- Mimi23 juli 2025 om 14:04
Hebben jullie ook allemaal bloedverlies tijdens de ontlasting op het wc papier of in de pot?
Nathalie4 augustus 2025 om 19:53Ben benieuwd. Hoe is je ervaring?
ReagerenNathalie14 augustus 2025 om 13:06Wie heeft er ervaringen met de laser behandeling?
ReagerenLisa22 september 2025 om 13:59Ik heb vier jaar hevige pijn gehad aan mijn anus. Altijd in de morgen naar het toilet gegaan, daarna gespoeld met water en na een half uur ontstond de pijn. Die kon soms tot een uur of drie aanhouden , soms de hele dag, als ik een tweede keer naar het toilet moest voor een grote boodschap dan zeker de hele dag. Alle aambeienzalven uitgeprobeerd (die maakten de pijn doorgaans alleen maar erger), heel veel pijnstillers geslikt maar ik vond alleen enigzins verlichting bij kokosolie.
Ik had een gronisch fissuur. Daar ben ik aan geopereerd en kreeg ook botox ingespoten. Maar ook na zes weken bleef ik pijn houden. Dan maar weer voor de zoveelste keer terug naar de proctoloog. Hij stuurde me naar de bekkenbodemtherapie.
De bekkenbodemtherapeute constateerde een verslapping van de bekkenbodemspier en ze gaf me oefeningen om mijn kringspier aan te spannen en te ontspannen. Na een week had ik al minder pijn en na zes weken was (ben) ik helemaal van de pijn verlost en heb ik mijn leven weer terug.
Ik schrijf dit op vooral voor de mensen die (bijna) geen hoop meer hebben omdat ik weet hoe dat is.Achteraf heb ik ook wat te danken aan de pijn in mijn anus. Het was een reis naar binnen. Ik ben in therapie geweest en kwam erachter dat het bij mij vooral lag aan mijn schuldgevoelens. Daar had ik al mijn leven lang last van en dat ben ik aan gaan pakken. Ik doe nu heel veel dingen anders omdat ik me bewust ben geworden wat de consequenties zijn voor mezelf en voor anderen. Ik heb een ademsessie gedaan om los te laten en ben naar Qi-gong gegaan. Het heeft me van binnen geheeld. De bekkenbodemtherapie was het laatste stapje die nodig was voor de heling van buiten.
Ik wens iedereen die hier mee worstelt heel veel sterkte maar vooral veel beterschap. Blijf zoeken naar heling van binnen en buiten en blijf hoop houden dat je daar ergens de genezing in zult vinden.
ReagerenWtje25 oktober 2025 om 10:25Het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb gepost. Dit omdat ik mijn draai gevonden leek te hebben in het hebben van een chronische fisuur. Echter is het een paar weken toch weer opengegaan en hoewel het normaal ook weer na een paar dagen ook dicht ging, blijf ik nu een scherpe randje houden. Met wat lidocaine en sudocreme ging het altijd weer dicht. Het blijft gevoelig, maar wel goed te doen. Nu is het echter zo opengegaan dat lidocaine en sudo niet meer helpt. Ik heb weer Diltiazem voorgeschreven gekregen. Na twee dagen had ik weer last van jeuk en nu na 3 dagen merk ik allemaal uitstulpingen rondom mijn kringspier. Ik denk toch dat ik moet stoppen met Diltiazem, want dit is niet houdbaar. Helaas komt het probleem en de uitkomst weer in het weekend voorbij, waardoor ik toch eerst zal moeten wachten tot maandag. Ik denk dat ik aan mijn huisarts een verwijs ga vragen naar een kliniek waar ik eerder geholpen ben. Om eens goed te laten bekijken wat we nu precies speelt. Het is zo een ellenlange weg en het zal helaas niet ophouden, maar we houden goede hoop.
Daarnaast ben ook ik heel benieuwd naar die nieuwe lasertechniek dat toegepast wordt. Waar is dit en wat is de ervaring ermee? Kan iemand mij daar meer duidelijkheid over geven?
ReagerenNathalie29 oktober 2025 om 15:21Met mijn fissuur gaat het inmiddels wat beter. Ik vond het lastig om de ontlasting echt zacht te houden, wat nu voor mij werkt: Macragol, magnesiumoxide, veel water, veel bewegen, krukje neerzetten voor de wc, veel vaseline smeren en beetje erin, soms een beetje water klysma zetten. En tijd. Heel. Veel. Tijd.
Mijn fissuur ging open 1 augustus. Gisteren procotoloog geweest en die zei dat ik de diltiazem af mag bouwen, dat vind ik wel spannend. Het wondje is dicht.
