Ene kuit is dikker dan de andere

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag..

Mij rechterkuit is dikker dan de linker. Het klinkt stom, maar het scheelt toch 2,5 cm in omvang.

Ik heb geen pijn in m'n been of voet ofzo. Het is puur het zicht.

Het lijkt mij natuurlijk dat dit kan verschillen, maar 2,5 cm vind ik toch best veel.

Ze zijn ook niet smal en ik heb meestal problemen met vinden van de juiste laars.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Groetjes.

Reageren

de ene been dikker dan de ander, de ene voet groter dan de ander, de ene arm dikker, kijk eens naar je gezicht, linker helft anders dan rechterhelft... kortom niet alles is precies gelijk.
    Lastig misschien, maar niet ernstig.
    Brenda

Reageren

Mijn hele leven heb ik al een been anders dan de andere. Niemand weet wat het is en zelfs ik ben in China naar dokters geweest maar niemand weet meer. Het doet geen pijn maar van toen ik baby was had ik al een donkere vlek bij men linker knie. Dat is inmiddels uitgegroeit over mijn hele been. Egt lelijk. Nu is dus een been donkerder dan de andere. Dat is niet het enige verschil. Mijn kuiten zijn 4cm verschil. en bovenbeen 2cm en de linker is langer dan de rechter. Ik ben wel heel blij met mijn linker been (Ookal zeg ik het zelf) maar links haat ik. Ik heb ook geen rugklachten maar sta wel 2cm scheef.Om de jaar ga ik naar de dokter om te kijken of alles wel oke is met de groei. Ik ben immers pas 14. Ook zie je de dikke aders heel duidelijk door mijn hele been. Je kunt ze gewoon uitstippelen. Ook is links warmer dan rechts ook erg stom. Als ik heb gesport dan zweet alleen dat linker been. Mijn voeten zijn gelukkig normaal het gaat ongeveer vanaf mijn kont tot mijn kuiten net boven mijn voeten. Dus ik draag nooit korte broekjes, rokjes en jurkjes. Heel jammer helaas. Het is inderdaad erg moeilijk om laarzen te vinden daarom draag ik nooit laarzen. Ook met een skinny Jeans zie je het verschil goed. Ik zou zeggen wees blij met wat je hebt... ik ben ook niet blij met mijn linker been maar beter 1paar benen dan geen benen!

Reageren

Ik heb mijn enkel met 3schroeven vast laten zetten wegens actrose.Na deze ingreep is aan die kant mijn kuit dikker geworden, Heeft dit te maken met doorstroming van bloed ?

Reageren

Di vraag kan ik zo zonder enig onderzoek helaas niet beantwoorden, maar ik denk niet dat het door de doorstroming komt. Ga dus naar de huisarts of de orthopeed en laar ernaar kijken.

Reageren

Mijn linkerbeen is 3 cm dikker
    Geen pij aan is dit gevaarlijk?

Reageren

Daar kan ik zo helaas gen antwoord op geven. Ga dus daarmee naar de huisarts

Reageren

Ik zie dat hier in april dit jaar op is gereageerd, ikzelf heb er ook last van. Mijn linkerbeen is 3,5 cm dikker dan rechts. Inmiddels een ingreep gehad (lekkende vaatklep/spatader was de oorzaak, dachten ze) maar ook nu is het nog niet over helaas.

Ben je inmiddels al bij de dokter geweest vlinder? Ik ben nu al 2,5 jaar aan het onderzoeken en nog geen duidelijkheid verder. Ben erg nieuwsgierig, zeker omdat er dus meerdere personen zijn met dit probleem en er weinig bekend over is!

Reageren

@Anoniem

De oorzaak kan per persoon verschillen.....

Mijn linkerkuit was ook een aantal jaar dikker dan de rechter. Bij mij is volgens mijn arts en fysiotherapeut de oorzaak dat na uitval in dat been door een hernia de spieren in de linker kuit harder moeten werken omdat de kracht in andere spieren in mn been niet goed meer is. Die spieren zijn dus meer ontwikkeld. En daarnaast had ik al vaak vocht in mn enkel na een aantal eerdere enkelblessures, wat ook door het been afgevoerd moest worden. Op dit moment revalideer ik al lange tijd van mijn laatste enkelblessure en gebruik ik mijn linkerbeen nauwelijks. Nu zijn mn kuiten weer even dik of is links misschien zelfs wat dunner,omdat de spieren in de linker niet extra hoeven werken om rechts bij te houden. Wel is mijn linker enkel een stuk dikker door die blessure.

Als het bij jou na een vaatprobleem is ontstaan, zou je je arts kunnen vragen of oedeemtherapie een optie zou kunnen zijn.

Reageren

Ik heb ook een groot verschil in kuit. Gekomen na een operatie en zijn toegenomen spieren volgens de huisarts. Hypertrofie noem je dat.

Verschil tussen bv vocht, vet en spieromvang zou je kunnen zien aan hoe dik de enkel is. Als die slank is en de kuit dik, is het meer waarschijnlijk door spiergroei.
    Kuitpomp is heel belangrijk om vocht af te voeren, als dat aanwezig is.

Reageren

Klopt zeker dat de oorzaak per persoon kan verschillen, toch valt het me op dat als je er zelf een beetje gaat onderzoeken.. er ook heel veel nog onduidelijk is.

Dit is bij mij nu ook het geval volgens alle artsen die ik dus nu heb gezien: huisarts, fysiotherapeut, reumatoloog, neuroloog, orthopeed, vaatchirurg, nog een keer een neuroloog, uiteindelijk zelfs bij een osteopaat geweest en ze kunnen mij allemaal nu niet meer vertellen wat het is (spieren? vocht is het niet volgens hen).

M’n enkels zijn even dik, het is bij mij voornamelijk m’n kuit en bovenbeen. Ik weet dat het per persoon verschilt, maar gezien ik zo lang al bezig ben, erg nieuwsgierig omdat er wellicht iets is wat ik altijd met de arts kan bespreken.

Reageren

Weeg jezelf. En deel dat cijfer door 2.

Koop een extra weegschaal.
    Ga er zonder te kijken op staan. Linkervoet linkerweegschaal, rechtervoet rechterweegschaal. Doe dit voor een grote spiegel waarin je je hele lichaam ziet.

Kijk dan naar beneden of je op beide weegschalen evenveel gewicht hebt staan. Zo niet, kijk in de spiegel of je recht staat. Zo niet, dan weet je waarom er een verschil in omvang is.

Reageren

Mijn rechterkuit is ook steviger dan mijn linkerkuit, ik zelf denk dat het komt door veel autorijden. Met je rechtervoet steeds op je gas en switchen tussen rem en gas - zeker in de stad - maakt dat je je kuitspier vaker gebruikt en deze dan ook meer ontwikkeld is.

Reageren

Rechter kuit is 4 cm dikker. Mijn rechter knie diet pijn met lopen. Kan dat verband met elkaar hebben

Reageren

Daar kan niemand zo antwoord op geven. Ga ermee naar de huisarts of een fysiotherapeut

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Ene kuit is dikker dan de andere

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe