- Anoniem23 september 2022 om 13:48
Ik ben sinds mei al 13 kilo afgevallen (63 kilo naar 50 kilo) en weinig eetlust. Ik maak me heel erg druk hierom, want misschien is het kanker? Inmiddels heb ik bloedgeprikt, een echo van mijn buik en hals gehad en een thoraxfoto. Volgens de huisarts en de assistent-internist is er niks te vinden en zijn de klachten stressgerelateerd. Elke keer denk ik dat het wat beter gaat maar vervolgens word ik vaak ziek en dat zorgt ervoor dat ik nog meer stress/angst heb, ik heb deze zomer al corona gehad, 2x buikgriep en 2x erge hoest. Ook dit vindt de huisarts niet verontrustend want we hebben een jong kind.
Inmiddels ben ik gediagnosticeerd met een angststoornis (hypochondrie) en ben ik begonnen met medicijnen. Ik merk hier nog weinig van. De twijfel of het wel een angststoornis is blijft. Zoveel gewichtsverlies, kan dat echt komen door stress? Wat vinden jullie?5 reactiesReagerenJohn (moderator)
23 september 2022 om 19:50Ja dat kan
ReagerenAnoniem24 september 2022 om 08:38Oké bedankt voor uw reactie.
ReagerenAlias24 september 2022 om 08:54Zoveel afvallen met een gewicht dat van 63kg komt, is wel erg veel!
Als uw gewicht 90 kilo was, is 13 kilo omgerekend in het percentage gewichtsverlies minder bijzonder.
Voor u is dat wel het geval..Bent u nu stabiel? En is 50 kilo een gezond BMI bij uw lengte?
Welke extreme stress heeft u dan? En krijgt u hulp om uw brein te laten ontspannen – zodat eetlust verbetert?De meerdere keren ziek zijn, zal zeker van invloed zijn.
ReagerenAnoniem24 september 2022 om 11:00Ja ik vind het ook heel erg veel. Heb ik iets waardoor het gewicht zo laag is of ben ik zo bang ben dat ik iets heb waardoor mijn gewicht zo laag is? Dat is voor mij de grote vraag. Ik heb eigenlijk elke dag heel erg stress dat het iets ernstigs is. Ik heb ook andere klachten die op een angststoornis wijzen zoals slecht slapen en paniekaanvallen. Ook heb ik geen eetlust en ben ik vaak misselijk. Dat kan stress zijn, maar in mijn hoofd is dat natuurlijk een teken van iets ernstigs. Wat zouden jullie doen?
ReagerenAlias24 september 2022 om 13:53Als u het mij vraagt.. Ik slaap maximaal 5 uur per nacht, maar mijn gewicht is stabiel. Ik eet/drink voldoende om dit op peil te houden.
Mijn eetlust is niet groot, maar in perioden dat ik om redenen moeilijk at, bedacht ik welk calorierijk eten/drinken nog wel lukte. En dat nam ik dan.
Het is namelijk zo dat je maag ook steeds minder eten verdraagt als je weinig eet. En dat zorgt ervoor dat je misselijk blijft. Dus dat doorbreken, hoe dan ook, is dan de prioriteit.
Wat ook verstandig is, is flesjes maaltijdvoeding kopen. Niet om af te vallen, maar juist om zo tussendoor iets extra binnen te krijgen met veel vitamines enzo. Want eet je te weinig, dan krijg je ook minder vitamines binnen. En sommige ’tekorten’ zorgen juist voor minder eetlust, wat weer een vicieuze cirkel is.
Ik zou er dus heel hard aan werken om weer in conditie te komen. Met meer makkelijke calorieen binnen krijgen (krentenbollen, drinkyoghurt, soep, enz). En beweging (bv zwemmen of een boswandeling) kan helpen om het brein te resetten met stress. Warmte, muziek, lachen ook.
(Nb: ik neem aan dat alle standaardonderzoeken zijn gedaan)
Reageren