- Kwaaltje6 september 2025 om 06:26
Beste,
Ik (V25) kamp al een langere tijd met constipatie en moeilijk naar de wc gaan met alle gevolgen van dien.
Ongeveer een jaar terug had ik voor het eerst ren erge fase als in het gevoel te moeten gaan maar niet lukken, hierdoor waarschijnlijk een fissuur opgelopen of aambei, of zelf beiden.
Na dit hele gebeuren is er een knobbeltje gekomen dat een soort van skin tag is geworden. Hoe lang ik die al heb geen idee.
Maar kan dit mijn stoelgang moeizamer maken? Laatst had ik weer ren moeizame sessie van enkele dagen, en besloot eens te kijken daar.
Ik merk ren soort van plooi die zowel aan de buitenkant zit en zo naar de anus loopt. Deze is pijnloos maar weet niet of dit normaal is of bepaalde complicaties met zich meebrengt.Momenteel gebruik ik een laxeermiddel in siroop vorm, ik merk dat ik meer gasvorming heb maar zelf moeilijk scheetjes kan laten.
En eerlijk gezegd maak ik me nu pas echt zorgen. Ik heb al een afspraak gemaakt bij de arts maar zo een onderzoek kan denk ik nooit aangenaam zijn.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
6 september 2025 om 12:00De huidflapjes zijn , zoals je zelf al benoemde, vaak een gevolg van bv resten van aambeien. De flapjes zelf kunnen zeker niet de ontlasting moeilijker maken. Het enige probleem is vaak meer moeten poetsen..
Reageren
Je obstipatie zelf, daar kun je wel wat aan doen. Lactulose stroop geeft vaak gasvorming, vandaar dat we tegenwoordig liever de (wat zoute..) macrogol (in zakjesvorm) geven. Tav de oorzaak moet je natuurlijk weten of er bijkomende lichamelijke oorzaken zijn: dus je huisarts zou ook bloed kunnen laten prikken op o.a. schildklier en suikerziekte.