- Anoniem1 april 2017 om 22:41
na het tennissen heb ik s nachts meestal verschrikkelijke kramp in voeten,schenen,knieholtes en dijbenen.ik begrijp dat ik veel mineralen er uit gooi.ik heb een tijd magnesium,zouten extra gebruikt,maar het is soms echt ondraaglijk.ik mis toch een aanvulling,maar wat?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 april 2017 om 22:59Drink je voldoende? Neem je een isotone dorstlesser? Neem je voordoende koolhydraten is? Â Doe je aan warming up en cooling down?
ReagerenCatootje2 april 2017 om 15:06Bij kramp kunnen er verschillende oorzaken zijn. Soms inderdaad tekorten aan allerlei vitaminen en mineralen. Niet alleen magnesium maar ook stoffen als vitamine B, D, omega 3Â en zink.
Er kunnen ook andere factoren spelen, zoals een schommelende bloedsuikerspiegel of een verstoorde vochtbalans. Na het sporten goed drinken dus en zorgen voor een goed eetpatroon met voldoende eiwitten.
Bij het sporten is een goede warming up belangrijk. En misschien naderhand stretchen. Zelf krijg ik ’s nachts kramp als ik schoenen met een te soepele zool draag. Zo heb ik bepaalde schoenen maar een paar dagen gedragen. Toen ik er achter kwam dat het door die schoenen kwam heb ik ze in een hoekje gezet. Ook is het belangrijk om te zorgen voor een goede houding. Ook tijdens het sporten ontspannen bezig zijn en blijven doorademen. Vooral mannen plegen hun adem in te houden bij inspanning.
Reageren