- Ano26 mei 2025 om 13:56
Goedemiddag,
Is een waarde van 48 Vitamine B12 holo-transcobalamine/ actief een gezonde waarde? Ik zie dat dit tussen 50-140 zou mogen liggen. Methylmalonzuur is 0.25.
Ik slik sinds begin dit jaar ferrofumeraat omdat mijn HB en vooral ferritine laag waren. Inmiddels is ferritine gestegen naar 35 en HB beter, maar ferritine mag hoger (richting 80) dus voorlopig blijven doorslikken.
Op eigen verzoek nu ook vitamine B12 laten prikken. Mijn huisarts zegt dat deze waarden gezond zijn. Omdat dit ligt onder de ondergrens, heb ik mijn twijfels. Zeker gezien het feit dat ik pril zwanger ben en een vitamine B12 tekort niet gunstig zou zijn.
Hopelijk heeft iemand een antwoord. Bedankt.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
26 mei 2025 om 14:22Wanneer actief B12 verlaagd is (<20 pmol/L), is een tekort aan vitamine B12 waarschijnlijk; wanneer de concentratie actief B12 >40 pmol/L is, dan is een tekort zeer onwaarschijnlijk.
Reageren
Daarom wordt er dan ook gekeken naar de waarde van Methylmalonzuur. MMA-waarden onder 0,35 µmol/L zijn normaal. Bij hogere waarden kan er sprake zijn van een \b12 tekortAno131 augustus 2025 om 14:42Goedemiddag,
Ik heb in de bijlage mijn uitslag geplaats van mijn MMA waarde en Homocysteine
Reageren
De reden waarom ik hier kom is omdat ik twijfel wat de juiste behandeling is.
De art heeft mij B12 pillen aangeraden om te kijken of dit werkt.
Nu lees ik dat pillen zo goed als geen enkele nut heeft omdat mijn darmen dit toch niet kunnen opnemen.
Mijn nieren werken uitstekend dus het ligt echt aan mijn darmen.
Nu als ik deze uitslag aan een AI vraag, (dit neem ik uiteraard met een flinke korrel zout)
Maar die zegt dat een waarde van 2000 nmol Extreem hoog is en meteen er iets aan moet laten doen.
Nu wil ik voor dat ik een nieuwe afspraak maak met de huisarts, eerst van een ander mens horen of dit echt extreem is.
Dank u!Ano131 augustus 2025 om 14:59Ano131 augustus 2025 om 15:00