Zoeken Vraag het forum

Chronische anale fissuur – mogelijke vervolgstap na jarenlange behandeling?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Zachte landing

allo,

Ik heb hulp gekregen van ChatGPT om mijn situatie duidelijk op te schrijven, omdat ik graag serieus advies wil over een mogelijke vervolgstap bij een chronische anale fissuur.

Bij mij is ruim 10 jaar geleden een fissuur ontstaan, niet door persen of harde ontlasting, maar doordat ik al langere tijd last had van plakkende ontlasting. Hierdoor kon ik mezelf na de stoelgang vaak moeilijk goed schoonmaken. Op een gegeven moment raakte ik daarvan zo gefrustreerd, dat ik heel ruw ben gaan vegen met wc-papier, en vanaf dat moment begon de pijn.

Sindsdien ben ik eigenlijk nooit meer volledig klachtenvrij geweest. De klachten komen en gaan in ernst, maar regelmatig heb ik dagelijkse pijn, soms met bloedverlies, wat een grote invloed heeft op mijn leven.

Belangrijk om te vermelden: ik probeer tegenwoordig juist níét meer ruw schoon te maken, omdat ik weet dat dat destijds de oorzaak was van het ontstaan van de fissuur. Toch blijven de klachten terugkomen.

Behandelingen die ik tot nu toe heb gehad:
    Macrogol met elektrolyten
    Lidocaïne- en diltiazemzalf
    Botuline-injecties
    Aambeien verwijderd via elastiekjes
    Bekkenfysiotherapie

Wat tijdelijk goed werkte:
    In het afgelopen jaar ben ik glutenvrij brood gaan eten (vier sneetjes per dag) in combinatie met 1 zakje macrogol per dag. Daardoor werd mijn ontlasting minder plakkerig en kon ik me makkelijker schoonmaken. Hierdoor namen de klachten sterk af. Helaas zijn ze sinds vorige week weer in alle hevigheid teruggekomen.

Over de zalven:
    Ik wil ook aangeven dat ik nooit een applicator heb meegekregen bij de zalven die ik moest gebruiken. Daardoor vond ik het aanbrengen lastig en ongemakkelijk, en heb ik de behandelingen niet altijd zo zorgvuldig en consequent kunnen uitvoeren als gewenst.

Mijn vraag:
    Omdat eerdere behandelingen geen blijvend effect hebben gehad, vraag ik me af of ik in aanmerking zou kunnen komen voor een laserbehandeling van deze chronische fissuur. Ik weet dat dit geen standaard eerste keuze is, maar gezien de langdurige aard van mijn klachten en de grote impact op mijn dagelijks functioneren, zou ik graag weten of dit bespreekbaar is met een arts.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft, of andere suggesties voor een volgende stap.

Met vriendelijke groet,
    Zachte landing

3 reacties
    Reageren
    Suus

Ik zou dat bespreken met een arts of kliniek die die behandeling uitvoert.
    Dat is degene die na onderzoek kan bepalen of je er voor in aanmerking komt.
    Iemand kan hier nu wel “ja” of “nee” zeggen, maar niemand kan voor de arts spreken die de behandeling zou moeten uitvoeren

Reageren
    Zachte landing

Naar aanleiding van mijn verhaal heb ik een aantal aanvullende vragen waar ik graag ervaringen of suggesties over hoor:

Zijn er anderen met een chronische fissuur die al meer dan 10 jaar duurt? Hoe is jullie traject verlopen?

Is laserbehandeling (of een andere niet-standaard ingreep) bij iemand hier met succes toegepast bij een chronische fissuur?

Hoe werd bij jullie bepaald of een laserbehandeling wel of niet geschikt was?

Hebben anderen ervaring met plakkerige ontlasting als oorzaak van anale klachten? En zijn er oplossingen die blijvend hebben geholpen?

Wat zijn volgens jullie mogelijke oorzaken van terugkerende plakkerige ontlasting, ondanks vezelrijke voeding en gebruik van macrogol?

Zou het zinvol zijn om mijn darmgezondheid of voeding uitgebreider te laten onderzoeken (bijvoorbeeld op intoleranties, microbioom, of vertering)?

Is het gebruik van een applicator bij zalven standaard, en had dit voor anderen verschil gemaakt in de effectiviteit van de behandeling?

Heeft iemand baat gehad bij bekkenfysiotherapie in combinatie met andere behandelingen?

Hebben jullie tips voor hoe ik het best met een arts over een mogelijke laserbehandeling in gesprek kan gaan, zonder dat het meteen wordt afgedaan?

Voelen anderen zich ook weleens niet serieus genomen met langdurige (maar ‘onzichtbare’) klachten zoals deze? Hoe ga je daarmee om?

Alle ervaringen of suggesties zijn welkom – bedankt alvast voor het meedenken!

Reageren
    John (moderator)

Ik weet niet of het zinvol is te varen op ervaringen van anderen. Niet iedere fissuur is hetzelfde. Maar wellicht komen er nog bruikbare tips binnen.

Persoonlijk zou ik het een logische vervolgstap vinden om naar de huisarts te gaan een verwijzing voor de proctoloog te vragen en met de proctoloog te bespreken welke mogelijkheden er in jouw specifiek geval zijn.

Reageren
Reageer op: Chronische anale fissuur – mogelijke vervolgstap na jarenlange behandeling?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.