Zoeken Vraag het forum

Hoeveel liter drinken is teveel?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • TW

Ik ben een vrouw van 22 die per dag 20 bekers drinkt. Dat is omgerekend 4,5 liter. Dit is inclusief een beker bij het ontbijt, de lunch en het diner. ‘s Nachts word ik wakker, omdat ik dorst heb. Ik moet ongeveer elk uur 1 beker drinken. Als ik ergens ben en ik drink niet krijg ik vage klachten. Mijn mond word kurkdroog en daarna beginnen mijn ogen droog aan te voelen. Vervolgens gaan de lippen meedoen. Ook word ik wat duizelig. Ik drink enkel water en thee. Is dit teveel?

5 reacties
    Reageren
    van Eijndhoven

Hallo TW, een gemiddeld persoon heeft ongeveer 5 liter vloeistof per dag nodig. Natuurlijk is het ook belangrijk om gevarieerd te drinken, gooi bijvoorbeeld ook Melk in de mix.

Daarnaast komen ook vragen naar voren als, hoe vaak op een dag ga je naar de WC? Moet je dan nodig of niet? Zweet je veel? Dit is namelijk belangrijk om te weten hoeveel vocht er naast het binnenkomen het lichaam ook weer verlaat.

Mocht je hier niet volledig mee geholpen zijn raad ik je zeker aan contact op te nemen met je huisarts of de assistente hiervan! Zij kunnen je vaak beter onderzoeken en een betrouwbaarder antwoord geven!

Reageren
    TW

Ik kan niet tegen melk, dus dat gaat ‘m niet worden. Frisdrank vind ik vies. Ik ga enkel naar de wc als ik nodig moet. Ik denk zo rond de 12 keer per dag. Zweten gebeurt niet overmatig, ben niet nat onder de oksels.

Reageren
    van Eijndhoven

Hallo TW,

Dan blijft er misschien nog een mogelijkheid dat je een zoutrijk dieet lijdt. Zout neemt veel water op en kan daardoor voor meer of veel dorst zorgen.

Mocht dit niet het geval zijn raad ik je zeker aan om contact op te nemen met je huisarts voor een consult en eventueel onderzoek.

Reageren
    John (moderator)

Ja dat is inderdaad teveel. Ga met de klachten naar de huisarts

Reageren
    Catootje

Veel dorst hebben kan te maken hebben met het nuttigen van teveel snelle koolhydraten. Het beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezel bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. En vooral ook rustig eten. Als je misschien de pil gebruikt: die ontregelt je hormoonhuishouding, waardoor je andere behoeftes kan krijgen.

Verder zou ik water en thee afwisselen en vooral genieten van een bakje thee, in plaats van liters vocht naar binnen klokken. Ik zou ook eens advies vragen aan een orthomoleculair therapeut, om te kijken naar dingen als voedingspatroon, tekorten aan bepaalde voedingsstoffen enz. Bloedonderzoek zegt overigens niet zoveel over tekorten. Op alternatief gebied zijn er andere testmethoden.

Reageren
Reageer op: Hoeveel liter drinken is teveel?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.