Ook constateerde hij dat mijn anus/endeldarm wat nauw is en raadde aan dit voorzichtig 2 keer per week een beetje op te rekken.Elke ochtend is spannend. Ik kan pas rustig adem halen als ik geweest ben. Als ik een keer later moet heb ik gelijk stress.
Ik moet weer vertrouwen krijgen in m’n lichaam.
Wat ik nu nog voel is tijdens het ontlasten soms alsof de ontlasting langs een wondje schaaft. Geen echte pijn of bloed maar soms dus schurend. En een mini bultje, de erfenis van de fissuur, zoals de procotoloog zei. Die kan nog soepeler worden met de tijd.
Ik heb echt elke soort crème geprobeerd. Maar enkel de diltiazem en vaseline en bovenstaande werkte voor mij.
Stress is ook echt een boosdoener. M’n bekkenbodem is/was overactief en daar probeer ik oefeningen voor te doen.
Heel veel sterkte allemaal. Het lijkt zo uitzichtloos soms en ik hoop ooit dat ik er helemaal vanaf ben. Maar het zal denk ik altijd een zwakke plek van mij blijven..
ReagerenWtje1 november 2025 om 08:15Nathalie, wat goed dat het allemaal weer aan het genezen is. Ik heb na mijn allergische reactie op Dialtizem nog steeds jeuk over mijn hele lichaam. Het duurt wel lang voordat het je lichaam echt verlaat. In de tussentijd heb ik een verwijs naar Proctos kliniek. Ik heb daar altijd wel goeie verhalen over gehoord, maar ze zaten toen alleen in Bilthoven. Nu hebben ze twee nieuwe locaties erbij. Iemand ervaring met Proctos kliniek?
Eerst even afwachten tot mijn allergische reactie stopt, dan weer verder in de molen. Veel sterkte iedereen!
ReagerenNathalie3 november 2025 om 10:25Wtje, oef dat klinkt heel naar! Wat rot voor je. Er is ook nog een ander zalfje, wel met iets meer hoofdpijn als bijwerking (isosorbidednitraatvaseline). Wellicht nog de moeite waard om te proberen als je allergische reactie wat onder controle is?
Wat ik nog wil toevoegen aan bovenstaand is, wat voor mij werkt, een kiwi op nuchtere maag en een glas warm water. De ontlasting echt zo DUN mogelijk maken en houden (magnesium oxide probeer dit!!) en warmte, ontspanning (soms ging ik eerst in bad voor het ontlasten).
Maar goed. Je probeert van alles en er is niet 1 gouden tip. Alles proberen wat mogelijk kan werken, ik was echt radeloos. Maar het gaat nu dus een stukje beter.
Veel sterkte allemaal.
ReagerenG. de V.5 november 2025 om 07:40DIT IS OPLOSBAAR!!!
Reageren
Ik zal het relaas van de afgelopen 9 jaren besparen maar dit probleem is opblaasbaar.
Pijn medicatie: Arcoxia / Etoricoxib, werkt direct
ISDN zalf, ontspant de kringspier.
Ontledigingsonderzoek ziekenhuis, zodat zichtbaar wordt wat je lichaam doet.
MRI zodat zichtbaar is of het lichaam een fistel heeft aangemaakt.
In Friesland is een samenwerkend team voor dit probleem.
Na 9 jaar helse pijnen ben ik door dit geweldige team met Dr. Bethlehem (Frisius MC Heerenveen), Bekkenbodemfysio Vitaal en Pijnpoli eindelijk geholpen.
Dit jaar drie keer botuline in de Levator Ani, de hoofdbekkenbodemspier gehad, met daarbij ingespoten een Prudendes driehoek tegen de pijn, 1x schoonmaken van fissuur en 1 keer littekenweefsel weggelaserd bij de kringspier. Het lichaam heeft het laatste halfjaar een tunneltje (Fistel) aangemaakt waardoor er een nieuwe opening is ontstaan boven de kringspier. Deze is nu open waardoor de druk eraf is. Soms een beetje ongemakkelijk maar in vergelijking met de pijn van de laatste 9 jaar, spring ik een gat in de lucht. Ik ben er nog niet helemaal en niet alles is oplosbaar in mijn lichaam, maar daar valt, in vergelijk wat ik heb meegemaakt, mee te leven.
Nu geen medicatie meer, alleen nog dagelijks Tense (apparaat meegekregen naar huis) en Indiba behandeling wekelijks bij Bekkenbodem fysio.
Dus ga door, want er is Hoop. Ik heb, God zijn dank, het juiste kanaal gevonden en deel dit met jullie. Allen heel veel sterkte en succes gewenst.Wtje13 november 2025 om 21:48Bedankt voor de tips allen. Nathalie ik ga het proberen. Ik heb ook ergens gelezen dat het nog beter is om gouden kiwi met schil te eten. Je zou je darm daarmee positief stimuleren. Kan je mij wat meer vertellen over magnesium oxide?
