Zoeken Vraag het forum

Rabiës ?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Lieke

Hey ik liep over straat in Thailand een uur geleden toen er ineens een jonge hond enthousiast op me afkwam rennen, ik probeerde hem te ontwijken maar dit was lastig en toen hij voor me stond kwam zijn snuit en een klein beetje van zijn tong tegen mijn scheenbeen aan. Op mijn scheenbeen had ik drie kleine wondjes zitten van oude muggenbultjes, twee wel met een korstje, een derde wondje zag ik net is het korstje wel vanaf maar ik weet niet of dat al zo was of dat dat is gekomen omdat ik net flink heb gewassen met water. Wondje is wel heel klein. Moet ik nou nu hals overkop een dokter op zoeken voor een rabiës vaccin? Ik heb er al twee gehad in Nederland voor ik wegging..

8 reacties
    Reageren
    Suzan

Hoi,

Voor zo ver ik weet, ben je beschermd als je binnen 1 week week ( 7 dagen ) , 2 vaccinaties gehad hebt. Dat werd tenminste zo geadviseerd  toen ik bij een dierenarts werkte. Wel zou zou je het wondje goed kunnen spoelen met water en eventueel jodium of ander ontsmettingsmiddel. Dit was wat wij deden bij krabben/ wondjes van dieren waarvan we niet wisten of ze ingeënt of besmet waren.

Groetjes Suzan

Reageren
    Lieke

Hoi Suzan, dank voor de reactie!

ik heb in Nederland 2 vaccinaties gehad voor rabiës maar niet in dezelfde week, er moest een maand tussen zitten.

Reageren
    Suzan

Oh dat weet ik dan ook niet precies……

Maar je zou er toch van uit moeten kunnen gaan dat je beschermd bent, als je je volgens advies hebt laten vaccineren.  Misschien zijn er verschillende vaccins die met een andere tussen periode gegeven moeten worden.

@John, jij weet dit vast!

Reageren
    John (moderator)

Tussen 2 vaccinatie’s moeten minimaal 7 dagen zitten. Meer dan 7 dagen kan dus ook. Minder dan 7 dagen is niet gewenst

Reageren
    John (moderator)

@ Lieke zo krijg je toch echt geen Rabies en bovendien ben je gevaccineerd

Reageren
    Suzan

@John duidelijk! Het was iets met dag 0 en dan dag 7 weer, maar het is ook al een paar jaar geleden ? Maar gelukkig voor de ts dat zij geen risico loopt!

Reageren
    Lieke

Bij de ggd is mij wel verteld dat als ik gekrabd/gelikt/gebeten werd ik ondanks mijn 2 vaccinaties ik dan alsnog twee vervolgvaccinaties moest halen. Maargoed die hond likte dus wel heel kort mijn been, op de plek waar die wondjes zaten. Maar dat is dus niet heftig genoeg om rabiës te kunnen oplopen? Want dan ga ik namelijk geen onnodig geld uitgeven aan een dokter hier. Bedankt voor het reageren iig beiden:)

Reageren
    John (moderator)

Zo krijg je geen rabies hoor. En dan moet die hond ook nog maar net rabies gehad hebben.

Reageren
Reageer op: Rabiës ?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.