Zoeken Vraag het forum

Acute onderrugpijn met hevige spierspasmen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Renate

Hoi,

ik heb sinds vrijdag verschrikkelijk veel pijn aan mijn rug. Het was er eerder ingeschoten, maar met rust en beweging kon ik in principe alles blijven doen. Vrijdag ging het weer beter, maar toch verkeerde beweging gemaakt en rugpijn opnieuw getriggerd. Liep voorover en scheef naar links. ’s Avonds languit op de bank en toen ik overeind wilde komen ervaarde ik ineens een afgrijselijke pijn in mijn rug en ik wist niet in welke houding ik me moest kronkelen om het te stoppen/op te vangen!

Vervolgens bij de minste verkeerde beweging naar links/rechts ontstaat er opnieuw zo’n spasme die rond de 5 seconden duurt. Ik lig dan ook al sinds vrijdagnacht op matje in woonkamer, want lopen en opstaan is er niet bij zonder optreden van een spasme.

Probleem is dat ik geen pijnstilling mag omdat ik ook nog eens 15 weken zwanger ben. Als ik lig heb in principe geen pijn. Alleen bij verkeerde beweging ontstaan een spierspasme. Dit verhinderd mij om te zitten, staan en lopen, want het kan er elk moment inschieten. Echt afschuwelijke plotselinge pijn die niet weg te zuchten is. Liggen en benen strekken met tenen naar me toe werkt als enige.

Wie herkent dit en heeft tips??

Fysio zegt: warmte en bewegen. Ik kan nu op handen en knieen komen, en mbv de tafel ook tot op mijn knieen (met zoveel mogelijk ronde rug). Dit moet ik met grote regelmaat herhalen om bloedaan- en afvoer te stimuleren, omdat de spier zich zo het snelste herstelt. Maar oh wat ben ik steeds bang voor zo’n spasme. Het is een ander gevoel dan een continu aanwezige pijn, het is echt een reflexmatige pijn die opeens keihard toeslaat. Overigens geen uitstraling naar benen ed. Het zit lumbaal (onderrug). Dry needling door fysio gaf ontlading en iets meer bewegingsruimte.

Wie heeft dit ook gehad? Hoe snel was je er vanaf en wat heeft (extra) geholpen?

Groet,

Renate

2 reacties
    Reageren
    Catootje

Weet niet of die fysio ook kijkt naar de stand van je bekken? Zelf goede ervaringen met osteopathie en atlascorrectie. Bij zwangerschap mag waarschijnlijk niet alles behandeld worden, zoals je buik bij osteopathie maar voor de rest zou zo iemand wel wat kunnen betekenen. Veel mensen hebben een scheefstand van de atlas, wat doorwerkt naar de rest van je rug en lichaam. Zelf een atlascorrectie ondergaan, met goede resultaten.

Reageren
    Renate

Dank voor je reactie!

Ik heb ook goede ervaringen met osteopathie. Echter, ik kan er niet eentje bezoeken nu. Eerst moet mijn rugspier tot rust komen zodat ik weer kan lopen. Ik zie de fysio vrijdag weer, dus kan er naar vragen. Hij heeft wel mijn hele wervelkolom onderzocht en die was op zich goed, maar wel stijve bovenrug. Hij heeft de wervelkolom gemobiliseerd zodat er minder spanning op de onderug kwam te staan. Mocht er iets in mijn bekken mis zijn (osteopaat heeft psoas behandeld die zorgde voor verwringing bekken paar jaar geleden) dan weet ik niet of dat primair nu eerst de overbelaste rugspier zou helpen. Eerste prioriteit is dat deze ontspant, herstelt en ik weer kan staan. Daarn verder (preventief) onderzoek. Ik zoek vooral hulp in richting van suppletie en andere ondersteuning om spier te helpen en spasmen tot stilstand te brengen.

Zal fysio iig wel even vragen nog naar bekkenstand.

Reageren
Reageer op: Acute onderrugpijn met hevige spierspasmen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.