- Anoniem25 juli 2015 om 21:07
Hallo, ik had zonet even gebeld met 1 van de dokters hij had gezegd een hyperventilatie test te doen. deze had ik dus ook gedaan en kwam uit dat ik wel degelijk last kon hebben van hyperventilatie.
ik heb last van vele klachten:
plotselinge pijn in de onderrug 4/6 keer per week.
steken in beide liezen.
last van maag.
hoofdpijn.
licht in mijn hoofd voelen.
niet lekker zijn.
steken rechterkant onder aan de ribben.
benauwd en kortademig.
soms duizelig.vorige week kreeg ik opeens 2 zeer pijnlijke steken in de linker en rechterkant onder aan de ribbenkast vlak na het eten.
sindsdien voel ik me niet fit.
hiervoor heb ik toen die maagbeschermers gekregen omdat het om een maag ontsteking zou gaan. de dokter had 40mg omeprazol voorgeschreven maar had toevallig nog 20mg thuis liggen. de 20mg helpen niet veel. en heb nog geen gehad van 40mgben in de laatste 2 weken een paar keer naar de huisarts geweest en heeft mij maagbeschermers gegeven, ook hebben ze een urine onderzoek gedaan waar niks uit kwam. heb donderdag een bloedonderzoek gehad en wacht nog op de uitslag daarvan.
hoop dat een van jullie weten die enig idee heeft wat het zou kunnen zijn.
groetjes.
4 reactiesReagerenAnoniem25 juli 2015 om 21:081 klacht vergeten erbij te zetten:
steken in het midden van de linkerkant in de borstkas.
groetjes
ReagerenJohn (moderator)
25 juli 2015 om 21:26Je had dus een score boven 42.
Alle klachten die je beschrijft passen helemaal bij hyperventilatie.
En dat zou dan in principe goed nieuws zijn, want ondanks het feit dat het vervelende en beangstigende klachten zijn, zijn ze niet ernstig. Het is dus niet je hart, je longen of andere organen die de klachten veroorzaken maar puur je ademhaling waar het mis mee gaat.
Omdat de klachten wel vervelend zijn en beangstigend, houd dit wel de angst en stress in stand en blijf je dus in feite hyperventileren. Dat zal dan ook de reden zijn waarom de maagbeschermers niet erg effectief zullen zijn. Ze kunnen misschien wat maagklachten verminderen maar de overige klachten gaan er niet van weg.Bij hyperventilatie is het belangrijk dat je je ademhaling weer onder controle gaat krijgen. Daar kun je ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen voor doen. Ik geef 2 links.
de eerste link verwijst naar columns over angst. In deze columns kun je de oefeningen vinden. Je kunt ook naar een fysiotherapeut gaan voor ademhalingsoefeningen.de tweede link is een overzicht over de symptomen van hyperventilatie en aanvullende info.
Daarnaast is er nog een korte ademhalingsoefening, die je kunt gebruiken op het moment dat je een aanval van hyperventilatie hebt…min of meer de Eerste Hulp bij een hyperventilatie aanval.
Op het moment dat je merkt, dat meerdere keren heel diep moet ademhalen omdat je het gevoel hebt dat er te weinig lucht in je longen komt, en er war druk op je borst ontstaat heb je zo’n aanval.
Doe dan het volgende:
Adem 5 tellen rustig door je neus in en 10 tellen rustig door getuite mond uit. Herhaal dit een aantal keren. Je merkt dan vanzelf dat de aanval afzakt..http://www.dokter.nl/dossiers/angsten
http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.html
ReagerenAnoniem25 juli 2015 om 21:49hallo, dankje voor het reageren op mijn bericht. ik vraag me alleen af hoelang ik me zo blijf voelen aangezien ik me al bijna een week helemaal niet fit voel en ik met 5 dagen op vakantie gaat.
groetjes
ReagerenJohn (moderator)
25 juli 2015 om 22:09Dat is moeilijk te zeggen. Maar ik ben er bijna van overtuigd dat je je op vakantie beter zult voelen. Meer afleiding, andere omgeving.
Dat is wel vaker zo bij mensen met hyperventilatie.
Ga in ieder geval aan de slag met de oefeningen.Vooral die korte oefening 5 tellen in en 10 tellen uit is een heel handige….
Reageren