Anus scheurtje / kloofje / fissura ani / anale fissuur

Hallo, graag deel ik hier mijn tips voor het herstel van een anale fissuur. Ik heb regelmatig op dit forum gekeken en dat heeft mij wel geholpen (ook mentaal: je bent niet de enige met dit probleem). Het is een veel voorkomend probleem waar weinig over gepraat wordt en waarbij je veel zelf moet uitdokteren. Het heeft echt impact op je hele gemoed als je de hele dag last hebt van je anus.
    Ga er sowieso mee naar de huisarts en blijf er niet mee rondlopen. Verder heb ik wel heel bewust mijn voeding en beweging aangepast, waardoor ik er na ongeveer 8 maanden vanaf was. Ik hoop dat mijn tips jullie misschien kunnen helpen. (En zouden er ook artsen meelezen op dit forum?!)
    Bij mij is het vroeger als tiener (ben nu 35) begonnen, maar dat herstelde altijd vanzelf. Pas na mijn zwangerschap (2018) bleef ik er last van houden. Meestal genas het vanzelf, maar in 2020 bleef ik er maanden last van houden. Dus naar de huisarts geweest. Ik heb sindsdien een aantal dingen geprobeerd, die uiteindelijk wel hebben geleid tot genezing! Het blijft een gevoelige plek, maar met de juiste voeding en voldoende beweging hoop ik dat ik er nu vanaf ben.
    Allereerst: Medicijnen die bij mij <u>niet</u> hielpen:
    • Psylliumvezels > Zorgde voor meer volume, meer oprekken van de kringspier = pijn
    • Macrogol zakjes (Sandoz) > opgezette buik en buikpijn, verstopt gevoel
    • Lidocaïne creme > hielp niet, maar ook geen goede aanbreng-instructie gehad van huisarts
    • Zinkzalf van Zwitsal > te weinig zinkoxide naar mijn mening
    Medicijnen die wel hielpen:
    • Diltiazem creme > Na  doorverwijzing naar proctoloog met diltiazem creme begonnen. Een goede instructie gehad: bij mij zat het scheurtje echt wel diep, dus ik moest er ook diep in om het scheurtje in te smeren.
    • Diltiazem gel > De creme was bij de apotheek op, dus een tijdje gel gebruikt. Makkelijker aan te brengen, maar ik kreeg er wel ontzettende jeuk van + geïrriteerde huid.
    • Zinkzalf van Daro > hielp goed tegen de jeuk en geïrriteerde huid. Hoge concentratie zink-oxide.
    • Magnesiumhydroxide tabletten> op recept van proctoloog, maar deze zijn ook vrij verkrijgbaar.
      • Dit was voor mij dé oplossing mbt. ontlasten. Mijn ontlasting moest echt heel zacht, bijna dun zijn, om het scheurtje te laten genezen. Eerst 6 tabletten per dag. Nu 3 per dag (na elke maaltijd)
      • Ik moest wel wat vaker (ochtend en soms avond) en sneller naar de wc, maar het deed geen pijn meer omdat de kringspier niet werd opgerekt.
    • Dagelijks multivitaminen en een extra zinktablet > zelf voor gekozen n.a.v. dit forum
    Wat hielp ook?
    • Na het ontlasten spoelen, niet afvegen. Ik heb gelukkig de douchekop van het bad naast de wc. Even blijven zitten in de warme straal en ontspannen. Op vakantie/onderweg gebruikte ik Zwitsal lotiondoekjes (soms even extra nat gemaakt met een flesje water).
    • Elke dag min 30 min wandelen (indien mogelijk na het ontlasten). Ik heb een Fitbit genomen, steeds minimaal 10.000 stappen per dag gelopen.
    • Veel water drinken... 2 liter per dag
    • Minder zetmeel eten!!! (koolhydraatarm):
    Door het zetmeel in brood, pasta, rijst, aardappelen, peulvruchten en mais kreeg ik vooral véél ontlasting, het volume was groot. Dit moest dus minder worden.
    Dus ik eet nu veel zuivel, groenten, salades, eieren en fruit. Bijna geen brood/pasta/rijst/aardappels, en als ik dat wel doe is het altijd volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst (kleine porties). Alles waar met name witte (tarwe/mais/rijst) meel inzit laat ik staan. Ook schijnt het beter te zijn om koude rijst/pasta te eten (resistent zetmeel), dus ik bewaar vaak een portie voor een lunch-salade de volgende dag.
    Ik eet ongeveer 3 x per week biologisch vlees (kip of rundergehakt) en 1 per week vis. Maar dat deed ik eerder ook.
    (Bijkomend voordeel: ik ben van dit koolhydraatarme dieet een beetje afgevallen.
    Ik eet nog wel gewoon koekjes, chocola, taart en chips/nootjes. Dat zijn toch kleine porties die niet direct voor verstopping zorgen)
    Bij mijn laatste controle bij de proctoloog zei hij dat het scheurtje genezen was. Ik voel nog wel een litteken en moet nog 6 weken diltiazem smeren.  Ik bouw de magnesiumhydroxide af. Ik ga wel door met de koolhydraatarme voeding, ook omdat het voor mijn lijf en darmen gezonder lijkt te zijn.
    Ik heb géén pijn meer!
    Dat wens ik iedereen met dit rotprobleem toe.
    Veel sterkte allemaal.
    Reageer
Reageer op: Anus scheurtje / kloofje / fissura ani / anale fissuur
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief