- Suus9 april 2025 om 18:49
Een fysiotherapeut kan je helpen je ademhaling weer onder controle te krijgen en leren herkennen wanneer je weer gaat hyperventileren.
Daarnaast kan hij of zij leren leren dat de klachten niet gevaarlijk zijn, dat je door fysiek bezig te gaan, niet je lichaam beschadigd, maar juist “uit je hoofd” komt.
Voor de angst(stoornis) kan de huisarts je naar een psycholoog of andere hulpverlener verwijzen.Sara9 april 2025 om 19:13Bedankt voor je reactie nogmaals. Nog even wat vraagjes: de beklemming onder rib rechts of links is dat het zelfde en beide door dus de ademhaling? En nog iets: soms heb ik het gevoel dat het licht flikkert en als ik dan naar het licht kijk dan is er niks mis mee. Alsof het even zo flitst heel snel, is dat ook iets wat daardoor vaak voorkomt? Horen jullie dat weleens?
ReagerenSuus9 april 2025 om 19:32Dat past ook bij chronische hyperventilatie.
Reageren
Kan ik je uit eigen ervaring vertellen 😉Sara9 april 2025 om 19:43Echt? Had jij ook dat als je bv in een ruimte stond dat je het gevoel had dat het licht flikkert? En dan focus je echt op de lamp en dan gebeurt er niks. Maar opgegeven moment dan toch weer flikkert het licht zooo gek. Heb het gevoel dat ik gek word.
ReagerenSuus9 april 2025 om 20:56Ja het is een naar gevoel, wat zich op vele manieren kan uiten
ReagerenSara9 april 2025 om 21:06Fijn dat jij die klacht ook herkent, want het beangstigd me echt. Ben jij er uiteindelijk helemaal van af gekomen?
ReagerenSuus9 april 2025 om 21:58Ik heb er in bepaalde situaties soms nog last van, maar omdat ik het kan herkennen, kan ik het tackelen en blijf er niet in hangen.
Reageren
Het scheelt denk ik voor mij ook dat ik niet bang ben dat ik iets anders zou kunnen mankeren, ik weet dat het hyperventilatie is en dat het met de ademhalingsoefeningen van de fysio over gaat.
Het bezorgt mij geen extra stress, zeg maar.Sara9 april 2025 om 22:05Is er wel een periode geweest dat het je angst bezorgde? Door al die klachten..? Hoe belemmerde het je dan
ReagerenSara10 april 2025 om 21:53Ik heb ook pijn in mijn been, kuit en voet voornamelijk onderbeen dus. Een vaag gevoel kramp ongemak etc. Is dit herkenbaar??
Reageren