- Parel11 februari 2025 om 21:54
4 maanden geleden 2 rugwervels gebroken na botsing auto. Ik merkte er niks van en kreeg pas na 2 weken pijn in onderrug. L1 en T12 zijn gebroken en ingezakt. Ook osteoporose er bij. Korset kan ik niet verdragen en alleen bij huisarts geweest en foto en botdichtheidsonderzoek. In het begin kon ik nog fietsen en lopen maar na fysiotherapie ineens niet lang meer lopen of staan. Ik zit veel dat gaat goed, liggen vind ik vervelend. Slaap ‘s nachts op rug met kussen onder benen, dat gaat redelijk. Nu sinds gister wat actiever geworden, achter boodschappen kar door supermarkt gelopen. Maar nu ineens veel stijver en korter staan. Komt dat door spierpijn? Moet ik hiermee doorgaan of wil ik te snel? Ik ben vrouw van 63.
Suus11 februari 2025 om 22:07Je kunt dat beter met je fysiotherapeut bespreken.
Reageren
Die kan vaststellen of het spieren zijn of iets anders.
Die kan je dan verder adviseren of je iets in je adl of oefeningen zou moeten aanpassen.
(Zitten is in ieder geval erg slecht bij rugproblemen)Peggy26 maart 2025 om 18:50Het is al even geleden maar mag ik vragen hoe het ondertussen met u gaat?
ReagerenMies6 april 2025 om 11:01@Marina
Ik herken helemaal wat jij zegt!
Reageren
In maart 2023 heb ik bij een auto-ongeluk de L1 gebroken. Een stabiele breuk, geen corset gedragen. Lang staan en rechtop zitten verergert de klachten behoorlijk. Al een paar keer terug geweest naar de revalidatiearts, maar die kan niet veel voor mij doen. Inmiddels voel ik me behoorlijk wanhopig. Ben ook bang dat het niet meer anders wordt. Het beïnvloed mijn dagelijks leven behoorlijk.Peggy8 april 2025 om 10:27Hoi,
Reageren
Ondanks dat je bericht al jaren geleden gepist is ben ik zeer benieuwd hoe het met je gaat nu.ik maak momenteel nl net hetzelfde mee.Peggy8 april 2025 om 10:31Hoe gaat het ondertussen met jou?ik zit momenteel in exact eenzelfde situatie
ReagerenPeggy8 april 2025 om 10:36Ik ben op 3 januari gevallen met de fiets.Uitgeschoven op een ijsplek en best hard op mijn poep neergekomen.in het ziekenhuis werd ik afgedaan als een flauwe en werd ik naar huis gestuurd met een gekneusde rug.ik moest maar goed bewegen en dan zou het wel beteren.na 2 maanden werd er niks beter in tegendeel.
Reageren
Ik liet een mri nemen en bleek mijn T11 te hebben gebroken.Indeukingsfractuur van 48%.
Ik ben nu 3 maanden verder en ik kan niet langer dan 10min rechtstaan.Dan verga ik vd pijn.Ik doe kine, zij werkt de spieren errond los maar het betert niks.ik ben zo beperkt in wat ik nog maar kan.ik zit ook al 3 maand thuis van mijn werk en voel me zo moedeloos.Wordt dit ooit nog beter?Parel9 april 2025 om 20:27Ik zag dat er een reactie werd gevraagd, sorry zag het nu pas. Met mij, nu half jaar na wervelbreuk, kan ik wel ietsje meer. Het gaat echter heel langzaam. Er zijn goede en slechte dagen. Vooral veel spierpijn als ik iets teveel geprobeerd heb. Ik kan een blokje om lopen, al iets langer staan bij koken en douchen. En ik slik geen pijnstillers meer! Wel nog pijn soms, maar dat is te verdragen. Alleen de spierpijn en gewrichtspijn die ik krijg door de botversterkende tablet, 1 x per week, is ellendig. Veel pijn daardoor. Maar dat duurt maar Max 3 dagen. Tja en nog 5 jaar slikken!
Reageren
Volgende week begin ik weer met fysio. Ik hoop dat hij nog wat kan verbeteren.
Sterkte!Marhtaraw24 mei 2025 om 16:31Hoe kun je je leven veranderen na een bijna-doodervaring? Ik ben nieuwsgierig naar jouw unieke inzichten en strategieën om vooruit te gaan na een ongeval.
ReagerenIngrid24 juni 2025 om 21:55Ik ben vorig jaar oktober van mijn paard gevallen en ook een gebroken wervel in de rug het was een stabiele breuk en is goed genezen
Reageren
Maat ik ervaar elke dag nog pijn kan niet te lang staan lopen of fietsen echt heel frustrerendFien20 december 2025 om 08:05T7 ingezakt door osteoporose nu half jaar verder en nog steeds pijn. Enkek warmte en liggen geeft een beetje rust aan lichaam en geest. Bang dat het chronische rugpijn gaat worden. Iemand tips?
ReagerenTruus4 juli 2026 om 20:585 mei een uitglijder in de badkamer.
Reageren
In erste instantie geen breuk. Bij nader inzien toch n breuk maar de ha vond het geen spoed. Na 4 weken was ik.pas bij de orthopeet. Die het wederom jammer vond mij niet eerder te zien. T12 comprssiebreuk 36%. Het is n u 2 maanden verder. Niet wetende wst ik mag verwachten van het herstel. Ik loop bij de fysio 2x pw.natuurlijk is het ieder zn persoonlijk proces.
Als ik niets doe, geen pijn.
Maar anders…
Ik ben 60. In actieve fase. Botdichheid is nog heel goed. T en Z score 1, 2 gemiddeld.
Fijn om ervaringen te horen.
Dank u