groen zien bij wakker worden vooral overdag

Ook ik heb er last van ,maar bij mij is alles blauw??

Reageren

Ook ik heb er last van zo'n 3jaar. Ben naar de huisarts en oogarts geweest maar wisten niet wat het was. Nu dan pas geleden gelezen dat ze dat chloropsie noemen.
    Het is een bijwerking van een digitalismedicijn. In mijn geval door digoxine (lanoxin) medicijn. Ben weer naar ha gegaan en zo zijn we nu bezig om mij weer goed in te stellen.
    Ik hoop dat jullie wat aan mij reactie hebben maaar zeg wel ga naar de huisarts en overleg voor een betrouwbare behandeling.

Reageren

Ik heb sinds enkele maanden ook “green vision” na een dutje of als ik bij het lezen even mijn ogen sluit en dan terug opendoe. Mijn huisarts had er al wel over gelezen maar nog nooit gezien in zijn praktijk. De oogkliniek waar ik naar verwezen werd kenden het maar haalden nog nooit een patiënt daarmee gezien. Na onderzoek werd gevonden dat het niet aan mijn ogen lag, maar aan een fenomeen in mijn hersenen. Waarschijnlijk veroorzaakt door medicatie of metaalionen (gevolg van metalen heupprothese) in mijn bloed. Dit moet nog verder onderzocht worden. Maar het zou komen door aantasting van de zenuwbanen van mijn ogen. Kent er iemand dit verschijnsel? Het Zoë in mijn geval niet zo onschuldig zijn….

Reageren

Ook ik heb dit verschijnsel al jaren. Ik gebruik geen medicijnen en ben 67. Ik las op een Amerikaanse site, dat het voorkomt bij dutten in de zon of ander fel licht. Ondanks dat je slaapt, vangen je kleurreceptoren (kegeltjes) het licht op dat dwars door je oogleden heenkomt. Dat kleurt rood, door het bloed in je oogleden. Er treedt a. h. w. 'vermoeidheid' op bij de rood-kegeltjes. Als je je ogen opent, zie je even de negatieve kleur daarvan, dat is groen. Het trekt in een paar seconden weg.
    Een zelfde soort effect (vermoeidheid van een deel van de kegeltjes) ervaar je als je een en tijdje naar één punt staart en daana naar bijvoorbeeld een witte muur. Je ziet dan ook het negatieve beeld voor een paar seconden. Ik hoop dat dit iets opheldert. En heerlijke dutjes in de zon voor iedereen.

Reageren

Ik heb het helaas ook. Soms bij wakker worden is alles een paar seconden groen, maar ook wel eens blauw. Niemand weet wat de oorzaak is. Medicijnen, slecht slapen?????
    Ben 69 jaar. Heeft mijn leeftijd er mee te maken?

Ik wil weten wat de oorzaak is!

Jan.

Reageren

Ga dan eens met de klacht naar de huisarts...
    Het zien van groene of blauwe tinten bij het wakker worden kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

1. Ogen: Het kan te maken hebben met de manier waarop je ogen zich aanpassen aan het licht na het slapen. Dit kan een tijdelijke verandering in de manier waarop je ziet veroorzaken.
    2. Medicijnen: Sommige medicijnen kunnen bijwerkingen hebben die dit fenomeen veroorzaken.
    3. Histamine-intolerantie: Dit kan ook een rol spelen, vooral als je recentelijk voedsel hebt gegeten dat je histamine-intolerantie heeft geactiveerd.
    4. Neurologische factoren: Het kan ook te maken hebben met neurologische processen in je hersenen tijdens het wakker worden.

Hoewel het meestal tijdelijk is en snel weer verdwijnt, is het altijd een goed idee om dit met je huisarts te bespreken om zeker te zijn dat er geen onderliggende gezondheidsprobleem is.

Reageren

Groen zien bij overdag wakker worden. Maar ook soms blauw. Niemand schijnt te weten hoe het komt. Ik dacht dat ik de enige was. Huisarts is hier niet mee bekend. Ben 69 jaar en had hier eerder nooit last van.

