Zoeken Vraag het forum

rugpijn en scheuermann

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Goedenavond,

Ik ben 29 jaar oud en heb sinds mijn puberteit last van mijn onderrug. Ik heb ondertussen meerdere fysio’s, de huisarts, een chiropractor en therapeutische masseuse geprobeerd met variërende tips maar weinig resultaat. De chiropractor heeft het meest geholpen met zijn tips om meer te stretchen maar nog steeds heb ik veel last van mijn rug. Ik zou graag weten wat men hier vind wat ik er mee aan zou moeten want ik kom er niet echt van af. Ik denk dat het een combinatie is van Scheuermann, (nog te) slechte houding, inflexibiliteit en verkeer bewegen. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik heb eens goed nagedacht over alle feiten die ik heb ondervonden, hier zijn ze:
    *dit jaar is de ziekte van Scheuermann voor het eerste geconstateerd na het doen van een MRI scan.
    *ik heb rugpijn na hardlopen en na het doen van spring oefeningen (wat ik nu dus vermijd)
    *ik heb geregeld rugpijn als ik wakker wordt ’s ochtends. strekken van de rug door met opgetrokken knieën in een soort foetus houding te liggen verlicht de pijn
    *soms ondervind ik uitstraling van de pijn/tinteling naar de benen maar er is geen hernia geconstateerd op de MRI
    *soms ondervind ik licht urine verlies na het plassen (nadruppelen), misschien dat dit te maken heeft met de bekken en hoe dat allemaal functioneert met de rug
    *strakke en gevoelige bilspieren (massage geeft verlichting)
    *strakke en gevoelige lage rugspieren (massage geeft verlichting)
    *zwakke enkel spieren, voeten hangen van nature naar binnen
    *ik kan gemakkelijker mijn rechterbeen over mijn linkerbeen leggen dan andersom wat een inflexibele heup en bil spieren betekend volgens mij, misschien dat eea uit balans is.

Wat ik doe aan sport/activiteit
    *jiu jitsu, 2-3 keer per week, waarbij ik slechte oefeningen voor mijn rug vermijd
    *wielrennen, 1 keer per week
    *dagelijks stretchen van hamstrings, adductors, hipflexors and quadriceps) met redelijk veel succes
    *dagelijks 50-100 pushups
    *af en toe wandelen en zwemmen
    *een goede postuur aannemen

Ik ben benieuwd naar de reacties

Bedankt

Mvg
    Rogier

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Jammer dat de Ziekte van Scheuermann niet eerder is gediagnosticeerd.
    De houding zal waarschijnlijk het grootste probleem vormen. Is door de orthopeed nooit gesproken over het dragen van een brace of corset om je houding meer steun te geven?

Weet je of er t.g.v. Scheuermann een scoliose of een kyphoscoliose is ontstaan?

Ik betwijfel wel of wielrennen nou een goede sport voor je is. In de regel worden activiteiten en sporten waarbij veelvuldig krommingen van de rug in voorkomen vermeden omdat daardoor toenemende klachten kunnen ontstaan.

Reageren
    Anoniem

Hi Tandor,

Bedankt voor je reactie. Na de diagnose ben ik tot nog toe alleen bij een chiropractor geweest die me redelijk goed heeft geholpen, maar nog niet bij een orthopeed. De huisarts gaf aan dat met de juiste houding en wat oefeningen er goed mee te leven is, maar dat valt tegen. Toen ben ik op eigen initiatief bij een chiropractor terecht gekomen die destijds ook bij onze jiu jitsu club was betrokken en die heeft mij meer in detail op de juiste beweging en houding gewezen, alsmede op slechte bewegingen (zoals sit-ups). Er is nooit scoliose of kyphoscoliose vastegsteld. Wielrennen is inderdaad niet al te best maar hardlopen ook niet en moet toch iets aan cardio proberen te blijven doen..

Raad je aan om naast een chiropractor ook een orthopeed te bezoeken?

Reageren
    John (moderator)

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je niet door je huisarts bent doorverwezen naar een orthopeed.
    [quote]dat met de juiste houding en wat oefeningen er goed mee te leven is[/quote] Dit is wel heel kort door de bocht. Het kan maar is helaas niet voor iedereen weggelegd. Dat hangt er vanaf of het bovenste deel of het onderste deel van de borstwervels betroffen zijn.

Ik zou je dus inderdaad dringend aanraden om naar een orthopeed te gaan. En helaas ook adviseren om voorlopig even te stoppen met fietsen.

Reageren
    Anoniem

Oke ik ga morgen op zoek naar een orthopeed of osteopaat (is dat hetzelfde overigens?). Ja, deze huisarts was redelijk waardeloos ben ik inmiddels achter, hij is ook weg uit de praktijk dus ik ga ook op zoek naar een betere huisarts. (ik woon in Genève dus er is ook een kleine taal barrière helaas).

Bedankt voor je reactie

Reageren
    John (moderator)

Een orthopeed is niet hetzelfde als een osteopaat.

Het beste is als je gaat naar het centre de médecine de l’appareil locomoteur & du sport
    Dat is een othopedisch centrum van het HUG in Geneve.

Reageren
    Anoniem

Ok duidelijk, ik ben er nu ook achter dat er twee verschillende aandoeningen met Scheuermann worden aangeduid (althans hier in Geneve). De ene waarbij de borstwervels zijn vergroeid en de andere waar de discs zijn aangetast (juvenile disc disorder). Die laatst is bij mij het geval. Ik zal het orthopedisch centrum van HUG in Geneve benaderen, alhoewel de chiropractor daar geen extra nut van inziet, maar een tweede opinie kan geen kwaad denk ik zo. De chiropracter is overigens Instituut Dr Claude Illi, die staat wat ik er van begrijp internationaal ook goed bekend.

Reageren
    John (moderator)

Claude Illi staat inderdaad alom bekend in de wereld van de chiropraxie. Maar dat is helaas geen garantie. Het is niet voor niets, dat in sommige landen in Europa chiropractor nog steeds geen erkend beroep is en de academische graad die ze hebben eveneens niet wordt erkend.
    Ik denk dat een second opinion van een orthopeed zeer zeker geen kwaad kan. Laat nog even wat weten als je bent geweest.

Reageren
Reageer op: rugpijn en scheuermann
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.