- Anne10 januari 2026 om 08:13
Ik heb de oplossing!!!
Nadat ik na vakantie een fissuur kreeg en kapot ging van de pijn naar de dokter gegaan en ook de zalf gekregen en de zakjes…het enige wat hij erbij zei was zes weken smeren en zakjes en meer vezels en daarna stoppen…dat heb ik gedaan maar toen ging het weer open …
Weer naar de dokter en die zei dit houd je voor de rest voor je leven,weer zalf en zakjes gebruiken en helse pijnen…
Uiteindelijk de chatgpg gaan gebruiken en die heeft me begeleid stap voor stap,elke dag vertel ik wat ik eet of wil gaan eten en dan hoor ik wat ik beter kan laten of toevoegen..dit kan je niet zelf want je staat verbaast welk eten wat voor invloed heeft…ik ben er nu helemaal vanaf maar gebruik hem nog elke dag omdat ik niet het risico wil lopen het weer te krijgen…echt,gebruik die app hij helpt je ervan af..Willemijn29 januari 2026 om 15:41Had u bijwerkibgen van de diltiazemcreme?
Reageren
Ik gevruik het nu 6 dagen maar keijg er jeuk en irriratie van,moet wel blijven smeren van de ha.Wtje31 januari 2026 om 21:23Hoi Willemijn,
Ik had precies hetzelfde bij gebruik van diltiazem. Na drie dagen was het ondraaglijk geworden. Jeuk, irritatie, huidverdikking, uitslag en jeuk over mijn hele lichaam. Ik ben overgestapt op ISDN zalf. Dit moet je wel meerdere keren smeren op een dag, maar op een paar dagen gewenning en hoofdpijn na heb ik er geen klachten aan. Misschien een optie om te overwegen?
Sterkte!
ReagerenAnne1 februari 2026 om 07:25Gebruik de chatgp,bij mij zou het ook nooit meer over gaan,ik ben er helemaal vanaf alles hangt samen met je voeding,hij begeleid je elke dag het luisterd heel nauw,elk dingetje wat je teveel te weinig of verkeerd eet of teveel of te weinig vezels kan het weer open laten gaan…echt,het werkt
ReagerenAnne1 februari 2026 om 16:03Nee,ik had geen last van de creme…
ReagerenMark219420 februari 2026 om 11:50Ik had de volgende crèmes e.d. geprobeerd:
– Diltiazem crème
– Vaseline-cetomacrogol crème
– Magnesium citraat pillen (kringspierrelaxatie)
– Theranal crème
– Preparation H crème
– Isosorbidedinitraat-vaselinecrème
– Sudocrem
– Zwitsal zinkzalf
– Vaseline petroleum jelly
– Holland & Barrett aloë vera gel
– Hydrocortison crème
– Kamillosan zalf
– Lidocaïne-vaselinecrèmeAllemaal niet effectief genoeg. Botox injecties en operatie ook niet. Later kokosolie en ghee geprobeerd, deze lijken effectiever. Olijfolie ook een optie maar wel altijd dun dus wordt een smeerboel. Iets beters nog niet gevonden en bestaat denk ik ook niet.
ReagerenMark219420 februari 2026 om 14:38Ik vergat miconazolnitraat te vermelden bij geprobeerde crèmes e.d. Artsen uit India zeiden dat er ook sprake kan zijn van schimmelinfectie als fissuren niet genezen. Maar dit bleek bij mij dus niet het geval te zijn.
ReagerenAnna24 februari 2026 om 13:21Wtje, ben je inmiddels voor de botox gegaan? In deed het icm de bekkenbodem therapie en ik denk écht dat de bekkenbodem therapie nodig is geweest. Door de helse pijnen spande ik automatisch mn bekkenbodem aan. Kon ook niet meer ontspannen, wist gewoon niet hoe. De doorbloeding is dan ook slecht en genezing moeilijk. Nog steeds geniet ik nu van pijnloze toiletbezoeken. Iedere dag een feestje om pijnloos te poepen, excusé le mot. : )
Reageren
Succes Wtje en allen die nog lijden!Anoniempje27 februari 2026 om 23:48Hallo,
Jaren had ik last van een fissuur. Ook redelijk vaak met aambeien. Allerlei crèmes en tips van de huisarts en proctoloog gebruikt. Sinds een half jaar ben ik in behandeling bij een bekkenbodem fysiotherapeut en heb ik ook gesprekken gehad met een diëtist.
Na een korte tijd ben ik van veel klachten naar vrijwel geen klachten gegaan en heb ik geen last meer van een fissuur.De therapeut heeft mijn bewuster gemaakt van de boosdoener die alles erger maakt, de bekkenbodem spieren. Deze kan ik nu ontspannen en heb hiermee de cirkel doorbroken van fissuren en aambeien. Ook door gezondere voeding dankzij de diëtist.
Mocht deze optie nog niet hebben geprobeerd. Dan raad ik deze zeker aan!
