- Ken12 oktober 2017 om 14:55
Hey,
Ik vroeg mijzelf af of het kan dat parasitaire infecties tot angstklachten leiden. Ik heb al een heel eind een angststoornis waar ik maar niet van af geraak met antidepressiva en gedragstherapie.
Ik weet dat angststoornissen voornamelijk psychisch van aard zijn, maar volgens mij hebben ze (soms) wel degelijk een fysieke oorzaak, of misschien toch in mijn geval. Mijn angststoornis is out of the blue komen opzetten toen ik nog studeerde. Ik kreeg in dezelfde periode striemen in mijn buik en was bang buitenshuis flauw te vallen of dood te gaan.
Ik heb die klachten nog steeds maar merk dat ze afwisselend zijn in intensiteit. Antidepressiva doen niet echt veel. Het vreemde is dat ik me wel beter, energieker voel naarmate ik minder of niets meer eet. Ik heb nog nooit gedacht aan een parasitaire infectie, tot ik nu, na een antibioticakuur, last ben beginnen krijgen van een jeukend achterwerk. Ik las ergens dat dit voornamelijk een symptoom is van een parasitaire infectie, en als ik de overige symtpomen overloop, dan heb ik van de meeste ook last, zijnde vermoeidheid, depressie, angst, diarree, verandering in eetlust, voedselintoleranties, opgeblazen gevoel en meer.
Ik heb meerdere malen bloed laten afnemen die een paar afwijkingen vertoonden, maar waar de artsen zich niet echt druk om maakten. Zijnde verhoogde leverwaarden (vervette lever), vitamine D tekort, vitamine B12 tekort, bloedsuikerschommelingen, verhoogd calcium gehalte, chromium te kort, verhoogd cortisol, enz.
In mijn ontlasting is niet meteen iets te zien, buiten dat ik wel wat kleine gelige stukjes zie, een soort slijm ook, maar ik weet niet echt goed of het van een parasiet kan zijn. Ik ga in ieder geval wel aan een ontwormingskuur beginnen aangezien blijkbaar een derde van de wereldbevolking met parasieten is besmet en het menselijke lichaam zichzelf niet zou ontwormen. Maar ik neem aan dat er een groot verschil bestaat in intensiteit van infectie en het al redelijk ernstig moet zijn om mentale klachten te gaan triggeren.
Parasieten zouden blijkbaar een stoornis in zenuwcellen kunnen uitlokken waardoor het gehele zenuwstelsel wordt geïrriteerd, dit met name door de giftige afvalproducten van de diertjes. Zo zou de parasiet Toxoplasma Gondii zelfs een stoornis in de werking van de feel-good-neurortransmitter dopamine kunnen bewerkstelligen. Nou, als dat zo is, dan zou een mens inderdaad van minder angstig of depressief worden.
Wat denken jullie, kunnen parasieten erin slagen vecht-of-vlucht-reacties (i.e. paniekaanvallen en angst) uit te lokken, of is dit overdreven? In mijn geval zou het eigenlijk wel veel verklaren. Ik ben in dezelfde periode direct na de aanvang van mijn angststoornis ook last beginnen krijgen van nierstenen, vele nierstenen (iets wat ik ervoor nog nooit had gehad) maar of parasieten daar voor iets kunnen tussen zitten, laat ik in het midden, al lijkt het mij wel zeer mogelijk te zijn.
Het zou wel een en ander kunnen verklaren natuurlijk, als parasieten zich zouden te goed doen aan mijn voedingsstoffen en er daarbinnen een giftig soepje van zouden kunnen maken; dan heb je uiteraard energie te kort.
Dan rest mij alleen nog de vraag of parasitaire infecties aantoonbaar zijn in (bepaalde) bloed- en of scanresultaten? En kunnen in mijn geval de verstoorde vitamine/mineraal/lever-waarden een gevolg zijn van een mogelijke parasietinfestatie?
Alvast bedankt.
Mvg
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 oktober 2017 om 15:04Een parasieteninfectie veroorzaakt geen angststoornis. Het kan wel angstaanvallen en paniekaanvallen veroorzaken wanneer je je er druk over maakt om een parasitaire infectie te hebben. Maar dat ligt dan niet aan de parasiet maar is een psychisch probleem. Een parasitaire infectie wordt doorgaans teruggevonden bij een ontlastingsonderzoek.
Neem niet zomaar een antiwormenmiddel als je daar geen last van hebt.
ReagerenAn13 oktober 2017 om 11:44Sorry hoor maar als je last hebt van dingen die het leven uit je zuigen kun je daar dus wel degelijk stress- en angstgerelateerde klachten van krijgen.
Conventionele geneeskunde spitst zich misschien iets te veel toe op theorie en over het menselijk lichaam is nog lang niet alles geweten.
Een reden waarom ik sites als deze niet veel bezoek. Als je het moet geloven is het goede soms slecht en vice versa.
ReagerenCatootje14 oktober 2017 om 16:11Parasieten kan soms maar lijkt me niet zo voor de hand liggen. Angstklachten worden vaak psychisch genoemd maar er speelt wel degelijk een lichamelijke component. Beginnen bij de basis, zoals goede voeding met zo min mogelijk geraffineerde suikers en kunstmatige toevoegingen. Beter zorgen voor meer complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabieler, wat je hele gezondheid ten goede komt en kan helpen je neurotransmitters in balans te krijgen. Brood en dan vooral in de hoeveelheden die doorgaans gegeten worden in Nederlandse huishoudens, en zeker al die tarwe, kan ook zorgen voor een opgeblazen gevoel.
Verder kan je darmflora ontregeld zijn en zou je candida kunnen hebben. voor je darmen kunnen dingen als oplosbare vezels als psyllium, inuline en appelvezels goed zijn, alsmede resistant starch, zoals in peulvruchten en gekookte, afgekoelde aardappels.
Antibiotica kunnen soms nodig zijn maar soms is het gebruik ervan te voorkomen door een gezonde leefstijl. Bij een antibioticumkuurtje er beter altijd vitamine B bij slikken en je darmen weer herstellen met probiotica.
Daarnaast kunnen supplementen helpen, diverse vitaminen mineralen, vetzuren en aminozuren. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B C en D en omega 3. Striemen kunnen ook wijzen op voedingstekorten, zoals zink en silicium.
Goed voor je gezondheid zorgen, ook zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en ontspanning, heeft meer zin dan je druk maken om parasieten.
ReagerenRayan9 september 2018 om 01:24Hoi Ken ik ben benieuwd of jij al meer weet betreft jou klachten. Ik herken mezelf in jouw klachten lijst en heb ondertussen verschillende onderzoeken gehad zonder resultaat.
Reageren