- Z1 juni 2026 om 23:41
Goedenavond, een paar dagen geleden was ik ‘s avonds in Musis stadstheater Arnhem. Richting het eind voelde ik een druppel op mijn bovenlip en een paar seconden/minuten daarna voelde ik een een tikje/windvlaag op mijn rechter onderarm. Omdat het donker was op dat moment kon ik niet zien wat er was. Kan het zijn dat er op dat moment een vleermuis aan het plafond hing of tijdens het vliegen een speeksel druppeltje net boven mijn lip terecht kwam? En toen die ging vliegen per ongeluk mijn arm raakte met zijn nagel/vleugel? Ik zag achteraf namelijk op internet ook dat er vleermuizen in dat gebouw bevinden, dus dat versterkt mijn vermoeden. Zou ik besmet kunnen zijn met Rabiës en een vaccinatie nodig hebben?
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
2 juni 2026 om 14:08Vleermuis beten zijn in Nederland zeldzaam. De besmetting van die vleermuizen met rabies evenzo. De manier waarop jij jouw situatie schetst, lijkt mij absoluut geen risico daarvoor.
ReagerenZ2 juni 2026 om 19:08Super fijn om te horen. Ik was bang geworden voor een mogelijke besmetting via speeksel of kras, dus ik ben blij dat er geen risico is. Heel erg bedankt voor het beantwoorden.
Reageren