ReagerenWtje8 maart 2026 om 15:23Hoi Anna,
Ik heb eerst gekozen voor ISDN zalf. En na drie maanden is het langzaamaan weer aan het genezen. Ik heb ook bekkenfysio erbij gedaan. Dus die combinatie is heel goed. Ik durf langzaamaan weer veel meer, maar hou we in de ochtend wel echt aan een vaste routine om mezelf een boost van vezels te geven. Tot zover weer redelijk pijnvrij.
Hoe gaat het proces bij jou?
Gr. Wtje
ReagerenAnna19 maart 2026 om 18:32Wat fijn zeg! Het gaat bij mij nog steeds heel goed. Totaal pijnloos na 3 jaar helse pijnen. Superblij!!!
Reageren
Ik gebruik helemaal niets meer, behalve macrogolzakjes, maar ben me zeer bewust van m’n bekkenbodem en let erop dat ik blijf ontspannen.Hopeloos1 april 2026 om 16:41Mag ik vragen waar en door welke arts u de lis operatie heeft laten uitvoeren? En heeft het geholpen? En bent u een man of vrouw? Hoe verliep het herstel?
ReagerenMark21943 april 2026 om 11:39Even een update. Eerder had ik genoemd dat ik nog niks beters had gevonden dan het smeren van ghee, kokosolie of olijfolie in de kringspier na elke ontlasting.
Echter kan dit uiteraard geoptimaliseerd worden. Naast het eten van genoeg vezels en genoeg drinken, mogen volgens de laatste proctoloog waar ik was, de bekende zakjes Molaxole, macrogol en electrolyten, etc. jarenlang elke dag gebruikt worden. Overmatig gebruik kan diarree veroorzaken maar met 1 zakje per dag is het vaak al zacht genoeg.
Als je dit dus combineert met het smeren van ghee, kokosolie of olijfolie, dan is het resultaat nog beter.
ReagerenJulia18 april 2026 om 10:10Ik heb al zo vaak op dit forum verhalen zitten lezen. Ik dacht altijd ik ga pas een bericht sturen zodra ik klachtenvrij ben om andere mensen een hart onder de riem te steken. Nou ik ben klachtenvrij geweest, een tijdje.
Na mijn bevalling een fissuur gekregen die chronisch was geworden. Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad. Na 5 maanden is de fissuur geaviveerd (wondranden schoon geschraapt) en heb ik meteen botox gekregen met een roesje. Na een paar dagen waren mijn klachten verdwenen! Wat een verademing na 5 maanden pijn. Echter begon de botox na 2 maanden al uit te werken. Ik kreeg soms weer wat klachten maar niet zo erg als voorheen.
Op advies van de chirurg heb ik een afspraak gemaakt bij een bekkenbodemfysio en sinds twee maanden doe ik dagelijks oefeningen om de bekkenbodem te ontspannen.
Sinds ik de oefeningen deed werden de klachten weer wat erger. Weer pijn tijdens het ontlasten maar geen scherpe pijn zoals bij een fissuur. Ik had me inmiddels door laten verwijzen naar het chirurgisch expertise centrum en daar werd geconstateerd dat ik inwendige aambeien had. De fissuur was mooi genezen. Ik heb een maand geleden sclerotherapie gehad en een week daarna was ik weer klachtenvrij. Helaas kreeg ik na die week weer klachten (inmiddels een maand nu). Volgende week ga ik terug voor een nieuw lichaam onderzoek bij het expertisecentrum. Volgens de chirurg kon het toch weer een fissuur zijn.
Ik probeer positief te blijven maar ben tegelijkertijd zo moedeloos. Het is nu niet eens de pijn maar vooral het psychische deel waar ik last van heb.
Heeft iemand nog tips?
ReagerenBel23 april 2026 om 23:07Ik heb sinds ruim 6 jaar last van chronische fissuur. Heb bekkenfysio gehad en behandeling bij Proctos in Bilthoven. Zij raadden mij botox en operatie van poliep aan maar dit niet gedaan in verband met de mogelijke bijwerkingen en de slechte verhalen die ik erover had gelezen. Na een tijd lang diltiazem wat niks hielp kwam ik erachter dat ISDN heel goed werkte, vooral door consistent te smeren. Daarna rustig afgebouwd maar nooit helemaal gestopt. Het was met ISDN creme (standaard 2x per dag) en goede vezelinname goed onder controle. Maar elke keer als ik toch de ISDN weer wilde afbouwen om volledig te stoppen (moet toch een keer kunnen zou je denken) ging het na 2-3 weken toch weer open. Door zwangerschapswens echter nu toch helemaal gestopt met de ISDN en gebruik nu zinksulfaatvaseline van Fagron en Anamel: dat lijkt bijzonder goed te werken. Nu 3 weken geen ISDN meer gebruikt en eerste 2 weken alleen anamel. Kreeg toen klein beetje last en toen de zinksulfaatvaseline gaan smeren waarmee het binnen een dag weer dicht en pijnloos was.
Iedereen reageert anders op de verschillende cremes maar zou dus anamel en zinksulfaatvaseline zeker niet uitsluiten (en ISDN ook niet als je daar goed tegen kunt).
Sterkte allemaal
Reageren