- Ellie21 juni 2018 om 21:52
Ik heb onverklaarbare paniekaanvallen, wat wil zeggen dat ik hiervoor geen oorzaak kan aanwijzen, omdat ik geen stress of angst heb. Wat kan dan de paniekaanvallen veroorzaken, waar ik mee overvallen wordt?
21 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 juni 2018 om 23:15wanneer treden de paniekaanvallen doorgaans op? Waar denk je aan als je een paniekaanval krijgt/heb? Waarvoor raak je in paniek?
ReagerenEllie22 juni 2018 om 19:34Dat maakt nou juist waarom ze onverklaarbaar zijn. Het is nergens aan te linken, ze kunnen mij elk moment overvallen. Wanneer ik auto rijd, met mijn paard bezig ben, televisie kijk, werk, schoonmaak, in de supermarkt, noem maar op. Ik heb geen angsten en ook niets specifieks waar ik aan denk wanneer het op komt zetten. Tijdens zo’n aanval hoop ik alleen dat het snel weer over is. Vaak slaat het ook meteen op mijn maag en darmen, alsof ik een band om mijn maag heb.
ReagerenJohn (moderator)
22 juni 2018 om 23:38O het moment dat je een paniekaanval krijgt, moet er iets in je gedachten zijn…waar je dan aan gaat denken…
Reageren
Doe eens de test op:
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/Ellie23 juni 2018 om 11:09Er zijn geen specifieke dingen waar ik aan denk, hyperventilatie is ook al uitgesloten.
Ik heb nu constant gevoel van ongemak in m’n maag, alsof er een strakke band omheen zit. Waarvan kan dit komen?
ReagerenJohn (moderator)
23 juni 2018 om 11:11Dat gevoel van die strakke band is toch eigenlijk een symptoom van hyperventilatie…
Reageren
Hoe is hyperventilatie uitgesloten?Ellie23 juni 2018 om 12:10door de ademhalingstherapeut waar ik heen ging, omdat er al eerder eens aan hyperventilatie werd gedacht. Zij bevestigde dat mijn ademhaling daarvoor veel te rustig en stabiel is.
En het gevoel dat de darm op knappen/scheuren staat? Waar is dat een symptoom van?
ReagerenJohn (moderator)
23 juni 2018 om 12:15Moeilijk om daar zo iets over te zeggen….
Reageren
Zou je toch eens onderstaande test willen doen en dan invullen op basis van wat je ervaart tijdens een aanval?
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/Ellie23 juni 2018 om 13:42De uitslag is 39. Kan hyperventilatie of paniekaanval door andere dingen veroorzaakt worden dan angst en stress? Aangezien ik beide niet ervaar.
ReagerenJohn (moderator)
23 juni 2018 om 16:50Het zou kunnen dat er op bepaalde momenten toch even iets niet goed gaat met je ademhaling. Daardoor zou je een kortdurende aanval van hyperventilatie kunnen krijgen, die dan weer een paniekaanval oproept.
ReagerenJohn (moderator)
23 juni 2018 om 16:51Probeer eens een dagboekje bij te houden waarin je opschrijft wat je doet/deed voordat je een aanval krijgt/kreeg
ReagerenEllie23 juni 2018 om 18:41De situaties heb ik al eerder hier verteld, tijdens het boodschappen doen, in de auto, wanneer ik met mijn paard bezig ben, als ik tv kijk, aan het werk ben, tijdens het eten.
ReagerenJohn (moderator)
24 juni 2018 om 00:32Welke klachten krijg je allemaal bij zo’n paniekaanval?
ReagerenEllie24 juni 2018 om 14:11ik word licht in mijn hoofd, het gevoel dat ik ga flauwvallen, zweetaanvallen, soms wat druk op linkerborst, en het slaat dan op mijn maag en darmen. Gevoel dat er een strakke band om maag zit, en darmen worden onrustig, moet dan vaak vervolgens naar het toilet. Af en toe ook verhoogde druk in mijn hoofd, en soms pijn bij de slaap links.
ReagerenJohn (moderator)
24 juni 2018 om 14:40Best vreemd, omdat je klachten eigen klassieke verschijnselen zijn van hyperventilatie.
Is je bloeddruk ( met een 48uurs meting) en je bloedsuikerspiegel ( met een suikercurve)ook gecontroleerd?
Reageren