- Debbie7 mei 2018 om 13:00
Goedemiddag,
Mijn man loopt al jaren met onrustige benen. Is al bij de neuroloog geweest. Hij heeft al een echo van zijn aderen in zn benen gehad etc etc. Kunnen niks vinden. Hij heeft een vooral staand beroep. Kleine winkel. Hardlopen is niet bevorderlijk, aldus arts. Dus hij is gaan fietsen, op advies. Tevens zelf aangedrongen op bloedonderzoek. Uiteindelijk gekregen. Vandaag uitslag. Vitamine D was 27 en ook het ijzer was te laag (geen gehalte door gegeven). Hij moet nu eerst vitamine D van 800-1000 bij gaan slikken en dan over een maand opnieuw prikken.
Maar gaat het dan om vitamine D in het algemeen of…
En welke klachten kan dit veroorzaken? Kan dit een oorzaak van zijn benen zijn? De artsen zeggen dat hij zijn spieren continu aanspant en dat dat het probleem is.
En kan het ijzer met de vitamine D te maken hebben?Welke vitamine D is het beste om te gebruiken? De assistente had het van 1x per dag innemen
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
7 mei 2018 om 13:08De bloedarmoede zou wel een rol kunnen spelen bij de klachten. Veel ijzerrijke voeding gebruiken..
Reageren
Vitamine D van het kruidvat is prima. Wel even naar de dosering kijken, en daarnaast een magnesuimsupplement gebruikenDebbie7 mei 2018 om 14:17Maar hij heeft alleen de opdracht gekregen om Vit.D bij te slikken. Kan vit.D ervoor zorgen dat je ijzer omlaag gaat? Ze willen over een maand opnieuw prikken om te kijken hoe de waardes dan zijn. Magnesium is op geprikt. Geen idee wat de waarde daarvan is. Is niet doorgegeven, dus zal wel niet te laag zijn.
ReagerenJohn (moderator)
7 mei 2018 om 14:22Vit D heeft geen invloed op ijzer…
ReagerenCatootje7 mei 2018 om 15:191000 ie is niet heel veel. Slik 3000 ie per dag. Vitamine D werkt samen met magnesium en magnesium is belangrijk voor de opname van ijzer. Een belangrijk stofje dus. Voor de opname van ijzer zijn nog meer stoffen belangrijk, zoals molybdeen en vitamine C. Fytinezuur, cafeïne en calcium (zuivel) remmen de opname van ijzer.
Bij onrustige benen kan het dopamine te laag zijn. De dopamineaanmaak verbeter je door evenwichtige voeding en bepaalde supplementen als taurine, magnesium, theanine, tyrosine, fenylaninine., Q10 en vitamine B/B12. Voor aderen is ook vitamine E belangrijk.
ReagerenDebbie7 mei 2018 om 18:12Maar hij heeft alleen de opdracht gekregen om Vit.D bij te slikken. Kan vit.D ervoor zorgen dat je ijzer omlaag gaat? Ze willen over een maand opnieuw prikken om te kijken hoe de waardes dan zijn. Magnesium is op geprikt. Geen idee wat de waarde daarvan is. Is niet doorgegeven, dus zal wel niet te laag zijn.
Nu ben ik aan het kijken en zie ik op potjes 10ug of 20 ug staan. Hij moet 800 tot 1000 slikken. Wat/welke Moet hij dan  hebben?
ReagerenJohn (moderator)
7 mei 2018 om 18:275 tabletjes tegelijk van 10 ug dat is gelijk aan 1000 IE
Reageren
2 tabletjes tegelijk van 20 ug is gelijk aan 800 IE
ik zou voor de 1000 IE gaan.