- Anoniem2 april 2015 om 11:03
Beste lezers,
Ik ben 25 jaar oud. Eergisteren heb ik een hele enge moment meegemaakt. Samen met een paar vrienden zat ik een cafetje op een stoel.
Na een tijd voelde ik me een beetje benauwd. Ik voelde alsof er iets zou gebeuren. Na ongeveer 10 min zei ik tegen mijn vrienden van ik voel me niet goed. De moment erna herinner ik me niet, tot de moment dat ik weer bij kwam. Dit was trouwens volgens vrienden ongeveer een minuut.
In die minuut had ik een scheve mond en rollende ogen. En me lichaam schokte. Verder hoorde jongens iets raars van mij wat ze niet verstonden. Dit allemaal duurde misschien een aantal seconden. Ik kwam bij met overgeven. Dit was trouwens heel weinig. Nadat ik bij kwam herinnderde ik alles, en zat onder de zweet. Verder zijden me vrienden dat me gezicht bleek was en me lippen blauw.
Ik ben erna naar de huisartsen post geweest, de dokter daar zei dat het hyperventilatie was. Dit concludeerde ze nadat zij mijn bloeddruk etc had gemeten. Alleen heeft dit mij niet echt kunnen overhalen. Ik weet dat het verkeerd is om op internet te kijken, maar ik zie veel overeenkomsten van een TIA. Daarnaast hebben vrienden me de volgende dag allemaal meegedeeld dat ze op internet veel overeenkomsten zagen met wat er met mij gebeurde en een TIA. Nu is mijn vraag wat ik moet doen, me huisarts wilt ook niet echt verdere onderzoek doen.
Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
15 reactiesReagerenJohn (moderator)
2 april 2015 om 16:33Het lijkt meer op een epileptische aanval of inderdaad op hyperventilatie dan een TIA.
Reageren
Je zult dit met je huisarts moeten overleggen. Hij zou je kunnen doorverwijzen naar een Neuroloog.Anoniem3 april 2015 om 10:35Tandor bedankt voor je reactie. Ik ben weer langs de huisarts gegaan. Die heeft een aantal test gedaan, zoals dat ik me armen omhoog moest houden etc. Mijn bloeddruk is weer gemeten en die was gewoon goed. Ze zegt dat ik mij niet druk moet maken, en als het nog een keer gebeurd dat ze me door gaat verwijzen naar een neuroloog.
Ik ben echt bang dat ik een TIA heb gehad, en het risico bestaat dat dit terug komt, of zelf in een ergere mate. Is het zo dat als je een TIA heb gehad je bloeddruk hoog zou zijn erna? Of hoeft dit niet?
ReagerenJohn (moderator)
3 april 2015 om 13:41Met bloeddruk hoeft dat niets te make te hebben.
Maar je klachten lijken dus niet op een TIA. En als het al een TIA zou zijn geweest is er sowieso niets aan te doen. Dat kan alleen maar binnen enkele uren na een TIA.Ik zou me daar verder ook maar niet druk over maken. Ik acht een TIA voor zeer onwaarschijnlijk.
ReagerenAnoniem3 april 2015 om 14:06Dus uw advies is om het met rust te laten? Ik maak me erg zorgen omdat ik eigenlijk over veel factoren beschikt die een TIA zou kunnen veroorzaken. Ik heb namelijk sinds 4 jaar diabetes, wat wel onder controle is. Daarnaast gebruik ik hogebloeddruk medicijnen voor het beschermen van mijn nieren. En cholesterol medicijnen, door de medicijnen is me cholesterol gehalte wel weer goed.
Zijn er punten waar ik op zou kunnen letten, bv wanneer zou ik weer naar de arts moeten met deze klachten?
ReagerenAnoniem3 april 2015 om 14:07En ik wil u heel erg bedanken dat u de tijd neemt om mijn vragen te beantwoorden.
ReagerenJohn (moderator)
3 april 2015 om 15:22Als je diabetes hebt, zou dat dus ook nog de oorzaak geweest kunnen zijn. Het zou een hypo geweest kunnen zijn. De klachten passen daar wel bij. Controleer je zelf regelmatig je bloedsuikerspiegel?
http://www.vumc.nl/afdelingen/diabetescentrum/InfoDM/InvloedDagelijks/hypers-en-hypos/
ReagerenAnoniem3 april 2015 om 15:48Ja daar dacht ik eerste instantie ook om. Maar tijdens de aanval of erna heb ik geen suiker ingenomen, waardoor het weer zou kunnen stijgen. Mijn suiker was na dit gebeurtenis 6,5.
ReagerenJohn (moderator)
3 april 2015 om 16:09Ik neem aan dat je wel wat hebt gedronken in het cafeetje…?
ReagerenAnoniem3 april 2015 om 16:13Ook niet, maar ik had wel een jointje gerookt.
ReagerenJohn (moderator)
3 april 2015 om 16:20hèhè en daar kom je nou mee………. 🙂
Dan hoef je niet meer verder te zoeken. Het gebeurt namelijk regelmatig tegenwoordig, dat mensen na een joint van dat soort “toevallen” krijgen. Het THC gehalte is namelijk in veel gevallen veel te hoog en kan hele rare verschijnselen geven.
ReagerenAnoniem3 april 2015 om 16:28haha, ik rook al een aantal jaren. Ben er trouwens sinds die dag mee gestopt :).
Dat zou dus de reden kunnen zijn. Nogmaals bedankt voor al uw reacties..Dus alles wat ik beschrijf zou door de jointje kunnen gebeuren? Ik heb vaak black-outs gezien die door wiet veroorzaakt werd, echter dat ik hoorde van me vrienden dat ik een scheve mond had, maakte mij echt bang
ReagerenJohn (moderator)
3 april 2015 om 16:36Er wordt tegenwoordig heel veel “geknoeid” met de plantjes. Het THC gehalte is soms schrikbarend hoog. Gevaarlijk hoog zelfs.
De joint kan heel goed de oorzaak zijn geweest. De laatste tijd zijn er regelmatig mensen die na het roken van een joint, maandenlang angst en paniekaanvallen hebben. En ook van de vreemde toevallen zoals jij die nu hebt gehad.
ReagerenAnoniem4 april 2015 om 14:14Is het normaal na een hyperventilatie, dat ik mijn nog steeds een beetje onrustig voel, en weinig concentratie heb. Daarnaast heb ik een knallende hoofdpijn, met nek pijn een een drukkende gevoel op me borst. Dit allemaal kan door stressen komen heb ik gelezen op internet
ReagerenJohn (moderator)
4 april 2015 om 16:08Dat zijn typische hyperventilatie klachten.
Reageren
Je bent er dus nog niet vanaf. ( van de hyperventilatie)Je zou er ademhalingsoefeningen voor kunnen doen.
Je kunt ze hier vinden:
http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst
in de column Angstgevoel beheersen deel 2.