Zoeken Vraag het forum

Paniekaanval

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ellie

Ik heb onverklaarbare paniekaanvallen, wat wil zeggen dat ik hiervoor geen oorzaak kan aanwijzen, omdat ik geen stress of angst heb. Wat kan dan de paniekaanvallen veroorzaken, waar ik mee overvallen wordt?

21 reacties
    Reageren
    John (moderator)

wanneer treden de paniekaanvallen doorgaans op? Waar denk je aan als je een paniekaanval krijgt/heb? Waarvoor raak je in paniek?

Reageren
    Ellie

Dat maakt nou juist waarom ze onverklaarbaar zijn. Het is nergens aan te linken, ze kunnen mij elk moment overvallen. Wanneer ik auto rijd, met mijn paard bezig ben, televisie kijk, werk, schoonmaak, in de supermarkt, noem maar op. Ik heb geen angsten en ook niets specifieks waar ik aan denk wanneer het op komt zetten. Tijdens zo’n aanval hoop ik alleen dat het snel weer over is. Vaak slaat het ook meteen op mijn maag en darmen, alsof ik een band om mijn maag heb.

Reageren
    John (moderator)

O het moment dat je een paniekaanval krijgt, moet er iets in je gedachten zijn…waar je dan aan gaat denken…
    Doe eens de test op:
    https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/

Reageren
    Ellie

Er zijn geen specifieke dingen waar ik aan denk, hyperventilatie is ook al uitgesloten.

Ik heb nu constant gevoel van ongemak in m’n maag, alsof er een strakke band omheen zit. Waarvan kan dit komen?

Reageren
    John (moderator)

Dat gevoel van die strakke band is toch eigenlijk een symptoom van hyperventilatie…
    Hoe is hyperventilatie uitgesloten?

Reageren
    Ellie

door de ademhalingstherapeut waar ik heen ging, omdat er al eerder eens aan hyperventilatie werd gedacht. Zij bevestigde dat mijn ademhaling daarvoor veel te rustig en stabiel is.

En het gevoel dat de darm op knappen/scheuren staat? Waar is dat een symptoom van?

Reageren
    John (moderator)

Moeilijk om daar zo iets over te zeggen….
    Zou je toch eens onderstaande test willen doen en dan invullen op basis van wat je ervaart tijdens een aanval?
    https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/

Reageren
    Ellie

De uitslag is 39. Kan hyperventilatie of paniekaanval door andere dingen veroorzaakt worden dan angst en stress? Aangezien ik beide niet ervaar.

Reageren
    John (moderator)

Het zou kunnen dat er op bepaalde momenten toch even iets niet goed gaat met je ademhaling. Daardoor zou je een kortdurende aanval van hyperventilatie kunnen krijgen, die dan weer een paniekaanval oproept.

Reageren
    John (moderator)

Probeer eens een dagboekje bij te houden waarin je opschrijft wat je doet/deed voordat je een aanval krijgt/kreeg

Reageren
    Ellie

De situaties heb ik al eerder hier verteld, tijdens het boodschappen doen, in de auto, wanneer ik met mijn paard bezig ben, als ik tv kijk, aan het werk ben, tijdens het eten.

Reageren
    John (moderator)

Welke klachten krijg je allemaal bij zo’n paniekaanval?

Reageren
    Ellie

ik word licht in mijn hoofd, het gevoel dat ik ga flauwvallen, zweetaanvallen, soms wat druk op linkerborst, en het slaat dan op mijn maag en darmen. Gevoel dat er een strakke band om maag zit, en darmen worden onrustig, moet dan vaak vervolgens naar het toilet. Af en toe ook verhoogde druk in mijn hoofd, en soms pijn bij de slaap links.

Reageren
    John (moderator)

Best vreemd, omdat je klachten eigen klassieke verschijnselen zijn van hyperventilatie.

Is je bloeddruk ( met een 48uurs meting) en je bloedsuikerspiegel ( met een suikercurve)ook gecontroleerd?

Reageren
Reageer op: Paniekaanval
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.