- Zieron3 mei 2017 om 00:58
Ik heb al een goede 2 jaar last van chronische hyperventilatie gepaard gaande met derealisatie, hartoverslagen en de bijhorende paniek. De paniek is zo goed als verdwenen en door middel van aangeleerde ademhalingstechnieken kan ik een, zo goed als, normaal leven leiden. De extrasystolen komen en gaan afhankelijk van de situatie en buiten dat het vervelend kan zijn maak ik mij hier geen zorgen meer over. Echter heb ik de laatste 2-3 dagen weer enorm veel last van een onwerkelijk gevoel dus ik vermoed dat ik weer erg aan het hyperventileren ben? Ik heb er elke dag wel last van, vooral als ik actief word na het opstaan kan ik er een uurtje last van hebben of in stressvolle situaties maar dat ben ik gewoon en ik zet er mij dan ook snel over. Maar nu is het zo goed als de hele dag dat ik last heb en ik begrijp echt niet waarom. De enige redenen die ik kan bedenken is dat het komt omdat ik de laatste tijd niet zo goed slaap. Ik kan moeilijk de slaap vatten en word wel eens wakker gemaakt door de luidruchtige honden van de buren. Ook ben ik onbewust met een aantal zaken bezig vermoed ik, zoals dat ik op 15 mei een nieuwe job heb wat mij zorgen baart. Terwijl ik dit alles typ voel ik mij redelijk goed omdat ik ontspannen in de zetel zit maar een uurtje geleden leek alles enorm onwerkelijk. Ik ben het gewoon maar het is en blijft heel erg vies als je het gevoel hebt dat je de controle lijkt te verliezen en het maakt mij opnieuw wat angstig waardoor het dreigt een vicieuze cirkel te worden. Moet ik mijn ademhalingsoefeningen terug bovenhalen of zou dit van voorbijgaande aard zijn?
Alvast bedankt!
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
3 mei 2017 om 09:38Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om opnieuw de ademhalingsoefeningen te gaan doen.
ReagerenZieron3 mei 2017 om 22:13Ik heb gisteren uw antwoord nog gelezen maar had geen tijd om te antwoorden. Ik heb deze ochtend de ademhalingsoefeningen toegepast en moet zeggen dat mijn dag beter verlopen is dan gisteren. Toch merk ik dat er iets schort, ik voel mij wat emotioneler dan normaal en het blijft zinderen. Ik vermoed dat het te wijten is aan het te kort aan slaap. Ik hoop maar dat alles snel terug in orde komt.
In ieder geval bedankt!
ReagerenCatootje9 mei 2017 om 08:20Bij jouw klachten kan het handig zijn om ook naar het lichamelijke stuk te kijken. Zo is allereerst je dagelijkse voeding belangrijk. Beter geraffineerde suikers zoveel mogelijk vermijden en volwaardige voeding eten met voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels.
Daarnaast kan er sprake zijn van bepaalde tekorten, vitaminen, mineralen, bepaalde vetzuren en aminozuren. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine b en d, omega 3, om er een paar te noemen. Dit soort tekorten kan leiden tot allerlei vage klachten, die dan psychisch genoemd worden.
Hyperventilatieklachten kunnen in elk geval ook samenhangen met onzekerheid, teveel hooi op je vork, dingen doen die niet bij je passen. Ademhalingsoefeningen kunnen dan helpen ondersteunen maar lijkt me niet genoeg. Bij hyperventilatie kan zoiets als rescue remedie helpen ondersteunen, bij veel piekeren de ‘night’-variant.
Reageren