Gelukkig is het ergste van mijn allergische reactie voorbij. Ik overweeg inderdaad de isdn zalf te proberen. Maar eerst even bekijken wat wel en niet werkt voor mij qua eten en drinken.
G.de V, ben je nu helemaal van alle medicatie af? Waar heb je de tense apparaat voor? Is dat om te gebruiken voordat je naar het toilet moet?
Sterkte allemaal!
ReagerenNathalie17 november 2025 om 19:10Ik probeer de kiwi ook met schil te eten, maar voor mijn gevoel maakt het niet zoveel uit..
Magnesiumoxide trekt water aan in de darmen. Hierdoor wordt de ontlasting zachter, wat de passage vergemakkelijkt. Het wordt daarom soms als mild laxeermiddel gebruikt.
Wellicht kun je dit met de huisarts bespreken. Want je wil je ontlasting tijdelijk echt heel dun hebben. Dat was voor mij de sleutel van het begin van het herstel.Het gaat hier nog steeds goed. Ik bouw de diltiazem zalf rustig af maar durf nog niet geheel te stoppen.
Gelukkig wordt de allergische reactie wat minder voor je, Wtje.
Reageren
Hoop dat je met alle tips wat kan proberen en iets vindt wat helpt.Anna27 november 2025 om 13:30Ruim 3 jaar ellende…helse pijnen, veel smeersels en daarop allergische reacties. Radeloos
Reageren
Uiteindelijk heeft botox én bekkenbodemtherapie geholpen! Botox is niet grappig maar die 2 prikjes stellen eigenlijk niets voor bij de pijn die we kennen.
4 keer iedere 3 maanden 2 botox injecties, iedere 2 à 3 weken bekkenbodem therapie en nu ben ik pijnvrij. Wél nog iedere dag isosorbedeine smeren/ inbrengen als een soort van onderhoud.
De fissuur is niet genezen maar de pijn is weg! Ongelooflijk maar waar!
De bekkenbodem therapie was een openbaring. Probeer het, je hebt niets te verliezen.
Heel veel sterkte allemaal. En succes, geef de moed niet op.Wtje27 november 2025 om 21:29Anna, wat fijn dat je je mening deelt over botox. Ik heb zo vaak gehoord dat het helemaal niet helpt, dat ik daar nu al huiverig voor ben. Fijn om ook een positieve reactie te lezen en ook hoeveel pijn de prikken doen. Dat geeft mij ook weer wat moed om het toch te overwegen. Ik heb volgend week een afspraak bij de proctoloog. Hopelijk komt er een behandelplan en een einde in zicht. Sterkte allemaal!
ReagerenL2 december 2025 om 21:53hallo allemaal nooit gedacht dat het zo fijn zou zijn dat er mensen zijn die hetzelfde hebben.. Wat een hel.
Reageren
Ik heb morgen afspraak bij proctoloog, ik hoorde dat hij meteen botox wil geven. Ik loop een half jaar rond met de fissuur(fissuren) het was even weg, maar na week weer terug en ik ben best wel ten einde raad.
Zijn er mensen die botox hebben gekregen, en dat het werkt en dat ze helemaal geen last hebben gehad van bijwerkingen?
Ik hoor graag. Good luck allemaalEf4 december 2025 om 14:47Ik zie een hoop berichtenen vragen over botox en zal ook even mijn ervaring delen.
Ik heb al 4 jaar een fissuur (inmiddels zelfs 2) met ernstige verkramping van de kringspier. Met perioden zo erg dat ik niet kan staan en lopen en de pijn ondraaglijk is.
In totaal vier(!) keer botox gehad in twee verschillende klinieken, waarvan 2 keer in bekkenbodem- en kringspier (en 2x icm fissurectomie). Alle vier de keren is alles eerst nog veel erger geworden; ontlasting kon er niet uit omdat de boel volledig dicht zat, jullie kunnen zelf wel invullen wat dat met je fissuur en de pijn doet… Artsen weten niet hoe dat komt, je lichaam reageert gewoon slecht op botox… Vier keer botox heeft dus ook niet genezing geleid.
Lang verhaal kort: botox is helaas niet zaligmakend. Al hoop ik van harte dat het de meeste mensen wel mag helpen!!! Dit wens je je ergste vijand niet toe. Voor mij rest er alleen nog de LIS-operatie, wat ook doodeng is vanwege de risico’s :`)Heel veel sterkte voor iedereen die hiermee kampt!
Reageren