- tuigvlieg19 juni 2026 om 14:33
Hallo,
Gisteravond heb ik de achterkant van mijn voet gestoten tegen mijn rolstoel, heel tegenstrijdig. Het is gebeurd rond de achillespees zie foto bij nummer 1. Het deed wel even pijn maar 2 uur later kon ik er wel op lopen. Vannacht deed het pijn als ik mijn tenen naar het plafond zet. Vanmorgen liep ik uit bed en kwam de trap helemaal niet af. Het doet dan zoveel pijn. Ik kon daarna ook niet goed lopen. Is het verstandig om de huisarts te bellen of zal het wel overgaan aangezien de pijn pas 5 uur later kwam.
Bijlagen:
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
20 juni 2026 om 08:38De achillespees is natuurlijk een kwetsbare pees …
(Vandaar ook het woord “achilleshiel”:
verwijst naar een fatale of cruciale zwakke plek in iets wat verder sterk of onkwetsbaar is…)Maar om je vraag te beantwoorden: als je gewoon op je tenen kunt staan (dus de pees intakt is) is er geen directe reden voor een artsen bezoek. De peesschede kan echter (na een paar uur!) gaan zwellen en dat geeft pijn en bewegingsbeperking. Daarnaast kan je een zwelling/ ontstekingsreactie krijgen van de slijmbeurs die de achillespees bedekt.
De klachten zou je kunnen behandelen met rust en het smeren van Diclofenac gel (of Arnica of SRL zalf als niet chemisch alternatief).dus: “het zal wel overgaan”…maar kan een paar dagen last geven!
Reageren