- L31 mei 2026 om 13:42
Goedemorgen, gisteravond rond 22.00 uur gingen we de hond uitlaten in een andere woonwijk waar we op dat moment waren (dus hier waren we niet eerder geweest). Toen we door een steegje met hoge struiken liepen, vloog er heel laag en erg dichtbij een vleermuis om ons heen. Het was een donker steegje en de vleermuis vloog erg snel, dus we konden niet bij houden of die te dichtbij kwam en waar die zich steeds bevond. We weten wel zeker dat het een vleermuis was. Toen we weer terug waren voelde ik een stekend/prikkelend plekje op mijn linker bovenarm (ik had een shirtje met erg korte mouwen aan tijdens de wandeling, dus dit deel van mijn arm was open). Achteraf dacht ik dat de vleermuis mij per ongeluk heeft geraakt en/of gekrabd toen die erg dicht om ons heen ging vliegen. Ik kan me vaag herinneren dat ik wellicht iets op mijn arm voelde, maar omdat ik erg gefocust was op de hond, had ik er niet echt aandacht aan besteed. De plek is nog steeds een beetje gevoelig. Kan ik nu besmet zijn met rabiës en moet ik dan contact opnemen met de huisarts of GGD?
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
1 juni 2026 om 20:52Een vleermuis BEET is echt wel heftiger ..en de vleermuis past er met zijn sonar ook erg goed voor op objecten als de mens te ontwijken!
Reageren
Een vleermuis bijt als afweer, als je hem oppakt.L2 juni 2026 om 09:01Bedankt voor het antwoorden. Ik denk zelf ook niet dat het een beet was, maar meer een tik of kras met de nagel/vleugel. Als besmettings route wordt beet/krab/speeksel contact genoemd. In dit geval maak ik me zorgen om het krab gedeelte, want hij vloog heel dichtbij dus het kan zijn dat die langs mijn arm is geschuurd. Zou dit tot besmetting hebben geleid?
Reageren