Zoeken Vraag het forum

Aanhoudende lichamelijke klachten (Burn-out / Stress?!)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nev24

Hallo, Ik ben een Jongeman van 24. 187cm en momenteel +- 70 KG

Inmiddels een jaar geleden zijn bij mij lichamelijk klachten begonnen. Zo ver als ik me kan herinneren was na een wild avondje met vrienden Biertje, jointje je kent het… De volgende dag leek het alsof ik een mega kater had. Maar tot mijn verbazing ging de buikpijn niet weg. Het werd wat minder maar bleef last houden. Ik heb besloten toen nog geen actie te ondernemen en gehoopt dat het kwestie van uitzieken was. Helaas werden de klachten erger de maanden erop en kreeg ik ook last van enkele paniekaanvallen en (bijna) flauwval momenten. Na bij de huisarts geweest te zijn heb ik Omeprezol (maagbeschermer) gekregen omdat ik aangaf vooral last van mn maag te hebben. Na dit een maand of 2 te hebben gebruikt ben ik terug gegaan naar een andere huisarts voor een second opinion aangezien ik geen effect van het medicijn merkte. Ik heb hierna Bloedgeprikt, Echo onderzoek en een Gastropie (maagonderzoek) gehad. Gelukkig kwam hier niks uit! Maar dan? Psycholoog werd mij aangeraden en zo ben ik ook gegaan. Nu inmiddels een paar maanden verder heb ik aanzienlijk minder last dan een jaar geleden. Maar nog steeds heb ik bijna alle dagen nog last van mn buik/maag. Het gevoel van honger hebben ken ik eigenlijk niet meer… Ik eet wel gewoon maar omdat het moet, niet omdat ik trek heb zeg maar. Vaak heb ik ook last van een soort spanning gevoel door heel mijn lichaam. Ook heb ik meer last om te concentreren en presteren. Ik hoop dat iemand me advies kan geven of er mensen zijn die zoiets hebben mee gemaakt.

3 reacties
    Reageren
    Anoniem

Hey!

Dit verhaal klinkt mij enorm bekend in de oren. Ikzelf ben 18 jaar en ik heb ook al een half jaar last van onverklaarbare lichamelijke klachten. Het begon net zoals jou, na een avondje uitgaan. Ik had wat gedronken, maar niet immens veel. Toch was ik de dag erop écht slecht (misselijk vooral). Ik hoopte dat dit snel weg zou gaan, maar helaas, het werd er niet beter op. Sindsdien had ik wekelijks, bijna dagelijks eigenlijk, last van misselijkheid, buikpijn, opgezwollen klieren etc. Na een maand zeuren heb ik mijn ouders mee naar de dokter gekregen. Daar kreeg ik niets nuttigs te horen. “Je lijkt me kerngezond” zei hij. “Ik denk eerder aan hyperventilatie”. Hij heeft bloed getrokken en daar werd niets in gevonden. En tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds lichamelijke problemen. Ik ben dagelijks misselijk en heb weinig honger. Ik wil je meegeven dat dit zeker en vast chronische hyperventilatie kan zijn. Het kan zo zijn dat je dit jezelf (onbewust) hebt aangeleerd (maag-en darmklachten). Ik merk dat wanneer ik actief bezig ben met de gedachten in verband met mijn lichamelijke klachten dat ze daadwerkelijk erger worden. Je kan eventueel vragen naar medicijnen die kalmeren.  Ik heb net zoals jou last van paniekaanvallen waarbij ik nét niet flauwval, het is verschrikkelijk. Maar zulke aanvallen worden puur gestimuleerd door angst. Daarom denk ik dat jouw klachten niet perse van een ziekte komen, maar eerder van je ‘hoofd’ (mentaal). Zijn er misschien dingen in je leven die je veel stress bezorgen? Ik vind het gek om jouw verhaal te lezen aangezien ik echt nét hetzelfde probleem heb. Ik heb ook een constante soort spanning over me. Ik begrijp hoe je je voelt, en hoe vervelend dit is. Vooral omdat een heleboel mensen dit probleem als minderwaardig beschouwen. Ik raad je zeker aan om achter kalmerende medicijnen te vragen, dit zal je écht helpen. En misschien helpt het om te weten dat je niet de enige bent met dit probleem! 🙂 veel succes nog!

Reageren
    Catootje

Ken het zelf niet, dat biertje en jointje. Klinkt of je het vaker deed/doet. Kan je lichaam behoorlijk ontregelen. Een orthomoleculair therapeut zou je kunnen adviseren wat betreft voeding, darmflora, voedingssupplementen enz. Belangrijk in elk geval is zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Angsten en paniek kunnen worden uitgelokt door een schommelende bloedsuikerspiegel, een teveel aan histamine in de voeding en door tekorten aan voedingsstoffen.

Reageren
Reageer op: Aanhoudende lichamelijke klachten (Burn-out / Stress?!)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.