Zoeken Vraag het forum

Wat is dit

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Suus

Een fysiotherapeut kan je helpen je ademhaling weer onder controle te krijgen en leren herkennen wanneer je weer gaat hyperventileren.
    Daarnaast kan hij of zij leren leren dat de klachten niet gevaarlijk zijn, dat je door fysiek bezig te gaan, niet je lichaam beschadigd, maar juist “uit je hoofd” komt.
    Voor de angst(stoornis) kan de huisarts je naar een psycholoog of andere hulpverlener verwijzen.

Sara

Bedankt voor je reactie nogmaals. Nog even wat vraagjes: de beklemming onder rib rechts of links is dat het zelfde en beide door dus de ademhaling? En nog iets: soms heb ik het gevoel dat het licht flikkert en als ik dan naar het licht kijk dan is er niks mis mee. Alsof het even zo flitst heel snel, is dat ook iets wat daardoor vaak voorkomt? Horen jullie dat weleens?

Reageren
    Suus

Dat past ook bij chronische hyperventilatie.
    Kan ik je uit eigen ervaring vertellen 😉

Reageren
    Sara

Echt? Had jij ook dat als je bv in een ruimte stond dat je het gevoel had dat het licht flikkert? En dan focus je echt op de lamp en dan gebeurt er niks. Maar opgegeven moment dan toch weer flikkert het licht zooo gek. Heb het gevoel dat ik gek word.

Reageren
    Suus

Ja het is een naar gevoel, wat zich op vele manieren kan uiten

Reageren
    Sara

Fijn dat jij die klacht ook herkent, want het beangstigd me echt. Ben jij er uiteindelijk helemaal van af gekomen?

Reageren
    Suus

Ik heb er in bepaalde situaties soms nog last van, maar omdat ik het kan herkennen, kan ik het tackelen en blijf er niet in hangen.
    Het scheelt denk ik voor mij ook dat ik niet bang ben dat ik iets anders zou kunnen mankeren, ik weet dat het hyperventilatie is en dat het met de ademhalingsoefeningen van de fysio over gaat.
    Het bezorgt mij geen extra stress, zeg maar.

Reageren
    Sara

Is er wel een periode geweest dat het je angst bezorgde? Door al die klachten..? Hoe belemmerde het je dan

Reageren
    Sara

Ik heb ook pijn in mijn been, kuit en voet voornamelijk onderbeen dus. Een vaag gevoel kramp ongemak etc. Is dit herkenbaar??

Reageren
Reageer op: Wat is dit
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.