Zoeken Vraag het forum

Vitamine b12

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Voor het eerst piekt mijn vitamine d eindelijk weer positiever.
    Nu heb ik ook op b12 laten testen omdat vele klachten matchen met een tekort.
    Uit de waarde is 130 gevonden. Op vele fora en medische artikelen vind je terug dat 148 a 150 word gezien als het begin van een ondergrens en alles er boven tot pakweg 200 een grijze zone is. Dat zou in tegenstrijd zijn met wat mijn huisarts zegt (die aangeeft dat 130 net goed is)…waar komen die verschillen vandaan?

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De laboratorium waarden voor B12 liggen tussen 130 en 700.
    130 is wel wat aan de lage kant maar er is geen sprake van een tekort

Reageren
    Anoniem

Waarom worden er verschillende waarden gehanteerd? Dit is meer de vraag Tandor

Reageren
    John (moderator)

Soms worden er door verschillende laboratoria afwijkende waarden gehanteerd. Daarnaast is niet alle info die op internet te vinden is even betrouwbaar.
    De officiële richtlijn is echter 130-700 pmol/l.

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/voorna/i/inl%20referentiewaarden%20klinische%20chemie.asp

Reageren
    Anoniem

Van die vage klachten kunnen vaak met van alles te maken hebben, vitamine b 12 tekort, vitamine d, magnesiumtekort of andere factoren. Gebruik zelf vitamine b12 zuigtabletten. Heb zelf niks laten meten maar wel laten uittesten in een winkel, met en spiertest. In elk geval voel ik me een stuk beter met die zuigtabletten, eerder was ik heel duizelig en tegenwoordig niet meer en wel rustiger. Zuigtabletten worden beter opgenomen dan gewone tabletten dus als je denkt dat je wat extra’s zou kunnen gebruiken zou je die kunnen proberen. Moet je wel voor bij een speciaalzaak zijn voor voedingssupplementen.

Reageren
    Anoniem

Dat blijkt enkel gaat bij mij een belletje rinkelen…als een lab stockwaardes niet afgeeft.

Maar goed dat daarintegen.

Ik ga wel even in discussie met de dokter. Gezien alle klachten en mijn verleden (en ouderlijke situatie)zou hij beter moeten weten.

Reageren
    Anoniem

Waren de klachten maar vaag….

Reageren
Reageer op: Vitamine b12
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.