Home / Overige onderwerpen / Last van mijn rechterbal in de ballenzak. Wat nu?
Hallo,
ik ben 18 jaar. Vanaf maandag heb ik erg veel last van mijn rechterbal in de ballenzak. Maandag en dinsdag was hij erg dik in verhouding met de linkerbal. Ik had last van mijn onderbuik, en soms met hele lichte misselijkheid. Ik heb de dinsdag nog wel 40 km gefietst. De dinsdag dat ik ging slapen vertrouwde ik het niet meer. Ik wist zeker dat ik de woensdag mijn huisarts ging bellen. Ik ben er geweest, hij heeft het onderzocht. Hij zegt wel, als het een verdraaiing is, dat had ik er heel veel meer last van moeten hebben. Ik kan tenslotte gewoon lopen, en fietsen etc. Het is wel gevoelig, maar kan verder wel alles. Sinds de woensdag en vandaag is ie totaal niet dik meer. De pijn is na mijn idee wel minder vergeleken de maandag en de dinsdag. De dokter gaf aan dat hij graag urine en bloed van mij wou. Dat is beide onderzocht. In de bloed zit niks, in mijn urine zitten alleen nog een paar eiwitten. Volgende week moet ik nog een keer urine afleveren. Als daar geen eiwitten in zitten, en mijn bloed is goed zegt mijn huisarts dat het dan wel weer goed moet gaan komen!
Alleen ik vindt gewoon nog steeds dat mijn rechterbal nog niet op de plek hoort zoals ie was. En het zeurende gevoel verdwijnt nog niet helemaal.
Nu heb ik gewoon een simpele vraag, na zo'n verhaal. Maar kan het ook gewoon zijn dat ie nu gewoon herstelt? En moet ik, als de pijn na 3 dagen nog niet weg is, weer naar de huisarts? De huisarts zal dan een echo maken zei die!
Beste van Breukelen,
Als je er nog steeds last van hebt en het gevoel hebt dat je teelbal niet op zijn plaats is ga dan z.s.m. naar de uroloog! Liefst morgen nog.
Als het een verdraaiing zou zijn was je nu al te laat geweest. Dat wil echter niet zeggen dat een verdraaiing niet meer mogelijk zou zijn.
Een hydrocèle is een benigne afwijking die wordt veroorzaakt door ophoping van vocht tussen de bladen van de tunica vaginalis. De hydrocèle bevindt zich dus rondom de testis. Een hydrocèle is meestal asymptomatisch maar kan zeer groot worden en dan voor klachten zorgen. Bij pasgeborenen is meestal sprake van een hydrocèle communicans waarbij sprake is van een open processus vaginalis; anatomisch lijkt dit op een scrotaal doorlopende laterale liesbreuk. Meestal sluit de processus zich voor het eerste levensjaar en verdwijnt de hydrocèle. Bij adolescenten en mannen van middelbare leeftijd moet bij het ontstaan van een hydrocèle naar een onderliggende oorzaak worden gezocht. Een hydrocèle kan ontstaan als gevolg van een testistumor, trauma of ontsteking. Als bij deze groep patiënten de testis als gevolg van de hydrocèle niet gepalpeerd kan worden, is aanvullende diagnostiek met echografie aan te raden om de onderliggende testis te beoordelen op afwijkingen. Boven de 65 jaar komt een hydrocèle veel vaker voor dan de gemiddelde 1,1 per 1000 mannen per jaar. De oorzaak hiervan is onbekend.
Een varicocèle is een gedilateerd en tortueus verlopend complex van venen van de plexus pampiniformis. Het is eigenlijk een soort spatader van de funiculus. Het is een benigne aandoening die pas in de puberteit ontstaat en bij ongeveer 15% van de jongvolwassenen voorkomt. In 90% van de gevallen is de varicocèle linkszijdig. De meeste varicocèles zijn asymptomatisch en worden vaak bij toeval ontdekt tijdens lichamelijk onderzoek. De oorzaak van een varicocèle is niet geheel duidelijk maar wordt wel toegeschreven aan een verhoogde veneuze druk in de vena spermatica (die links inmondt in de vena renalis) en klepinsufficiëntie. Meestal is er geen onderliggend lijden maar bij een plotseling ontstane varicocèle op oudere leeftijd moet gedacht worden aan obstructie van de vena renalis door een niertumor(thrombus) bij linkszijdige varicocèle en obstructie van de vena spermatica of vena cava bij een rechtszijdige varicocèle.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!