Reageren

Ik zie ook àlles regelmatig groen maar ook vaak blauw. Ik slik een aantal medicijnen. Misschien dat een van deze de oorzaak is. Meestal is het groen/blauw zien na 1 of 2 seconden weer over maar soms duurt dat een seconde of 20.
    De huisarts kan hier niets mee.
    Iemand tips om hier vanaf te komen?

Jan

Reageren

Ik ben een vrouw van 72 jaar, en ook ik heb sinds kort last van na een middagdutje dat alles groen is, inderdaad, erg eng. huisarts en oogarts kijken me aan of ik een sprookje vertel

Reageren

Ik kan wel iets bedenken.
    namelijk het volgende:
    als je lang naar een kleur stasrt, en je kijkt later naar het plafond. of je doet je ogen dicht. zie de tegengestelde kleur.
    Nu is de tegengestelde kleur van groen de kleur rood.
    Het gebeurd alleen overdag dat je het ziet na slapen, want.
    Als je je ogen dicht doet in het licht, wat zie je dan?
    Rood de kleur van je oogleden.
    Dus tijdens het slapen 'staar' je naar die rode.kleur.
    doe je je ogen open, zie je groen, het tegengestelde.
    Dat trekt na een poosje weg.
    Hoe moeier je bent, trouwens, hoe erger dit is.

Reageren

OP dat is een veelvoorkomende oogafleiding. Je ogen hebben verschillende kleurpigmenten die je kleurenzicht geven. Wanneer licht de retina raakt, absorbeert het pigment het licht, wat het gevoel van kleur produceert, maar het pigment raakt uitgeput. (Goethe was een van de eersten die dit fenomeen ontdekte) Als je wakker wordt met zonlicht of fel licht op je ogen terwijl ze dicht zijn, zien je ogen rood licht door je oogleden heen. De groene en blauwe pigmenten zijn niet uitgeput. Wanneer je je ogen opent, zie je even een groenig-blauwe tint op alles, totdat je netvliescellen het rode pigment recyclen - dat duurt een paar seconden.

Bron:https://www.city-data.com/forum/health-wellness/2502649-weird-tint-colors-when-waking-up.html

Reageren

Ik heb het ook sinds een jaar.
    Ik vind het angstig maar nu ik het lees dat ik niet de enige ben geeft dat mij wat rust. Ga er nog wel mee naar de huisarts.

Reageren

Ik heb ook last van mijn omgeving groen te zien na dutje. Soms heb ik het regelmatig, soms blijft het een paar weken weg. Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar de oogarts. Na grondig onderzoek van mijn ogen bleek dat mijn ogen perfect in orde waren en dat de oorzaak in mijn hersenen zit. Waarom dat zo is weten ze niet echt…Ik ervaar het toch als zeer onaangenaam en beangstigend. Ik heb het nu ongeveer een jaar. Weet iemand wat je eraan kan doen, of weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik ben 74 jaar en verder gezond.

Reageren

Ik heb het ook vandaag voor het eerst gehad , heeft met kleur factoren te maken denk ik omdat het op de dag is .
    Het is ook maar een paar seconden .
    Dat een huisart er om lacht is onbegrip het niet begrijpen , maar dat doen ze wel meer niet (ervaring)

(Typ fouten kunnen gebeuren ben ook maar een mens )

Reageren

Dat staat enkele berichten terug al beschreven|:
    Het zien van groene of blauwe tinten bij het wakker worden kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

1. Ogen: Het kan te maken hebben met de manier waarop je ogen zich aanpassen aan het licht na het slapen. Dit kan een tijdelijke verandering in de manier waarop je ziet veroorzaken.
    2. Medicijnen: Sommige medicijnen kunnen bijwerkingen hebben die dit fenomeen veroorzaken.
    3. Histamine-intolerantie: Dit kan ook een rol spelen, vooral als je recentelijk voedsel hebt gegeten dat je histamine-intolerantie heeft geactiveerd.
    4. Neurologische factoren: Het kan ook te maken hebben met neurologische processen in je hersenen tijdens het wakker worden.

Hoewel het meestal tijdelijk is en snel weer verdwijnt, is het altijd een goed idee om dit met je huisarts te bespreken om zeker te zijn dat er geen onderliggende gezondheidsprobleem is.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: groen zien bij wakker worden vooral overdag

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe