Zoeken Vraag het forum

Lyme

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Dat begrijp ik. Maar aangezien ik de teek doodkneep en er ‘spul’ uit de teek kwam, dacht ik dat in dat spul de Borrelia bacterie kan zitten?? Op mijn vinger zit namelijk een kapot getrokken blaar (geen bloed) en het ‘spul’ kan daar in gekomen zijn?

John (moderator)

Het zou toch echt in je bloedbaan moeten komen

Reageren
    Anoniem

Een kapot geknepen blaar is niet voldoende een ingang dus? Kortom: geen zorgen?

Reageren
    Anoniem

Er zat namelijk best wel wat vocht wat uit de teek kwam op mijn vingers.. bij thuiskomst wel meteen mijn handen gewassen, maar dit was pas 20 minuten na het incident.

Reageren
    John (moderator)

Geen zorgen

Reageren
    Anoniem

Sorry had je deze ook gelezen: Een kapot geknepen blaar is niet voldoende een ingang dus?

Had er per ongeluk twee achter elkaar gestuurd. Ben dus bang dat de kapotte blaar een ingang is… of moet dit echt een diepere open wond zijn met bloed?

Reageren
    John (moderator)

Een kapotte blaar is dus geen ingang

Reageren
    Anoniem

Wat dan wel? Een actief bloedende wond?

Reageren
    John (moderator)

Ik had net al geschreven hoe je besmet raakt …
    Bij een tekenbeet waarbij de teek bloed van je afneemt, geeft de teek speeksel af, en in dit speeksel kunnen de Borrelia bacteriën aanwezig zijn. Dat komt dan dus rechtstreeks in je bloed.
    Maar ik kan je blijkbaar niet geruststellen, dus bel morgen gewoon even met de huisarts

Reageren
    Anoniem

Is een wond ‘open’ als deze bloedt en ‘gesloten’ als er geen bloed is? Kortom: er moet bloed zijn om een ingang voor bijv de Borrelia bacterie te kunnen zijn?

Reageren
    John (moderator)

Een open wondt bloedt..
    Maar de bacterie zit in het speeksel van de teek. Dus je raakt besmet als je gebeten wordt. Neem morgen contact op met je huisarts

Reageren
    Anoniem

Nee hoeft niet hoor want je hebt me wel gerustgesteld, dankjewel daarvoor. Ik probeer gewoon altijd dingen te begrijpen. En in dit geval snap ik iets niet: namelijk bij het kapot pletten van de teek splashte er dus spul uit… maar dit kan dan toch ook het speeksel zijn wat eruit splashte en op mijn vinger kwam?

Reageren
    John (moderator)

Dat was bloed en lichaamsvocht van de teek. En zelfs als het speeksel zou zijn geweest, dan moet het direct in de bloedbaan komen en dat kan niet zoals je het beschrijft

Reageren
    Anoniem

Ook niet als de blaar een beetje bloedde en het daar in kwam?

Reageren
    John (moderator)

Je schrijft: Op mijn vinger zit namelijk een kapot getrokken blaar (geen bloed)
    Er was dus geen bloed. Nou kun je wel bezig blijven met van alles te bedenken met “wat als” maar dat heeft geen zin. Neem morgen even contact op met je huisarts en bespreek het

Reageren
Reageer op: Lyme
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.