- Bezorgdezus29 maart 2017 om 17:11
Hallo allemaal,
Mijn zusje van 18 heeft sinds 4 jaar onverklaarbare pijn in haar beide onderbenen. Ze hockeyd(e) op ‘hoog’ niveau, maar kan dit sinds ruim een jaar niet meer. Het begon als een shin splint achtige pijn. Dat leek het ook eerst te zijn. Ze kreeg fysio, wat niet hielp. Later constateerde een sportarts van het Alrijne dat het compartementssyndroom bleek te zijn. Ze onderging een operatie aan beide benen, waarbij ze de vliezen om de kuitspieren opensneden om de spieren meer ruimte te geven om uit te zetten bij het sporten. Dit heeft de pijn alleen verergerd. Na de revalidatie kon ze nog minder dan voor de operatie. Nu is het ongeveer 8 maanden geleden en kan ze nauwelijks 5 minuten pijnvrij rennen, terwijl ze een aantal jaar geleden nog 2 uur achter elkaar kon rennen zonder pijn. Inmiddels is ze in 4 verschillende ziekenhuizen geweest en heeft ontzettend veel onderzoeken gehad. Ze heeft onderandere mri’s en ct’s gehad rn is getest op MS, ALS en andere neurologische/zenuwaandoeningen. Deze zijn uitgesloten. Ook zijn de vaten in haar benen getest en zijn er verschillende drukmetingen in de compartementen in haar benen gedaan, zonder resultaat. Geen arts lijkt te weten wat er aan de hand is… we zijn ten einde raad. Ze heeft heel veel pijn en kan steeds minder pijnvrij doen. HELP!
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 maart 2017 om 17:51Ze zou voor een second opinion naar de St. Maartenskliniek kunnen gaan
ReagerenCatootje30 maart 2017 om 08:31Of er een afwijking is zal een arts moeten bepalen.
Bij pijnen in het algemeen kan er soms sprake zijn van tekorten. Tekorten aan stoffen als magnesium, vitamine B/B12 en D en nog meer stoffen kunnen pijnklachten geven. Ook stoffen als carnitine zijn belangrijk voor je spieren.
Goede voeding is natuurlijk ook belangrijk. Zo min mogelijk geraffineerde suikers gebruiken. Had in mijn puberteit en daarna veel pijn in mijn benen. Is overgegaan door minder suiker en wat supplementen.
Verder kan er nog sprake zijn van verzuring in je lichaam. Dan is de voeding ook belangrijk. Ook zijn er diverse middelen om het ontzuren te bevorderen.
Reageren