Zoeken Vraag het forum

Vraag bij overlijden opa

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

L.s.,

Gisteravond hebben mijn ouders mijn opa overleden in zijn bed aangetroffen. Zij konden hem al twee dagen niet telefonisch bereiken.

Nu is hij waarschijnlijk van vrijdag op zaterdag overleden, zou zei de schouwarts. De doodsoorzaak is niet duidelijk, ze zei enkel, waarschijnlijk om mijn moeder een beter gevoel te geven, dat het om een hartstilstand of herseninfarct ging.

Nu ben ik zelf benieuwd, waarom weet ik niet, welke het van de twee zou kunnen zijn. Zijn sigaar lag onopgerookt in de asbak en zijn glaasje tomatensap stond op de tafel. Dit betekend dus dat hij waarschijnlijk zich niet lekker heeft gevoeld en op bed is gaan liggen, wat een trap naar boven is vanaf de slaapkamer. Ik denk dus niet dat hij in de nacht is overleden. Zijn t-shirt hing ook over de bank, waarschijnlijk omdat het warm was (dat deed hij wel vaker).

Enkele jaren geleden heeft hij een auto-ongeluk gehad, waardoor er ergens in zijn lichaam een bloedpropje zit/zat. Daarvoor slikte hij bloedverdunners. Volgens mij slikte hij ook een anti-diureticum, maar dat weet ik niet zeker. Daarnaast is het een man die al vanaf zijn puberteit rookte (twee jaar geleden is er een vermoeden vastgesteld van hele lichte beginnersvorm van COPD). Hij was 75 op het moment van overlijden. Ook heeft hij onlangs een feces-onderzoek laten doen, omdat er bloed was gevonden bij zn ontlasting. 6 jaar geleden is mijn oma overleden, iets waar hij nooit overheen is gekomen. Mijn opa was echter wel een fitte man, had geen overgewicht en sportte elke dag nog (gymnastiek, lopen fietsen).

Zou iemand mij kunnen vertellen en uitleggen wat het meest waarschijnlijk is? Als ik nog antwoorden moet geven op vragen dan moet u dat zeggen.

Excuses overigens als dit niet het juiste forum is om op de postte, maar een ander forum, met experts, zou ik op dit moment niet weten.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Gecondoleerd met het verlies van je opa..

Ik snap je vraag maar daar zal niemand je zo antwoord op kunnen geven. Er zou een autopsie gedaan moeten worden om dat vast te stellen. Met de informatie die je hebt gegeven zijn beide opties mogelijk.
    Een schouwarts doet geen uitspraak over een doodsoorzaak om iemand een beter gevoel te geven. Ik denk dat het “gewoon” de meest voor de hand liggende doodsoorzaak is.

Reageren
    Anoniem

Beste Tandor,

Dank voor je reactie en voor de condoleance. Het is een vraag die als een virus in mijn hoofd zit. Ik zal het echter moeten laten rusten.

Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je inderdaad beter kunt laten rusten. Het maakt in principe niet veel verschil…Als er een bloedprop aanwezig was kan die zijn losgeschoten. Dat kan een hartstilstand of een herseninfarct veroorzaken. Het is een van beiden die er voor gezorgd heeft dat je opa is overleden.

Ik wens jullie allen heel veel sterkte bij het verwerken van het verlies.

Reageren
Reageer op: Vraag bij overlijden opa
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.