- Bert28 augustus 2019 om 13:13
Goedemiddag
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een teek proberen doodknijpen met mijn vingers… (Was achteraf gezien heel dom). De teek heeft het overleefd en heb deze dan uiteindelijk toch gewoon op de grond neergezet. Maar nu lees ik dat je Lyme (of andere ziekten) ook kunt krijgen als je een teek doodknijpt. Aangezien 20 tot 35% van de teken drager is van Lyme maak ik me zorgen. (Heb anders geen tekenbeten) Is een bezoek aan de huisarts hier op zijn plaats of overdreven?
Alvast bedankt
32 reactiesReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2019 om 16:21Je hebt ze toch niet doodgeknepen?
ReagerenBert28 augustus 2019 om 17:31Dag John
Bedankt voor je reactie! Nee, ik heb ze inderdaad niet doodgeknepen. Maar zou het niet kunnen dat de teek heeft gebraakt op mijn vingers?
ReagerenBert28 augustus 2019 om 17:32(voor zover ik me kan herinneren tenminste. Ik denk dat hij nog liep)
ReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2019 om 17:53Zo krijg je geen lyme
ReagerenBert28 augustus 2019 om 19:23Dag John
Ik vond dit op internet: “Be aware that engorged <b>ticks</b> will contain potentially infected blood, which may splatter when crushed. Do not <b>crush</b> the <b>tick with your fingers</b> and do not allow the crushed <b>tick</b> or the blood it carried to contact <b>your</b> skin.”
Bron: https://www.lymediseaseaction.org.uk/about-ticks/tick-removal/En dit: Should I squish a tick to kill it? Probably not. While not as dangerous as the previous option, the tick is still full of dangerous infection. Why would you want to intentionally expose yourself to that?b
Bron:Â https://gudgear.com/can-you-squish-a-tick-facts/Maar de kans op besmetting lijkt je op die manier dus heel klein?
Alvast bedankt
ReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2019 om 19:39Je hebt ze niet geplet en er is geen bloed vrijgekomen… Dat had je anders wel gezien.
ReagerenBert28 augustus 2019 om 19:40En speeksel/braaksel van de teek, zou ik dat gezien of gevoeld hebben?
ReagerenJohn (moderator)
28 augustus 2019 om 19:51Zon raak je toch niet besmet hoor… Dat moet dan ook nog eens een keer in je bloed terecht komen
ReagerenBert28 augustus 2019 om 20:16Bert29 augustus 2019 om 15:13Excuseer mij, nog 1 vraagje: de Borrelia-bacterie, die Lyme veroorzaakt, heeft een zeer gunstige vorm om zich door cellen te boren. Kan deze dan ook niet door de huid boren?
ReagerenJohn (moderator)
29 augustus 2019 om 16:20Nee. Dat gaat niet over huidcellen
ReagerenBert29 augustus 2019 om 16:48Anoniem2 juni 2025 om 20:46Zojuist ook iets soortgelijks meegemaakt en bang geworden van de berichten dat je lyme kunt krijgen van het doodknijpen van een teek…
Ik was net aan de wandel met mijn hond en zag een teek op hem lopen. In een reflex pakte ik de teek van hem af en kneep deze dood met mijn vingers/nagels. Uit de teek kwam vervolgens een soort vloeibaar goedje en de pootjes gingen allemaal naar elkaar… hartstikke dood dus.
Nu ben ik bang dat ik hier lyme van kan krijgen ondanks dat ik dus niet gebeten ben, maar door het vloeibare wat uit de teek kwam.
Ik baal van mijn reflex maar kon de teek anders niet kwijtraken, hij zat zowat vastgekleefd aan mijn vingers.
ReagerenJohn (moderator)
2 juni 2025 om 20:51De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi en wordt overgedragen via de beet van een besmette teek
Reageren