorzaakte dan ook mijn lichamelijke klachten zoals: Pijn op de borst, rugpijn, licht in het hoofdpijn, tintelingen en hoofdpijn.

Nu ik wist wat de oorzaak was heb ik geprobeerd hier aan te werken door ademhalingsoefeningen te doen. Ik merkte direct dat het beter ging, totdat ik 2 weken terug bijna flauwviel in de supermarkt. Na deze ervaring viel ik bijna weer flauw 2 dagen daarna in een supermarkt. Door deze angst begonnen ook weer de klachten en vooral, de angsten weer terug te komen.

Zoals ik al zei beïnvloed dit mijn leven nu erg. Ik sport minder, ben minder sociaal geworden, kan me slecht concentreren op mijn studie en heb weer angst dat ik elk moment dood kan gaan. Terwijl ik dit ook typ vind ik het zo onwaarschijnlijk en zelfs grappig dat ik zoiets stoms kan denken, maar toch, als ik zo’n angstaanval heb neemt mijn angst het gewoon over.

De eerste stap die ik wil zetten is weer naar mijn huisarts gaan, maar omdat door de feestdagen de praktijk helaas tot donderdag niet open is vroeg ik me af of ik hier wat tips/advies kan krijgen.

Bedankt dat u tot hier helemaal hebt gelezen ;).

Mvg,

D.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het lijkt erop dat je dus weer last had van hyperventilatie. Dat kan worden opgeroepen omdat je in een drukke omgeving (supermarkt) was.

Ik raad je dus aan om weer oefeningen te gaan doen. Ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen. Je kunt ze vinden op:
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/psychiatrie-nieuws/285-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-2
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/psychiatrie-nieuws/284-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-1

Als je een aanval krijgt waarbij je dus druk op de borst krijgt en dieper moet gaan inademen of zuchten, kun je die afbreken door een simpele ademhalingsoefening.
    Adem 5 tellen rustig door de neus in en 10 tellen rustig door de neus uit. Herhaal dit enkele keren.

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor de (snelle) reactie. Zal de oefeningen morgen uitvoeren.

Mvg,

D.

Reageren
    Anoniem

Ik heb precies dezelfde klachten als jou!! Ik was net even na een winkelcentrum ik voelde me duizelig worden en onrustig/angstig dit heeft ongeveer een half uur aangehouden en toen ben ik na huis gegaan.
    Ik heb ook constant last van angst en denk dat er iets met me hart aan de hand is maar dat is al meerdere keren uitgesloten maar toch kan ik mezelf dat niet duidelijk maken!! Zeer vervelend en ik lijd er ook echt onder ik zit veel thuis en mis hierdoor veel dingen.

Reageren
Reageer op: Vermoeden paniekstoornis
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.